2017-05-21, 13:49
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
För mig och säkerligen de flesta andra framstår det som oerhört arrogant, oförsiktigt och tydligt minoritetsförtryckande att försöka knåpa ihop en federal sjukvårdsförsäkringsreform på åtta veckor, särskilt när man haft åtta år i opposition på sig att göra jobbet ordentligt och transparent. Ingen kan luras att gå på att någon som har den inställningen till parlamentariskt arbete och sjukvård i synnerhet egentligen bryr sig ett skit om resultatet.

Om du har rätt så har GOP lyckats måla in sig i det här hörnet så till den grad att de hellre fumlar ihop en genuint människofientlig och dessutom giftigt impopulär reform utan meningsfull beredning, än att göra jobbet seriöst men riskera kritik för att reformen tar tid. Det är i så fall definitionen på moralisk bankrutt.
Den är väl ungefär lika impopulär som ACA var när den röstades igenom.
2017-05-21, 13:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Är inte det delvis för ett slippa nämna ordet "islamiska", alltså av rädsla att säga något som kan förolämpa muslimer? Marine Le Pen i Frankrike -- som ju brukar klassas som "högerextrem" -- säger åtminstone hon IS, eller snarare då "l'etat islamique". När nån intervjuare använde termen "daesh" väste hon också till honom att "sluta kalla dem så, på franska heter det IS". Idén att daesh (som väl är arabiska för "islamska staten") skulle ha en nedvärderande ton, och att det därför vissa väljer att använda begreppet, känns föråldrad. Åtminstone i en fransk kontext, men kanske är det annorlunda i USA. Som bekant ligger det dock mycket politik i användandet eller inte av termen "islamic". Som jag förstått det är det en stor deal nu om Trump i sitt tal idag(?) kommer nämna "radical islamic terrorism" eller inte.

Men det kanske är ungefär detta du menar?

Daesh själva hatar att bli kallade för det, att säga åt folk att inte förolämpa dem visar bara på att man inte är emot islamistisk terrorism i mitt tycke
2017-05-21, 13:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Är inte det delvis för ett slippa nämna ordet "islamiska", alltså av rädsla att säga något som kan förolämpa muslimer? Marine Le Pen i Frankrike -- som ju brukar klassas som "högerextrem" -- säger åtminstone hon IS, eller snarare då "l'etat islamique". När nån intervjuare använde termen "daesh" väste hon också till honom att "sluta kalla dem så, på franska heter det IS". Idén att daesh (som väl är arabiska för "islamska staten") skulle ha en nedvärderande ton, och att det därför vissa väljer att använda begreppet, känns föråldrad. Åtminstone i en fransk kontext, men kanske är det annorlunda i USA. Som bekant ligger det dock mycket politik i användandet eller inte av termen "islamic". Som jag förstått det är det en stor deal nu om Trump i sitt tal idag(?) kommer nämna "radical islamic terrorism" eller inte.

Men det kanske är ungefär detta du menar?
Att kalla IS för Daesh är samma sak som att kalla spanjorerna för los españoles
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
President Donald Trump har bland annat traffat Emir of Qatar i Saudi Arabien idag:

Trump with emir of Qatar says one thing they will discuss is "the purchase of lots of beautiful military equipment."

Och Egyptens President Abdel Fattah el-Sisi:

"Love your shoes. Boy, those shoes. Man!" Trump told Sisi.

Vilken tid håller Trump talet idag?
Jag tror att det blir mjukt, men man får ju hoppas.

EDIT:
Citat:
“This is not a battle between different faiths, different sects, or different civilizations,” Trump will say. “And it means standing together against the murder of innocent Muslims, the oppression of women, the persecution of Jews, and the slaughter of Christians.”
Det låter ganska bra.
But I'm going to miss 'some, I assume, are good people'
Senast redigerad av FlashyBear 2017-05-21 kl. 14:01.
2017-05-21, 14:15
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Att kalla IS för Daesh är samma sak som att kalla spanjorerna för los españoles

Är det därför idioterna hotar med att skära ut tungan på folk som kallar dem för det?
2017-05-21, 14:15
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Bara en liten sak. Du utgår från att det var ett samröre

Det har läckts en hel del, men vi står fortfarande på ruta ett. Det är fortfarande mer troligt att Obama föddes i Kenya eller att Ted Cruz dödade Kennedy

Var utgår jag från det? Vart det här leder vet ingen än - inte ens du.

Men det blir allt mer intressant.

Ruta ett, förresten. Att Flynn sitter rejält i klistret måste du väl gå med på?

Och vad han har att berätta, om han får immunitet, vet vi inte, men det kan också bli spännande.
Senast redigerad av Slottsherre 2017-05-21 kl. 14:21.
2017-05-21, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Daesh betyder skit och de hatar att bli kallade för det... Skärp dig, och jo du är jävligt korkad för du bevisar gång på gång att du inte klarar av att ta till dig information.

