• 1
  • 2
2017-03-24, 12:16
Medlem
Hejsan!

Har för två år sedan (2015-03-22) köpt en Asus dator för 16000 kronor och den gick in på service efter ett år, då hade fläkten börjat vika av och låta som en italiensk hora. De fixade fläkten men nu efter ett år igen så har fläkten pajat, ssdn är död, touchpad knapparna funkar inte och tangentbordet kortsluts ibland (vissa knapptryck registreras ej, trycker jag "D" kan "4952" komma upp istället)

Detta är alltså den andra gången jag ska iväg till mediamarkt och skicka iväg datorn, detta kommer säkert ta 3-4 veckor och jag förlitar mig som fan på datorn då jag caddar och använde andra tunga program som solidworks för min utbildning.

En månad utan datorn kan inte vara bra för mig :S

Anywho, undrar om ni kan hjälpa mig och se om det finns någon möjlighet för mig att reklamera produkten då jag förväntat mig jävligt mycket mer kvalite än två års förbrukningstid sen baba..

Vill som helst inte lämna in den i en hel månad, men måste jag så måste jag.
Finns det någon chans att jag kan lämna in produkten och byta ut den mot något nytt under en kortare tid?

Tack på förhand Flashback!
Citera
2017-03-24, 12:38
Medlem
Självklart kan du reklamera datorn. Det är mycket som inte fungerar som definitivt ska hålla i 3 år.

Be att få en låneprodukt med tillräcklig prestanda eftersom du måste ha en dator för din utbildning.
Citera
2017-03-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Självklart kan du reklamera datorn. Det är mycket som inte fungerar som definitivt ska hålla i 3 år.

Be att få en låneprodukt med tillräcklig prestanda eftersom du måste ha en dator för din utbildning.

Reklamare ? Han har la knappast någon garanti kvar ens. Inget ovanligt med garanti på 1-2 år idag.
Citera
2017-03-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Reklamare ? Han har la knappast någon garanti kvar ens. Inget ovanligt med garanti på 1-2 år idag.
Ja, reklamera. Reklamationsrätten är 3 år oavsett vad garantin säger.
Citera
2017-03-24, 13:08
Medlem
Citat:

men om jag reklamerar och om det går igenom så bör jag väl få häva köpet på plats eller få hela skiten utbytt? Asus ville iaf att jag skulle skicka in den, men mediamarkt snubben sa att jag borde gå in till varuhus och försöka göra en reklamation
Citera
2017-03-24, 13:12
Medlem
annanmedlems avatar
Fläktar och SSD:
"Tänk på det här

För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.
Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.
Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den."

Appropå pengarna tillbaka istället för reparation:
"Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
Få avdrag på priset
Häva köpet
Hålla inne med betalningen
Få skadestånd
Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Företaget har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan företaget måste först ges möjlighet att åtgärda felet."

http://www.hallakonsument.se/klaga-a...-inte-ar-nojd/

Så det är inte givet att du kan få pengarna tillbaka.

Jag hade en Macbook Pro som kostade lika mycket och också var skit så .. laptops generellt är väl känsligare.

Ett alternativ för att ha en dator alls kunde ju varit en stationär av något slag / G4560-bygge men det är kanske inte alls aktuellt med stationär för dig vad vet jag. Jag vet inte hur kraftig processor du behöver ha om det är tillfälligt om du kunde fått ta på någon enklare laptop, men Mediamarkt kanske kan låna ut?
Citera
2017-03-24, 13:14
Medlem
Citat:

Men de e la fall varit ett ursprungsfel som inte kunnat åtgärdas ?
Citera
2017-03-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alldino
men om jag reklamerar och om det går igenom så bör jag väl få häva köpet på plats eller få hela skiten utbytt? Asus ville iaf att jag skulle skicka in den, men mediamarkt snubben sa att jag borde gå in till varuhus och försöka göra en reklamation
Det vanliga är att man vänder sig till den som sålt varan och gör en reklamation. Sen driver de ärendet mot eventuella andra företag. Det är de som har ansvaret för de varor de säljer.
De har som sagt rätt att försöka avhjälpa problemet så du har inte rätt att häva, men man kan ju alltid säga att man vill häva köpet på grund av de fel som uppstått. Oftast så vill de försöka laga innan de byter ut hela varan.
Citera
2017-03-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fläktar och SSD:
"Tänk på det här

För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.
Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.
Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den."

Appropå pengarna tillbaka istället för reparation:
"Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
Få avdrag på priset
Häva köpet
Hålla inne med betalningen
Få skadestånd
Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Företaget har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan företaget måste först ges möjlighet att åtgärda felet."

http://www.hallakonsument.se/klaga-a...-inte-ar-nojd/

Så det är inte givet att du kan få pengarna tillbaka.

Jag hade en Macbook Pro som kostade lika mycket och också var skit så .. laptops generellt är väl känsligare.

Ett alternativ för att ha en dator alls kunde ju varit en stationär av något slag / G4560-bygge men det är kanske inte alls aktuellt med stationär för dig vad vet jag. Jag vet inte hur kraftig processor du behöver ha om det är tillfälligt om du kunde fått ta på någon enklare laptop, men Mediamarkt kanske kan låna ut?

Alright, speaking a lot of sense gör du.

Men skulle inte en kunna argumentera att det var fel på fläkten, och detta visade sig senare? Plus att skiten har lagats en gång redan, och att jag enligt paragraf 22 inom KKL kan häva att på grund utav prisklass, förväntades högre kvalite och ej att samma fel med massa andra fel skall förekomma så "snabbt".

Påstår inte att jag har rätt, är bara nyfiken.
Citera
2017-03-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Men de e la fall varit ett ursprungsfel som inte kunnat åtgärdas ?
Jag förstår inte vad du frågar. En dator bör hålla i alla fall 3 år utan att uppvisa de fel som uppträder här. Alltså bör det vara ursprungsfel, ex. undermålig kvalitet i produktionen. Om det inte är ett ursprungsfel så är det slitage eller att något yttre har orsakat felen, ex. vätska, tappad dator eller liknande.
Citera
2017-03-24, 13:23
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du frågar. En dator bör hålla i alla fall 3 år utan att uppvisa de fel som uppträder här. Alltså bör det vara ursprungsfel, ex. undermålig kvalitet i produktionen. Om det inte är ett ursprungsfel så är det slitage eller att något yttre har orsakat felen, ex. vätska, tappad dator eller liknande.

aldrig tappat den, har tagit hand om den jäveln som om det var mitt barn :P
Citera
2017-03-24, 13:32
Medlem
Citat:

Om du läser frågan så förstår du frågan också. De ska vara ett ursprungligsfel . Om inte det slitage . O nu pratar vi om onormalt slitage . Möjligtvis den vägen kan han gå . Finns lite andra vägar också.

Men tveksamt detta här. Låter långsökt att de skulle gå igenom efter alla dom åren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in