Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2017-03-31, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POJKSCOUTEN
Enkelt för ministern att uppmana sådant när han sitter där han sitter. Svårare är det för migranten som söker ett bättre liv.

Låter Inger som en han?

Ingen som klandrar migranter för att de söker ett bättre liv, men det kan inte vara Danmarks uppgift att ta emot folk bara för att de är fattiga. Det är inte det asylsystemet handlar om.
Citera
2017-03-31, 06:44
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Du vill alltså att brott aldrig ska anmälas och brottsförövare aldrig angivas? Vem fan vill bo i en sån kriminellt överbelastad dystopi?
Jag tror att du läser in lite för mycket i udons inlägg. I en modern demokrati som Danmark är det rätt märkligt när en minister offentligt ber medborgarna att ange andra människor till myndigheterna, i synnerhet när det gäller en så polariserad fråga som papperslösa migranter. Det gjuter inte precis olja på vågorna utan befäster snarare befintliga fronter, och det folkliga missnöje som redan fanns mot Støjberg lär nu ha ökat. Jag kan med lätthet föreställa mig att många danskar reagerar precis som udon, börjar prata om angiveristat och leta efter sätt att organisera sig för att gömma papperslösa. I Danmark hör idéer om motståndsrörelser fortfarande till den nationella självbilden, och de blommar lätt upp när man tycker att överheten beter sig illa.
Citera
2017-03-31, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Låter Inger som en han?

Ingen som klandrar migranter för att de söker ett bättre liv, men det kan inte vara Danmarks uppgift att ta emot folk bara för att de är fattiga. Det är inte det asylsystemet handlar om.
Så illegala immigranter har rätt att bryta mot ett lands lagar om de gör det för "att de söker ett bättre liv"?
Har jag rätt att ta dina ägodelar om det ger mig ett bättre liv?
Nej, illegala immigranter har inte rätt att för "att de söker ett bättre liv" att illegalt ta sig in i och arbeta i ett annat land.
Citera
2017-03-31, 07:07
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Jag tror att du läser in lite för mycket i udons inlägg. I en modern demokrati som Danmark är det rätt märkligt när en minister offentligt ber medborgarna att ange andra människor till myndigheterna, i synnerhet när det gäller en så polariserad fråga som papperslösa migranter. Det gjuter inte precis olja på vågorna utan befäster snarare befintliga fronter, och det folkliga missnöje som redan fanns mot Støjberg lär nu ha ökat. Jag kan med lätthet föreställa mig att många danskar reagerar precis som udon, börjar prata om angiveristat och leta efter sätt att organisera sig för att gömma papperslösa. I Danmark hör idéer om motståndsrörelser fortfarande till den nationella självbilden, och de blommar lätt upp när man tycker att överheten beter sig illa.

Det är kriminella migranter. Inget polariserande med det. Brottslingar ska angivas och bör så göras i alla länder. Man borde jaga dem precis som man gör i USA, det är en nationell skam att låta dem irra omkring illegalt och göra vad de vill ostraffat för att man tycker synd om dem. Att inte ange dessa är att vara medhjälpare i varje brott som begås av dessa. Varje mord, varje våldtäkt, varje stöld, lika mycket ditt fel som deras om du är för feg för att värna om din nations säkerhet och välbefinnande.

Riktigt tråkigt att höra att ett land som Danmark fortfarande har samma mesiga offermentalitet som Sverige stinker av, den naiva attityd som skapat det migrationskaos vi nu drunknar i. Där brottslingarna är stackars små offer som det ska gullas med varenda jävla dag.

Vill du lösa problemet? Ge dem asyl och låt dem bo i ditt hus och bekostas av dina intäkter. Om inte bör du nog inte gnälla om att andra vill ha lag och ordning i sitt land. Danmark som knappt tar emot några migranter borde definitivt jaga ner dessa och skicka hem dem till de familjer de utan problem lämnat att dö.
Citera
2017-03-31, 07:49
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En bricka i ett spel upplever sällan att den är just det... Ungefär där befinner du dig. "Värdegrund" är den perfekta täckmanteln för att spionera på oliktänkande. Nyttig idiot är ett annat ord för din roll.

aha, jag är alltså sänkt i mörker.

Foliehatt.
Citera
2017-03-31, 07:52
Medlem
udons avatar
Citat:
Du vill alltså att brott aldrig ska anmälas och brottsförövare aldrig angivas? Vem fan vill bo i en sån kriminellt överbelastad dystopi?

