Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Tror absolut att hon kommer att bli fälld för grovt bedrägeri av just de anledningar du påpekar,samt att det finns fler anmälningar mot henne som tyvärr blev nedlagda.Åklagaren motiverar det med att straffvärdet inte påverkas nämnvärt om det är fler än 20+ fall om jag förstått det rätt,och då valde åklagaren att lägga ner flera ärenden då hon då måste begränsa sig i åtalet.

Vad tingsrätten ger för dom kan vi inte veta,är endast lagmannen som är juridikutbildad,och nämndemännen är lekmän som kan låta känslor styra istället för lagen.
Oftast brukar nämndemännen lyssna på lagmannen och beakta det han påtalar om vad lagarna innebär,men ibland röstar nämndemännen efter sitt eget tyckande.
Mål i tingsrätten kan vara lite av ett lotteri.

Om Catrin skulle få en mild dom i tingsrätten, med t ex villkorligt och fortsatt kontakt med frivården,så är jag övertygad om att åklagaren kommer att begära prövningstillstånd i hovrätten.
I hovrätten är det jurister som dömer utifrån lagboken och inget annat,till skillnad emot tingsrätten där kanske vissa nämndemän kanske låter känslorna styra.

Om Catrin blir dömd för grovt bedrägeri i tingsrätten vilket åklagaren yrkar så kanske hon överklagar i hopp om att få ett lindrigare straff,men då tar hon en stor risk, då hovrätten många gånger skärper straffet som tingsrätten dömt.

Vad gäller vårdnaden om hennes barn så kan jag bara spekulera utifrån de uppgifter som finns här.Praxis idag är att föräldrar alltid får gemensam vårdnad även om de inte bor ihop,men en av föräldern är boförälder där barnet i huvudsakligen bor.
Om barnet inte bor 50/50 hos föräldrarna,så är det boföräldern som får barnbidrag, och underhållsbidrag från den andra föräldern.
Att hon motsatt sig gemensam vårdnad för K1 är säkert för att hon varit medveten om att när hon blir frihetsberövad så kommer automatiskt pappan bli boförälder,och kanske bedöms pappan vara den lämpligare av de två att vara det efter Catrins frihetsberövande.
Var också så att Catrin flyttade från pappan i Halmstad där han har ett fungerande liv med arbete,hus släkt mm.
Vad jag förstått,så har även K2 en pappa som har umgänge och bor på närmare håll,huruvida de har gemensam vårdnad eller ej vet jag inte,men naturligtvis kan han få det efter att Catrin blivit dömd,ja han kan även bli boförälder.

Så som Catrin håller på i sociala medier nu går bara ut på att hon inte skall bli dömd till ett fängelsestraff eftersom det är synd om henne,och om hon blir dömd till fängelse så vill hon att barnen skall vara hos hennes mamma.Förstår absolut hennes tankegångar där,mamman har curlat henne hela livet,och om barnen är där så kan hon fortfarande ha någon slags kontroll,samt att hon har någon slags inkomst Barbbidrag/underhållstöd efter avtjänat straff.
Tror också att Catrin har försörjningsstöd från soc.Naturlligtvis har hon rätt till det när hon är ensamstående mamma till två barn.Kan aldrig tänka mig att hon skulle tacka nej till gratis hyra,samt bidrag för sig själv och sina två barn.I

I sina polisförhör vidhåller hon att mamma betalar hyra och skjuter till pengar när hon behöver,no,no,det stämmer inte,hon har inga skrupler när det gäller att lura pengar av mestadels ungdomar,varför skulle hon ha skrupler mot att ta emot bidrag hon har rätt till?
Fast det så klart,soc har lite krav att man måste gå på kurser eller praktisera för att få ut pengar.Tror att det var något sådant med hennes "studier" och hennes fotograferande av sig själv på en toalett när hon hade "jobb"som hon lade ut på instagram.
Naturligtvis uppbär Catrin socialbidrag,men hon gör allt för att mörka det.Hur skulle det se ut att en toppbloggerska som lever "lyxliv" egentligen inte har ett ruttet öre?
Hela Catrins historia är så jävla sorglig egentligen,lika sorgligt som släktingar,vänner till föräldrarna mm,faktiskt tror att hon är väldigt oskyldig och lajkar på facebook och instagraml

Håller på att läsa en fup om ett mycket allvarligare fall,det om Johanna Möller i Arboga,och det är naturligtvis mycket allvarligare,men mycket paralleller till Catrin finns,bl a en förälder som alltid försökte täcka upp för dottern när hon uppenbarligen har gjort fel och gjort kriminella val i livet.

