Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-06-13, 00:19
Medlem
Hej!

Har nyss sett Titanic (1997) och har länge funderat över varför inte vakten (som senare tog livet av sig) inte sade till Ismay när han gick på livbåten. Och varför gick han på båten? Jag menar, kaptenen såg sin plikt att dö med fartyget och även han Thomas som ritade fartyget stannade kvar. Ismay hade väl också en stor roll, var det inte han som beslutade om hur många livbåtar Titanic skulle ha?

Är det så enkelt att han inte hade nån moral? Några skuldkänslor? Eller är det ens sant detta från filmen att vakten kollade på honom? Känns lite filmaktigt och nästintill omöjligt att veta om det ens hände så dramatiskt, men han hoppade iaf ombord på en livbåt, vilket är omoraliskt då han bar skuld tillsammans med en del som stannade kvar.

Men vi leker med tanken att det stämmer, varför tror ni att vakten (eller livbåts skötaren) inte sa något, han såg lite missnöjd ut när han kollade på Ismay. Alternativt hur tror ni att det gick till?
Citera
2017-06-13, 00:26
Medlem
mr2cools avatar
Till sitt försvar sade han då att han inte såg någon annan kvar ombord på den platsen han befann sig på, och att han hade hjälpt till så gott han kunde med att få i kvinnor och barn i livbåtarna. Det uppkom även misstankar om att Ismay under färden skulle ha uppmanat kapten Smith att öka farten i ett försök att sätta ett nytt rekord för atlantöverfart, vilket bland annat speglas i filmen Titanic från 1997. Ismay förnekade dock dessa anklagelser i samtliga sjöförhör som hölls efter katastrofen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bruce_Ismay
Citera
2017-06-13, 02:27
Medlem
Svenskares avatar
Det fanns en vakt ja, som släppte på folk, det är allt man vet. Man vet också att när tumult utbröt på allvar var det en av dem som sköt sig själv. Det finns beskrivet i en biografi från en överlevare som plockades upp ur vattnet, kom hem och dog 1 år senare efter att han precis kommit ut med sin biografi av lunginflammation, tror jag att de var. Han hade klängt sig kvar ovanpå en kantrad båt med flera andra som sakta men säkert hade dött av kylan.
Citera
2017-06-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det fanns en vakt ja, som släppte på folk, det är allt man vet. Man vet också att när tumult utbröt på allvar var det en av dem som sköt sig själv. Det finns beskrivet i en biografi från en överlevare som plockades upp ur vattnet, kom hem och dog 1 år senare efter att han precis kommit ut med sin biografi av lunginflammation, tror jag att de var. Han hade klängt sig kvar ovanpå en kantrad båt med flera andra som sakta men säkert hade dött av kylan.

Men man vet inte om han kollade på Ismay besviket?
Citera
2017-06-13, 10:58
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!

Har nyss sett Titanic (1997) och har länge funderat över varför inte vakten (som senare tog livet av sig) inte sade till Ismay när han gick på livbåten. Och varför gick han på båten? Jag menar, kaptenen såg sin plikt att dö med fartyget och även han Thomas som ritade fartyget stannade kvar. Ismay hade väl också en stor roll, var det inte han som beslutade om hur många livbåtar Titanic skulle ha?

Är det så enkelt att han inte hade nån moral? Några skuldkänslor? Eller är det ens sant detta från filmen att vakten kollade på honom? Känns lite filmaktigt och nästintill omöjligt att veta om det ens hände så dramatiskt, men han hoppade iaf ombord på en livbåt, vilket är omoraliskt då han bar skuld tillsammans med en del som stannade kvar.

Men vi leker med tanken att det stämmer, varför tror ni att vakten (eller livbåts skötaren) inte sa något, han såg lite missnöjd ut när han kollade på Ismay. Alternativt hur tror ni att det gick till?

Auktoritet....
Citera
2017-06-13, 18:23
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Men man vet inte om han kollade på Ismay besviket?

