Fläktar och SSD:
"Tänk på det här
För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.
Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.
Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den."
Appropå pengarna tillbaka istället för reparation:
"Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
Få avdrag på priset
Häva köpet
Hålla inne med betalningen
Få skadestånd
Du kan inte ställa alla krav på samma gång. Företaget har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan företaget måste först ges möjlighet att åtgärda felet."
http://www.hallakonsument.se/klaga-a...-inte-ar-nojd/
Så det är inte givet att du kan få pengarna tillbaka.
Jag hade en Macbook Pro som kostade lika mycket och också var skit så .. laptops generellt är väl känsligare.
Ett alternativ för att ha en dator alls kunde ju varit en stationär av något slag / G4560-bygge men det är kanske inte alls aktuellt med stationär för dig vad vet jag. Jag vet inte hur kraftig processor du behöver ha om det är tillfälligt om du kunde fått ta på någon enklare laptop, men Mediamarkt kanske kan låna ut?