Catrin har ju uppenbarligen narcissistiska drag,och har valt ett kriminellt liv för att skaffa sig lättförtjänta pengar och hennes mamma Anne ser detta mellan fingrarna.Ja mer
än så,hon behåller 10.000 kronor av de 40.000 som stackars Kerstin betalat till hennes konto.Är så ledsamt att ta del av samtalen Kerstin hade med Anne,Anne framstår mer eller mindre som en komplett idiot.Antagligen är Catrin skyldig henne stora belopp,och nu när Catrin genom bedrägeri lyckats tillförskanska sig ett högre belopp som skall sättas in på Annes konto(Catrins egna konton var spärrade),då behåller Anne 10.000 av de pengarna som Kerstin sätter in.Kerstin ringer och är förtvivlad,Anne spelar dum. dum

Väldigt bra sammanfattning!
Snart närmar sig rättegången, det vi kan se är att CH mer och mer hintar om ev fängelse, märkligt då hon bara för ett tag sedan påstod sig vara HELT oskyldig?

Reagerar på hur hon får en sk öppen anstalt att låta som rena semestern?
(har fått print skickat fr hennes instagram)
När CH beskriver det låter det som en lyxresa, eller ett rehabställe, spa? tragiskt!
Hon verkar inte fatta allvaret?
Detta är en av anledningarna till att jag tror att hon aldrig kommer sluta m sitt bedrägliga beteende
Citera
2017-05-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisa
Väldigt bra sammanfattning!
Snart närmar sig rättegången, det vi kan se är att CH mer och mer hintar om ev fängelse, märkligt då hon bara för ett tag sedan påstod sig vara HELT oskyldig?

När CH beskriver det låter det som en lyxresa, eller ett rehabställe, spa? tragiskt!
Detta är en av anledningarna till att jag tror att hon aldrig kommer sluta m sitt bedrägliga beteende

Okej.
Kan du inte se hennes instagramkonto?
Jag tyckte också att hennes tankar om öppen anstalt lät som semester.
Hon ska visst skriva en bok om hon blir dömd till fängelse.
Kanske med titeln "Med bränd oxfile och det ljuva livet på mina brottsoffers bekostnad".
Hoppas det svider rejält i hennes själ inför den kommande rättegången för JärnaHäxan.
Citera
2017-05-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Vi får heller inte glömma att hon blivit en lokalkändis. Vore märkligt om inte någon av nämndemännen har läst om hennes tidigare bravader som den kan delge de andra. Hoppas också att Kerstin i sitt vittnesmål tar upp att hon ringt arbetsgivare och baktalat sitt brottsoffer. Det ser inte bra ut för Järnahäxan.

Skulle det spela roll om någon av domarna läst om henne tidigare menar du? Alla domare, även nämndeman, avlägger domared innan de får sitta ting. I eden ingår bl a just det att inte döma baserat på rykten, vad man tidigare fått höra osv. Rätten ska enbart döma utifrån vad som framkommer under själva förhandlingen.
Citera
2017-05-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
2 av fallen rör större belopp runt 40.000 klassen.

Praxis avseende belopp för grovt bedrägeri är ca 10 prisbasbelopp. Dvs ca 450 000 kr.
Citera
2017-05-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Tror absolut att hon kommer att bli fälld för grovt bedrägeri av just de anledningar du påpekar,samt att det finns fler anmälningar mot henne som tyvärr blev nedlagda.Åklagaren motiverar det med att straffvärdet inte påverkas nämnvärt om det är fler än 20+ fall om jag förstått det rätt,och då valde åklagaren att lägga ner flera ärenden då hon då måste begränsa sig i åtalet.

Vad tingsrätten ger för dom kan vi inte veta,är endast lagmannen som är juridikutbildad,och nämndemännen är lekmän som kan låta känslor styra istället för lagen.
Oftast brukar nämndemännen lyssna på lagmannen och beakta det han påtalar om vad lagarna innebär,men ibland röstar nämndemännen efter sitt eget tyckande.
Mål i tingsrätten kan vara lite av ett lotteri.

Om Catrin skulle få en mild dom i tingsrätten, med t ex villkorligt och fortsatt kontakt med frivården,så är jag övertygad om att åklagaren kommer att begära prövningstillstånd i hovrätten.
I hovrätten är det jurister som dömer utifrån lagboken och inget annat,till skillnad emot tingsrätten där kanske vissa nämndemän kanske låter känslorna styra.

Om Catrin blir dömd för grovt bedrägeri i tingsrätten vilket åklagaren yrkar så kanske hon överklagar i hopp om att få ett lindrigare straff,men då tar hon en stor risk, då hovrätten många gånger skärper straffet som tingsrätten dömt.

:

Oj så mycket kvalitetsmässiga fel.

Vet du vad en lagman är? Lagman är en titel på en person som är chef över en tingsrätt. De sitter ting ibland, men inte särskilt ofta eftersom de framför allt arbetar med att leda domstolen. Ordförande i rätten är alltid yrkesjurist men titeln kan vara olika, ex rådman, assessor, notarie m fl.

Prövningstillstånd i hovrätt krävs inte bortsett ifrån om hon döms till böter eller frias. Även i hovrätten dömer nämndeman. Yrkesdomarna är dock i majoritet. Haha även i tingsrätt dömer man utifrån lagboken. Vilken värld lever du i? För att avgöra skuld behöver man inte vara jurist. Juridiken är mer avgörande avseende rekvisit och påföljdsfrågor.

