Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-04-04, 14:05
Medlem
Hallå flashback!
Jag ska köpa en båt imorgon på som ligger på ett 30-släp och undrar om ni har några bra vägtips? Kollade på google maps med "undvik motorväg" filtret men då vill den ändå att jag åker genom stan som kanske blir lite krångligt.
Någon som har erfarenhet om bra vägar att köra långsamt från västerhaninge till norrort eller andra vägtips?
Mvh.
Citera
2017-04-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontinuerligtoklar
Hallå flashback!
Jag ska köpa en båt imorgon på som ligger på ett 30-släp och undrar om ni har några bra vägtips? Kollade på google maps med "undvik motorväg" filtret men då vill den ändå att jag åker genom stan som kanske blir lite krångligt.
Någon som har erfarenhet om bra vägar att köra långsamt från västerhaninge till norrort eller andra vägtips?
Mvh.

Jag har ingen erfarenhet av att köra 30-släp. Blir ekipaget högt? Undvik Klaratunneln då

Du har inte skrivit var nånstans i norrort du ska, det hade du visst gjort såg jag nu, Täby. Iaf så jag kikar bara lite på delen Haninge - stan.

Du skulle kunna hoppa på Nynäsvägen efter Gubbängsmotet och köra Söderledstunneln, då har ju bilarna hela vägen möjlighet att köra om dig och du stör ingen. Om du sen fortsätter Klarastrandsleden blir du en jävla stoppkloss med ett lååångt tåg bakom dig haha

En annan möjlighet är Gamla Nynäsvägen, Magelungsvägen, Huddingevägen, Åbyvägen, Årstabergsvägen och sen Liljeholmsbron och Västerbron. Sen ut Tranebergsbron kanske?

Södra länken tror jag har motorvägsskylt och är därmed förbjuden.

Hmm norra delen ser svår ut. Stocksundsbron ser ut som motorvägsfärg i Google maps, får man köra där? Annars blir det en jäkla omväg till Täby. Det skulle isåfall bli Danderydsvägen (262:an) eller Frestavägen.

Du får verkligen packa med dig mycket tålamod för den här snigelfartskörningen.
Senast redigerad av arica 2017-04-04 kl. 15:21.
Citera
2017-04-04, 15:11
Medlem
Haningeleden (259:an) skulle du också kunna ta ut till Huddingevägen. Det är nog väldigt svårt att undvika att du skapar ett långt tåg av bilar bakom dig, du kommer inte att vara så populär
Citera
2017-04-04, 16:03
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Hallå flashback!
Mvh.
Glöm inte att kolla skicket på släpet innan det bär iväg!
Gamla obromsade båtsläp har en tendens att vara mindre pålitliga då de oftast inte använts för länge transporter.

Lycka till med båten!
Citera
2017-04-04, 16:35
Medlem
Citat:
Hallå flashback!
Mvh.

Är det ett friskt släp och inget hemmabygge kan du gott ligga i 60-70 knyck iallafall. Eller så ser du till att köra i rusningstrafik (gärna fredagsrusningen) och använda motorlederna så köar du till täbban i typ 30 knyck likförbannat :-)

Själv har jag kört 30-släp Sthlm-GBG. Inget att rekommendera och efter 25 mil tröttnade jag på småvägarna och körde E20 i samma tempo som alla andra. Rejäl snutnoja hade man. Släpet var dock av samma typ som reggade 750kg-vagnar så rent säkerhetsmässigt var det ingen större skillnad bortsett avsaknaden av belysning.
Citera
2017-04-04, 17:38
Bannlyst
Du har fått en del bra tips nu, men om du verkligen inte kan tänka dig att köra genom stan skulle ett alternativ kunna vara att åka från Haninge till Slagsta hamn och ta färjan över till Ekerö för att sedan ta mindre vägar från Bromma till Täby. Jag vet dock inte om man får ha släp på de färjorna.

Det kanske är ett korkat alternativ men jag slänger ut det ändå.

Edit: 2400 inlägg! Ett litet grattis till mig(är på sin plats).
Citera
2017-04-04, 18:00
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Du har fått en del bra tips nu, men om du verkligen inte kan tänka dig att köra genom stan skulle ett alternativ kunna vara att åka från Haninge till Slagsta hamn och ta färjan över till Ekerö för att sedan ta mindre vägar från Bromma till Täby. Jag vet dock inte om man får ha släp på de färjorna.

Det kanske är ett korkat alternativ men jag slänger ut det ändå.

Edit: 2400 inlägg! Ett litet grattis till mig(är på sin plats).

Jodå, jag har kört båtsläp på ekeröfärjan så det är nemas problemas. Om hen verkligen vill undvika större vägar är det nog ett bra alternativ, ekerö-brommaplan-solna-sollentuna-täby. Tar nog sin lilla tid iofs...
Citera
2017-04-04, 18:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Är det ett friskt släp och inget hemmabygge kan du gott ligga i 60-70 knyck iallafall. Eller så ser du till att köra i rusningstrafik (gärna fredagsrusningen) och använda motorlederna så köar du till täbban i typ 30 knyck likförbannat :-)

Själv har jag kört 30-släp Sthlm-GBG. Inget att rekommendera och efter 25 mil tröttnade jag på småvägarna och körde E20 i samma tempo som alla andra. Rejäl snutnoja hade man. Släpet var dock av samma typ som reggade 750kg-vagnar så rent säkerhetsmässigt var det ingen större skillnad bortsett avsaknaden av belysning.
Jag skulle nog vara mer orolig för hjullagren än för snuten. Även om släpet är av samma typ som andra släp så är det inte säkert att lagringarna är lika. Ett båtsläp används ju också oftast vid iläggning och upptagning av båten genom att backas ner i vattnet. Hur tror du att hjullagren mår efter att ha stått saltvattensdränkta en vinter? Det kanske kan funka att köra korta sträckor i låg fart, även om ett hjullager skär så är det inget katastrof, men ett hjullagerhaveri i motorvägsfart får betydligt större konsekvenser.
Citera
2017-04-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag skulle nog vara mer orolig för hjullagren än för snuten. Även om släpet är av samma typ som andra släp så är det inte säkert att lagringarna är lika. Ett båtsläp används ju också oftast vid iläggning och upptagning av båten genom att backas ner i vattnet. Hur tror du att hjullagren mår efter att ha stått saltvattensdränkta en vinter? Det kanske kan funka att köra korta sträckor i låg fart, även om ett hjullager skär så är det inget katastrof, men ett hjullagerhaveri i motorvägsfart får betydligt större konsekvenser.

Du har helt klart en poäng. Första gången jag körde Sthlm-GBG var med ett hemmabygge och där kan jag tänka mig att axeln var plockad från en husvagn eller liknande. Andra gången var med en ny upptagningsvagn som doppat lagren 2-3 ggr i sötvatten.

Är inte många hjullager tätade?

Har en 14 år gammal kärra på stugan som doppas i sötvatten 2ggr per år och där känns lagren hur fräscha som helst (dvs den rullar lätt och tyst).
Citera
2017-04-06, 19:30
Medlem
Hur gick det? Höll du 30 hela vägen?
Citera
2017-04-11, 23:49
Medlem
draken333s avatar
Hyr en typ Biltrailer/combitrailer. O vinscha upp båtsläpet på den, då slipper du krångla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in