Nej, men Ismay fick ett litet medialt helvete dock när han kom i land. Men med tiden redde han ut det. Tror det var det som de ville peka på med mr Murdocks blick där.
Citera
2017-06-13, 21:20
Medlem
Citat:
Nej, men Ismay fick ett litet medialt helvete dock när han kom i land. Men med tiden redde han ut det. Tror det var det som de ville peka på med mr Murdocks blick där.

Okej, men varför fick han ett medialt helvete? För när han kom till det andra fartyget så kollade alla besviket på honom i slutet av filmen? Var det för att han tillsammans med Smith och han arkitekten (Thomas nånting) hade ansvar för fartyget och skulle såldes sjunka med det, som även kaptenen och Thomas gjorde. Ismay sket liksom i moralen och räddade sig själv, var det därför alla hatade honom?

Vad var det som han hade ansvar över? Har för mig att det var han som sa att de inte skulle ha så många livbåtar..

För övrigt mäktig sen när Murdocks kollar besviket på honom, han hade liksom ansvar för skeppet men sket totalt i det när det sjunker.
Citera
2017-06-15, 09:47
Medlem
Citat:
Hej!

Vakten som sköt sig i filmen vet man inte om han gjorde det https://en.wikipedia.org/wiki/William_McMaster_Murdoch

Bruce Ismay fick kritik efter detta https://en.wikipedia.org/wiki/J._Bruce_Ismay#Criticism
Citera
2019-07-18, 21:31
Medlem
Citat:

Vems biografi är det? Finns det en svensk som var med som skrev en bok?
Senast redigerad av Vinter00 2019-07-18 kl. 21:33. Anledning: stavfel
Citera
2019-07-19, 13:16
Medlem
Fris avatar
Som passagerare vid ett haveri som Titanic (eller Estonia) så skulle jag personligen uppskatta väldigt mycket om ett sjöbefäl fanns ombord på min livbåt, eller en livbåt som försökte fiska upp mig. Att sjöbefälen begår självmord när deras kompetens är desperat efterfrågad av passagerarna i vattnet och i livbåtar utan omedelbar hjälp i sikte, kan inte vara ett rationellt sätt att minska förlusterna. Kapten må gå ned i djupet för prestigens skull. Men övriga sjöbefäl kan hänga sig efter överlevarnas hemkomst om de så vill och inte juridiskt avrättas.

Sen vet jag inte vilket praktiskt sjömanskap affärsmannen Ismey behärskade.
Citera
2019-07-20, 16:29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Som passagerare vid ett haveri som Titanic (eller Estonia) så skulle jag personligen uppskatta väldigt mycket om ett sjöbefäl fanns ombord på min livbåt, eller en livbåt som försökte fiska upp mig. Att sjöbefälen begår självmord när deras kompetens är desperat efterfrågad av passagerarna i vattnet och i livbåtar utan omedelbar hjälp i sikte, kan inte vara ett rationellt sätt att minska förlusterna. Kapten må gå ned i djupet för prestigens skull. Men övriga sjöbefäl kan hänga sig efter överlevarnas hemkomst om de så vill och inte juridiskt avrättas.

Sen vet jag inte vilket praktiskt sjömanskap affärsmannen Ismey behärskade.
Som passagerare på Estonia så hade jag nog önskat mig att det hade funnits några välbeväpnade vakter, som med revolvern i hand hade kunnat hålla styr på de vilda flockarna av passagerare som löpte längst med den omkullvälta båtens skrov, för att råna ensamma stackare på deras nyligen upphittade livvästar.
Citera
2019-07-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Som passagerare på Estonia så hade jag nog önskat mig att det hade funnits några välbeväpnade vakter, som med revolvern i hand hade kunnat hålla styr på de vilda flockarna av passagerare som löpte längst med den omkullvälta båtens skrov, för att råna ensamma stackare på deras nyligen upphittade livvästar.

Hmm, knepigt fall. Om två personer sliter i en "upphittad" livväst (som hur som helst är rederiets egendom), hur avgör jag vem som skall ha rätt till den?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in