2017-03-12, 23:08
Bannlyst
Hej! Snälla hjälp mig någon. Min 1 år gamla HP-laptop har blivit helt knäpp. De senaste dagarna när jag har satt på datorn har det varit som ett grönt "filter" på skärmen. Liksom, hela skärmen är inte knallgrön utan jag ser alla appar och jag kan använda datorn och läsa text på den etc, men det är som att allt har en grön skugga på sig. Andra färger har också blivit knäppa och har antingen ändrat sig eller blivit starkare typ. Men när jag har startat om datorn har det försvunnit. Nu idag dock så satte jag på datorn och skärmen var så, men nu försvinner det inte. Jag har startat om, och tagit ut batteriet och satt in det igen, jag har låtit datorn vila och satt på den igen sen etc, men inget funkar. Det blir bara värre nästan. Nu är den typ grön och har som en lila ram runt skärmen och också ett rosa filter på vissa ställen. Jag är ganska oteknisk när det gäller datorer och har ingen aning vad som händer eller vad jag ska göra. Kan lägga till att jag har inte tappat datorn eller så, och den har inte heller fått sig en smäll på något annat sätt. Jag har försökt googla mig till några tips utan resultat. Finns det någon därute som vet vad detta är och kan hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam.
Citera
2017-03-12, 23:55
Medlem
salxars avatar
Hände mig en gång. För mig var det enbart en tidsfråga innan grafikkortet gick sönder efteråt. Skulle göra backup om jag var du.
Citera
2017-03-13, 00:11
Medlem
Problem med grafikkort eller anslutningskabel som är lös / påväg att gå av gissar jag på.
Citera
2017-03-13, 00:19
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimzzie
Nu är den typ grön och har som en lila ram
Datorers bildåtergivning bygger på en positiv sammanläggning av färgerna röd, grön och blå i olika intensitet. Troligast har nåt hänt i skärm, grafikkort eller de tunna kablarna däremellan och som gör att inte det där fungerar.

Lila blir det om du blandar rött+blått eller om du ska göra grått/vitt men inte fått med dig (all) den gröna färgen. Det skulle kunna vara att den fastnat på ett svagt grön-läge, t.ex 25% och kan inte ändra, då får du de där fenomenen.

Jag tror inte, med ledning av beskrivningen, att det här har med programvara/drivrutiner att göra, det är mest troligt fel i elektroniken. Därav bör du lämna in datorn för reparation om du har garanti kvar eller, om garantin gått ut, du tycker den är värd reparationskostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in