Det uppmuntrar till pöbelmentalitet. På tal om ociviliserade människor.....
Citera
2017-03-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det uppmuntrar till pöbelmentalitet. På tal om ociviliserade människor.....
Nej att anmäla brott är inte pöbelmentalitet utan det är att vara en god medborgare som hjälper till att bekämpa brottslighet i det samhälle som man lever i.

Polisen:
"Anmäl fort! Du ska anmäla ett brott så fort du kan"
https://polisen.se/Start-Lattlast/An...till-polisen-/
Citera
2017-03-31, 17:08
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Det är kriminella migranter. Inget polariserande med det. Brottslingar ska angivas och bör så göras i alla länder.
Jag tror att det föreligger ett missförstånd: Jag talar inte om din åsikt om papperslösa migranter, utan om hur åsiktsläget kring dem de facto ser ut i Danmark: Det är polariserat. Alla håller helt enkelt inte med dig, även om du kanske önskar dig det.

Citat:
Vill du lösa problemet? Ge dem asyl och låt dem bo i ditt hus och bekostas av dina intäkter. Om inte bör du nog inte gnälla om att andra vill ha lag och ordning i sitt land. Danmark som knappt tar emot några migranter borde definitivt jaga ner dessa och skicka hem dem till de familjer de utan problem lämnat att dö.
Trampade jag på en öm tå? Om inte, varför vrider du upp dramavolymen till max i ditt svar? Nej, jag vill inte inhysa alla Danmarks illegala invandrare, men det betyder inte att jag förverkat min rätt att ha synpunkter på Støjbergs utspel. Lika lite som din yttrandefrihet gått förlorad för att du inte vill upplåta ditt hem åt dem alla.
Citera
2017-03-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Så illegala immigranter har rätt att bryta mot ett lands lagar om de gör det för "att de söker ett bättre liv"?
Har jag rätt att ta dina ägodelar om det ger mig ett bättre liv?
Nej, illegala immigranter har inte rätt att för "att de söker ett bättre liv" att illegalt ta sig in i och arbeta i ett annat land.

De har ingen som helst juridisk rätt. Moralisk möjligen, beroende på den enskilda situationen - svälter din familj är det inte särskilt klandervärt att stjäla bröd. För att ta ett extremfall.

Problemet är ju att många nordeuropéer tror att vi kan applicera vår moral på dem. Hela vårt rättssamhälle grundar sig i små klasskillnader och hög tillit. Vår huvudsakliga brottsprevention är att folk har det bra och inte BEHÖVER stjäla eller råna, samt att vi har en hög respekt för vårt samhälle. Vi smiter inte före i kön eller dumpar grovsopor i diket, helt enkelt för att vi ser det gemensamma som viktigt och vi räknar kallt med att alla andra också resonerar så.

Vill vi ha ett fungerande system ska vi inte utgå från att migranter från tredje världen ser det som minsta tveksamt att fuska med ansökningar, jobba svart eller stjäla sig fram. De ser oss som otroligt godtrogna. Att börja skälla för att de inte är som skandinaver leder ingenstans.

Citat:
Ursprungligen postat av Elwy

Tror inte direkt Støjberg tappar i popularitet. De som ogillar henne nu gjorde det redan innan, och de som gillar henne gör det ännu mer. Känns väl som spin från Venstre? Gång på gång kommer Støjberg med kontroversiella uttalanden, och varje gång som kommer Løkke & Co och slätar över.

För övrigt är där nog en rätt stor majoritet i DK som vill ha ut illegala migranter. Var ju en smärre skandal nu i veckan när det visade sig att medlemmar i Frälsningsarmén hade uppmanat de som gått under jorden att jobba svart, och S kom ju som svar på Støjberg med förslag om böter i Tysklandsklass (100 000 €) för anställning av illegala invandrare. Är väl bara småpartierna som inte vill ha skärpningar där?
Citera
2017-03-31, 23:21
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
För övrigt är där nog en rätt stor majoritet i DK som vill ha ut illegala migranter. Var ju en smärre skandal nu i veckan när det visade sig att medlemmar i Frälsningsarmén hade uppmanat de som gått under jorden att jobba svart, och S kom ju som svar på Støjberg med förslag om böter i Tysklandsklass (100 000 €) för anställning av illegala invandrare. Är väl bara småpartierna som inte vill ha skärpningar där?
Jag tror att det mest är en fråga för radikala krafter på var sitt håll, och att den stora massan inte investerar så jättemycket riktigt engagemang i den här frågan. Men jag tror likväl att Støjberg förvärrar den befintliga polariseringen med sådana här utspel snarare än att bidra till något slags samförstånd.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in