(kanske inte just "skit", utan snarare, om man går på Wikipedia "one who crushes, or tramples down, something underfoot" = Daes)

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Daesh själva hatar att bli kallade för det, att säga åt folk att inte förolämpa dem visar bara på att man inte är emot islamistisk terrorism i mitt tycke

Mm, jag känner till de där förklaringarna. Du kanske har rätt, isynnerhet i en amerikansk kontext. Dock menar jag att man alltid bör ha den politiska sprängladdningen i termen "islamic" för ögonen. Som sagt är detta den "officiella" eller "PK" förklaring som ges för detta i Frankrike, men som alltså utmanas rätt vigoröst av dem som alla beskyller för att vara "islamofober", nämligen FN och Le Pen. Att hävda att MLP "inte är emot islamistisk terrorism" kan kanske fungera som politisk propaganda av daesh-förespråkarna, men är knappast övertygande. De facto tillåter emellertid termen daesh en att undvika att explicit identifiera en fiende som islamsk, och som stat.

Men detta är en detalj, och i det stora har du nog rätt. Sen menar jag att inte så mycket är vunnet med att tala om Putler, Drumpf, och Orange Hitler, som folk alltsomoftast gör här och annorstädes. Men också det är en något annan sak.
2017-05-21, 14:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Var utgår jag från det? Vart det här leder vet ingen än - inte ens du.

Men det blir allt mer intressant.
När du säger att det var osmart drag utgår du från det.

Om Obama är Muslim är det dumt att visa sin 'birth certificate' säger du med andra ord
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ruta ett, förresten. Att Flynn sitter rejält i klistret måste du väl gå med på?

Och vad han har att berätta, om han får immunitet, vet vi inte, men det kan också bli spännande.

Flynn har en del problem, men dessa handlar troligen om 'extremt oaktsamt'/'dåligt omdöme' beteende (så typ som Hillary) och har troligen inget med Ryssland att göra.
2017-05-21, 14:49
Bannlyst
LIVE: Trump gives speech on Islam in Riyadh during first overseas trip as POTUS

NU borde det vara rätt tid kanske.......kl nio var det helt dött https://www.youtube.com/watch?v=s-Ercmdg0II
2017-05-21, 14:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
(kanske inte just "skit", utan snarare, om man går på Wikipedia "one who crushes, or tramples down, something underfoot" = Daes)

Mm, jag känner till de där förklaringarna. Du kanske har rätt, isynnerhet i en amerikansk kontext. Dock menar jag att man alltid bör ha den politiska sprängladdningen i termen "islamic" för ögonen. Som sagt är detta den "officiella" eller "PK" förklaring som ges för detta i Frankrike, men som alltså utmanas rätt vigoröst av dem som alla beskyller för att vara "islamofober", nämligen FN och Le Pen. Att hävda att MLP "inte är emot islamistisk terrorism" kan kanske fungera som politisk propaganda av daesh-förespråkarna, men är knappast övertygande. De facto tillåter emellertid termen daesh en att undvika att explicit identifiera en fiende som islamsk, och som stat.

Men detta är en detalj, och i det stora har du nog rätt. Sen menar jag att inte så mycket är vunnet med att tala om Putler, Drumpf, och Orange Hitler, som folk alltsomoftast gör här och annorstädes. Men också det är en något annan sak.

Absolut, men att gnälla över att någon använder en term som fienden inte tycker om är så in åt helvete korkat speciellt om argumentet är "det låter som danska"

Jag använder termen för att både förolämpa dem men även för att jag inte vill benämna dem som en stat, jag nekar absolut inte islamismen men jag vill absolut inte kalla dem för något som de själva vill bli kallade för.
2017-05-21, 14:56
Medlem
Alla diktatorer myser verkligen med Trump:

https://www.youtube.com/watch?v=-jVezgJcKZU

De vet att han fullständigt skiter i mänskliga rättigheter som Obama.

Lika bra att försöka skapa saftiga handelsavtal mellan länderna än att bry sig mänskliga rättigheter USA måste framåt.
2017-05-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Alla diktatorer myser verkligen med Trump:

https://www.youtube.com/watch?v=-jVezgJcKZU

De vet att han fullständigt skiter i mänskliga rättigheter som Obama.

Lika bra att försöka skapa saftiga handelsavtal mellan länderna än att bry sig mänskliga rättigheter USA måste framåt.
Trump är en sån skön och härlig person. Fan vad jag bara skulle vilja hänga med Trump.
2017-05-21, 16:47
Medlem
stone_sleepers avatar
Det kommer bli ett fantastisk tal. Troligen det bästa talet någonsin. Ingen kan hålla lika bra tal som Trump.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in