Ang att hovrätten skärper straffet är det nästan vanligare att det är tvärtom. Särskilt i påföljdsfrågan. Skulle TR döma, av okänd anledning, enligt åklagarens gärningsbeskrivning till grovt bedrägeri kan jag sätta hela min samling av på att hovrätten ändrar till brott av normalgraden.
Citera
2017-05-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisa

Nu är iofs en öppen anstalt av vad många beskriver trevligt och semester liknande. Särskilt om man sitter vår, sommar eller höst. Mellan 8- 20 kan man strosa runt i trädgården och slicka på en glass osv.
Citera
2017-05-09, 09:53
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildopullan
Praxis avseende belopp för grovt bedrägeri är ca 10 prisbasbelopp. Dvs ca 450 000 kr.

Det finns andra faktorer som bör beaktas också; att gärningen riktats mot en större personkrets är av stor betydelse. Samt återfall i brott. Där på vilar caset. Man kan inte bara titta på det rent instrumentella i det här som du vill göra gällande.

ang den där artikeln du delade för ett par dagar sedan; det framgick inte av den huruvida det blev rättegång bakom stängda dörrar som du påstod.???
Citera
2017-05-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det finns andra faktorer som bör beaktas också; att gärningen riktats mot en större personkrets är av stor betydelse. Samt återfall i brott. Där på vilar caset. Man kan inte bara titta på det rent instrumentella i det här som du vill göra gällande.

ang den där artikeln du delade för ett par dagar sedan; det framgick inte av den huruvida det blev rättegång bakom stängda dörrar som du påstod.???

Absolut. Men återfall i brott avspeglar sig snarare i påföljden än utdömd gärning.

Om du snattar en 1-kronas klubba kan du ju inte dömas för grov stöld bara för att du är dömd 50 ggr tidigare för snatteri.

Var hittar du lagrum för att man kan dömas för grovt avseende att det rör en större personkrets?
Senast redigerad av dildopullan 2017-05-09 kl. 10:04.
Citera
2017-05-09, 10:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Absolut. Men återfall i brott avspeglar sig snarare i påföljden än utdömd gärning.

Om du snattar en 1-kronas klubba kan du ju inte dömas för grov stöld bara för att du är dömd 50 ggr tidigare för snatteri.

Var hittar du lagrum för att man kan dömas för grovt avseende att det rör en större personkrets?

Du är ju ett fan av google, så det är bara till att googla grovt bedrägeri så får du upp en massa svar från utbildade jurister och då stöter du säkert på det här som jag gjorde;

"Vad gäller bedrägeri så kan detta klassificeras som grovt när gärningsmannen har missbrukat ett allmänt förtroende, begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring, om gärningen har varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar fara. Ett exempel på när grovt bedrägeri har ansetts föreligga har varit när gärningen har riktat sig mot allmänheten eller en större personkrets. - ( jag vet inte hur du resonerar men att rikta in sig på alla som ska gå på Håkan Hellström, Kent mm. skulle väl kunna anses vara att rikta in sig mot allmänheten eller större personkrets?)

[...] flera andra omständigheter fortfarande beaktas som gör att ett strängare straff döms ut. Sådana omständigheter kan exempelvis vara om gärningsmannen har visat stor hänsynslöshet, utnyttjat någons beroendeställning eller tidigare har begått liknande brottslighet."

Det är alltså en utbildad jurist som ger det här svaret.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-05-09 kl. 10:25.
Citera
2017-05-09, 11:49
Medlem
Citat:
Nu är iofs en öppen anstalt av vad många beskriver trevligt och semester liknande. Särskilt om man sitter vår, sommar eller höst. Mellan 8- 20 kan man strosa runt i trädgården och slicka på en glass osv.

Det var lustig beskrivning av att bli dömd till fängelse, öppen anstalt?
Tror inte det anses som en merit i framtida CV eller glädje för grabbarna eller CH familj, men vad vet jag, kan ha fel....
Citera
2017-05-09, 12:01
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Skulle det spela roll om någon av domarna läst om henne tidigare menar du? Alla domare, även nämndeman, avlägger domared innan de får sitta ting. I eden ingår bl a just det att inte döma baserat på rykten, vad man tidigare fått höra osv. Rätten ska enbart döma utifrån vad som framkommer under själva förhandlingen.

Min mamma är nämndeman och det är klart att de har förutfattade meningar om vissa personer och låter sig charmas av andra. Domareder till trots är de bara människor.
Citera
2017-05-09, 12:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Kan du inte se hennes instagramkonto?
Jag tyckte också att hennes tankar om öppen anstalt lät som semester.
Hon ska visst skriva en bok om hon blir dömd till fängelse.
Kanske med titeln "Med bränd oxfile och det ljuva livet på mina brottsoffers bekostnad".
Hoppas det svider rejält i hennes själ inför den kommande rättegången för JärnaHäxan.

Under förutsättning att hon hittar ett förlag som vill ge ut denna bok, och under vidare förutsättning att folk de facto skulle köpa denna bok, så kommer intäkterna gå till att betala skadestånd till hennes brottsoffer. Undrar om hon tänkt på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in