Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Daesh betyder skit och de hatar att bli kallade för det... Skärp dig, och jo du är jävligt korkad för du bevisar gång på gång att du inte klarar av att ta till dig information.
(kanske inte just "skit", utan snarare, om man går på Wikipedia "one who crushes, or tramples down, something underfoot" = Daes)
Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Daesh själva hatar att bli kallade för det, att säga åt folk att inte förolämpa dem visar bara på att man inte är emot islamistisk terrorism i mitt tycke
Mm, jag känner till de där förklaringarna. Du kanske har rätt, isynnerhet i en amerikansk kontext. Dock menar jag att man alltid bör ha den politiska sprängladdningen i termen "islamic" för ögonen. Som sagt är detta den "officiella" eller "PK" förklaring som ges för detta i Frankrike, men som alltså utmanas rätt vigoröst av dem som alla beskyller för att vara "islamofober", nämligen FN och Le Pen. Att hävda att MLP "inte är emot islamistisk terrorism" kan kanske fungera som politisk propaganda av daesh-förespråkarna, men är knappast övertygande. De facto tillåter emellertid termen daesh en att undvika att explicit identifiera en fiende som
islamsk, och som
stat.
Men detta är en detalj, och i det stora har du nog rätt. Sen menar jag att inte så mycket är vunnet med att tala om Putler, Drumpf, och Orange Hitler, som folk alltsomoftast gör här och annorstädes. Men också det är en något annan sak.