Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
Jag ska ärligt säga att jag bara har varit där vid några få, och dessutom korta tillfällen. Jag fick en allmänt obehaglig känsla i centrum med misstänksamma blickar och allmänt otrevligt bemötande på restauranger/butiker. Det ska tilläggas att de gånger jag har varit där ändå har varit mitt i sommaren när staden borde visa sig från sin bästa sida. Stadsplaneringsmässigt utgår jag emellertid från att du har rätt, då du verkar veta vad du pratar om där. Men ur turismhänseende hamnar ju ändå staden i skymundan i sydost där fler prioriterar Västervik/Kalmar/Öland/Karlskrona i längs den kuststräckan.
Torgen är inte jätteroliga, nej. Å andra sidan är det långt från de värsta 1960-talsbetongprojekten man kan hitta och Lilla Torg kan ha lite av folkliv emellanåt. Vägen in till torget västerifrån från Köpmangatan och Nilssons konditori (med i White Guide, de har fått priserna för sina marsipanbakverk) till Lilla Torg ger en ganska bra bild av en äldre svensk köpmannagata från sekelskiftet 1900. På Lilla Torget vägs Flanadens fasader upp av exv. Handelsbankens hus och de äldre husen mot Kungsgatan, eller Frimurarna och Hotell Post på Stora torget (som är det mer ödsliga av de båda torgen, i grunden en stor bilparkering). Går du sedan igenom Flanaden till busstationen ser busstationen med omgivningar ganska trist ut, som om de lämnade allt kring 1980. Nu håller de iofs på att bygga om där, får se hur det blir när det är klart.
Nästa gång du är i Oskarshamn ska du ställa bilen och gå ut på gatorna som slutar i trappor (Raketgränd, Besvärsgränd), en stadsdel som kallas "Fnyket". Det är sådan "småfolksbebyggelse" från förr, gammal slum till viss del, som knappt överlevt på många platser i Sverige men som nu är bebyggelse med i många fall blommande trädgårdar på rena bergssluttningar. Gå sedan till
Långa Soffan (byggd för sjömans- och fiskarehustrurna som stod och väntade in sina män, vyn över hamnen är magnifik). Ställ det mot en stad eller ett samhälle som ligger ute vid en plattåker och i princip bara vuxit efter industrialiseringen på 1800-talet. Tänker här på städer och bruksorter som Hässleholm, Kumla och Emmaboda.
Att staden inte är mer av sommarstad tror jag förklaras av att det fortfarande är en industristad i grunden där hamnen är en del av industrin. Så på semestern åker folk "ut" till skogstorpet, sommarstugan, tar båten ut i skärgården etc. och så kommer tyskar och danskar till andra torp i kommunen för att uppleva skog och älgar. Det har inte funnits samma tryck att utveckla turistnäringen i Oskarshamn som i Västerviks kommun som tappat både invånare och industrier genom åren. Och Gotlandsbåtarna seglar inifrån inre hamnen ett antal år till och spärrar av alla strandpromenader söderut. Man kan emellertid gå från Gotlandsbåtarna till Badholmen (restaurang) och Norra Strandgatan där det ibland säljs fisk (fiskehamnen ligger intill) och sjöredskap. Inte mycket till central strandpromenad men ändock en klar förbättring jämfört med för 20 år sedan (Badholmen har alltid varit en servering men det var det enda man kunde gå till i hamnen förr). Och som sagt, vackra vyer från olika håll finns det gott om eftersom det är kraftiga höjdskillnader mellan torgen och hamnen och även norr och söder om hamnviken.
Citat:
Och apropå det: Vad hände med "The Circle Resort"? Det var bland de mest lattjo projekten jag någonsin har läst om, tror jag.
Ingen aning, mer än att uppfattningen jag får är att det verkar vara fast i juridisk långbänk:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6392106
Personligen tror jag det blir rätt svårt att få igen några pengar om det förverkligas fullt ut eftersom det är uppenbart att man har externa turister i åtanke (som jag skrev, det är en mycket lokal marknad fortfarande. De flesta oskarshamnare har redan sina sommarhus, båtar etc och behöver ingen sån här anläggning. Tyskarna vill ha torpen i skogen och inte betala hutlöst för något skrytbygge vid kusten). Inget fel på Figeholm, många på OKB bor där liksom de som är vid ABB:s kabelfabrik i samhället, men någon partyort blir det nog inte.