Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-30, 01:50
Medlem
Jofs avatar
Mytoman förstås. Men med psykopatiska sadistiska drag därtill.

Mytomaner behöver verkligen inte vara illasinnade. Nästan värre med de som vill gott. Som kirurgen Maccharini. Han kan t o m lura med sig de mest begåvade människorna. Mycket för att han vill väl.

Den här kvinnan däremot verkar njuta av att lura andra. Eller som en del psykopater tycka att dom får skylla sig själva som låter sig luras.

Skamlösheten är en del. Självupptagenheten en annan.

Är hon dum dessutom? Troligen. Annars hade hon kunnat klara sig långt med de egenskaper hon har utan att åka fast.

SKÅL!
Citera
2017-04-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Mytoman förstås. Men med psykopatiska sadistiska drag därtill.

Mytomaner behöver verkligen inte vara illasinnade. Nästan värre med de som vill gott. Som kirurgen Maccharini. Han kan t o m lura med sig de mest begåvade människorna. Mycket för att han vill väl.

Den här kvinnan däremot verkar njuta av att lura andra. Eller som en del psykopater tycka att dom får skylla sig själva som låter sig luras.

Skamlösheten är en del. Självupptagenheten en annan.

Är hon dum dessutom? Troligen. Annars hade hon kunnat klara sig långt med de egenskaper hon har utan att åka fast.

SKÅL!

Nu ska vi väl inte diskutera Macchiarini här, kanske? Macchiarini ville bara sig själv gott. Till vilket pris som helst, tom så har han ju dödat folk med sina tveksamma metoder. Trots allt så har ju Catrin inte gjort det. Liknelsen haltar därmed. Macchiarini påvisar väldigt tydliga drag av personlighetsstörning. Ljuger om allt. Utbildning, arbetsplatser, forskningsresultat och pengar bl.a. Man kan även se, under filmningen när han blir ifrågasatt, att han får en helt annan blick. Inte sällan så sker med psykopater när de blir ifrågasatta. Ja, förutom beteendet. Hot, glåpord, ifrågasättande av kompetens och vänskap.

Sen är det ju så här: En psykopat är alltid mytoman, en mytoman behöver inte vara psykopat.

Vad Catrin ska klassas som återstår att se. Något generalfel är det allt.
Citera
2017-04-30, 13:24
Medlem
Internethuliganens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepostier
Kommer vi som inte deltar att kunna följa er live någonstans? Antingen genom ljudupptagning eller live Twitter-session?

Blir nog både bild och ljudupptagning ;-) https://youtu.be/OnvluR2cS3A
Senast redigerad av Internethuliganen 2017-04-30 kl. 13:39.
Citera
2017-05-02, 09:47
Medlem
mejdejmejdejs avatar
Rent spontant så tror jag inte kräket får fängelse pga någon typ av förmildrande omständighet...

Jag hoppas ju dock givetvis att jag har fel, och ju mer fel desto bättre!
Citera
2017-05-02, 11:29
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mejdejmejdej
Rent spontant så tror jag inte kräket får fängelse pga någon typ av förmildrande omständighet...

Jag hoppas ju dock givetvis att jag har fel, och ju mer fel desto bättre!

Om hon nu döms för grovt bedrägeri finns väl ingen annan påföljd än fängelse i straffskalan?

När man betänker att det också rör sig om återfall i brott, under skyddstillsyn blir det
ännu svårare att se någon annan påföljd än fängelse vid fällande dom.

Det enda faktiska scenariot jag kan se där hon undviker fängelse är vid en friande dom,
som med tanke på den rigida bevisning, åtminstone för mig, ter sig som en omöjlighet.
Citera
2017-05-02, 12:17
Medlem
Det märkligaste är att CH "kommer neka in i döden". Hon erkände samma MO för ett drygt år sedan. Nu har hon tom skrivit på något papper att hon är skyldig Kerstin pengar och ändå nekar hon. Fallet är väldigt likt Arbogakvinnans på det sättet. Kanske har dom samma störning. I straffskalan för grovt bedrägeri finns fängelse i 6 månader till 6 år som skrivits tidigare.
Citera
2017-05-02, 13:33
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepostier
Kommer vi som inte deltar att kunna följa er live någonstans? Antingen genom ljudupptagning eller live Twitter-session?
Ingen aning. Jag kommer nog inte göra något mer än en sammanfattning av det hela. Men jag har för mig att jag har läst om andra medlemmar som ska liverapportera.
Citera
2017-05-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ventoroso
Det märkligaste är att CH "kommer neka in i döden". Hon erkände samma MO för ett drygt år sedan. Nu har hon tom skrivit på något papper att hon är skyldig Kerstin pengar och ändå nekar hon. Fallet är väldigt likt Arbogakvinnans på det sättet. Kanske har dom samma störning. I straffskalan för grovt bedrägeri finns fängelse i 6 månader till 6 år som skrivits tidigare.

Håller med dig att det finns likheter med arbogakvinnan JM och att de nog har samma störning psykopater/mytomaner.
Båda nekar till sina brott också.
Citera
2017-05-02, 22:23
Medlem
chromacors avatar
Är datumet spikat för tingsrättsförhandlingen?
Citera
2017-05-02, 22:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Är datumet spikat för tingsrättsförhandlingen?
29-30/5
Citera
2017-05-02, 22:29
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
29-30/5
Tack!

Just nu på SVT2: Programmet Dold som handlar om vardagsbrott, detta avsnitt om just bedragare som via internet lurar folk och sen inte ens försöker dölja sin identitet, känns bekant: https://www.svtplay.se/video/1314663...to&tab=senaste

Polisens oförmåga att stävja dessa typer av brott är skrämmande dålig.
Citera
2017-05-02, 22:33
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Jag tycker att ni som spelar in ljud från rättegången bör tipsa/skicka dessa till rättegångspodden för maximal spridning om järnabon catrin hedlund

länk https://soundcloud.com/rattegangspodden
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-05-02 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in