Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
"Slava Ukraina" ska det vara.
Nej, det skall det inte. Kolla en grammatikbok innan du gör bort dig. Herregud vad pinsamt med alla dessa idioter som inte kan ett skit om ukrainska, eller om Ukraina, och fattar nada av vad det är de sitter och hyllar.
2017-06-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Eller ära åt ukraina.
Så du är nationalist nu, helt plötsligt?
2017-06-23, 13:53
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Uppenbarligen ingen Svensk nationalist iallafall.
2017-06-23, 15:15
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah

Ja, där ser man var deras loyalitet ligger.

Glad Midsommar alla! SVERIGE über alles!
2017-06-23, 17:18
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah

Ola Schubert är väl nationalist som jag, men inte national-chauvinist som ni. Glad midsommar allehopa!
2017-06-23, 22:45
Medlem
Citat:

Det är svårt att förstå sig på debattören Ola. Ibland kan jag tala med honom, ibland inte. Han och jag har beröringspunkter, men de är privata och min mun är förseglad som Daniels bok.

Han kom ut som marxist i tråden om Nuit debout och som nyliberal i tråden om det franska parlamentsvalet. Nu är det slava, slava som gäller. Förresten Ukraina betyder gränslandet och skall stavas med bestämd artikel, the Ukraine. En påminnelse om landets plats i världen, men sorglig med tanke på vad som hände i serbiska Krajina. Ett land vid stupet och inga slava hjälper.
2017-06-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Förresten Ukraina betyder gränslandet och skall stavas med bestämd artikel, the Ukraine.
Man kan argumentera mot båda dessa påståenden. För att börja med det senare, så anses användandet av bestämd artikel nu omodernt. Dock lämnar jag det utan vidare kommentar, eftersom det bör vara de engelsktalandes problem om de skall använda bestämd artikel eller inte.

Att "ukraina" betyder "gränslandet" är inte helt oomtvistat. Den alternativa tolkningen är att det helt enkelt betyder "landet" eller "regionen". Man behöver ju inte se området runt Kiev som ett gränsland, utan kan lika gärna, och snarare tvärtom, se det som hjärtlandet i den östslaviska ortodoxa civilisationen. Det ryska ordet "kraj" betyder visserligen "kant" eller "gräns", men kan också tolkas som "region" eller "provins". Det finns t.o.m. regioner i Ryssland, som varken är delrepubliker eller län, som har status som "kraj", t.ex. Stavropol kraj. En liknande dubbelbetydelse finns i ordet "okraina" som betyder "utkant", men när det handlar om utkanterna av en stad så blir då betydelsen "omgivningarna", vilket ungefär motsvarar "regionen".

Med andra ord, namnet Ukraina är rent lingvistiskt på något sätt kopplat till "gränsland", men detta "gränsland" kan alltså ursprungligen ha handlat om ungefär "omgivningarna runt Kiev". Dvs inget "gränsland" mellan öst och väst, som vi brukar se det, utan snarare en region som omfattade landområdet runt den östslaviska ortodoxa civilisationens hjärta, Kiev rus. Det syftar då inte på gränslandet mellan öst och väst, utan gränslandet mellan Kiev och omvärlden.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-06-24 kl. 19:05.
2017-06-24, 22:53
Medlem
Citat:
Man kan argumentera mot båda dessa påståenden. För att börja med det senare, så anses användandet av bestämd artikel nu omodernt. Dock lämnar jag det utan vidare kommentar, eftersom det bör vara de engelsktalandes problem om de skall använda bestämd artikel eller inte.

Att "ukraina" betyder "gränslandet" är inte helt oomtvistat. Den alternativa tolkningen är att det helt enkelt betyder "landet" eller "regionen". Man behöver ju inte se området runt Kiev som ett gränsland, utan kan lika gärna, och snarare tvärtom, se det som hjärtlandet i den östslaviska ortodoxa civilisationen. Det ryska ordet "kraj" betyder visserligen "kant" eller "gräns", men kan också tolkas som "region" eller "provins". Det finns t.o.m. regioner i Ryssland, som varken är delrepubliker eller län, som har status som "kraj", t.ex. Stavropol kraj. En liknande dubbelbetydelse finns i ordet "okraina" som betyder "utkant", men när det handlar om utkanterna av en stad så blir då betydelsen "omgivningarna", vilket ungefär motsvarar "regionen".

Med andra ord, namnet Ukraina är rent lingvistiskt på något sätt kopplat till "gränsland", men detta "gränsland" kan alltså ursprungligen ha handlat om ungefär "omgivningarna runt Kiev". Dvs inget "gränsland" mellan öst och väst, som vi brukar se det, utan snarare en region som omfattade landområdet runt den östslaviska ortodoxa civilisationens hjärta, Kiev rus. Det syftar då inte på gränslandet mellan öst och väst, utan gränslandet mellan Kiev och omvärlden.

Tack för lektionen. Jag är inte språkexpert och uppskattar den. Jag vet att ordet krai finns i flera slaviska språk och har lite olika betydelser. Också att en Rysslandsvän envisas med att skriva the Ukraine och han kan språket.

Jag tolkar gränsen som stupet nu när Ukraina står vid kanten.
2017-06-25, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tack för lektionen. Jag är inte språkexpert och uppskattar den. Jag vet att ordet krai finns i flera slaviska språk och har lite olika betydelser. Också att en Rysslandsvän envisas med att skriva the Ukraine och han kan språket.
Han kan vilket språk? Varken ryska eller ukrainska har bestämd artikel, så att man kan de språken har ingen relevans i sammanhanget. Det som betyder något är hur väl man kan engelska.

Sedan kan man iofs alltid säga "the Ukraine" trots att det är fel, bara för att retas lite.

http://www.bbc.com/news/magazine-18233844
2017-06-25, 11:40
Medlem
Hur man benämner Ukraina som suverän stat är tydligen viktig för ukrainarna men kanske lite svårbegripligt för oss. Vi nöjer oss med att se ett Ukraina i vardande med reformer som gör landet till ett fullvärdigt land inom vår ekonomiska och politiska sfär, särskilt nu när man kommit bort från det ryska stupet och förtrycket. Beroendet av Ryssland minskar stadigt och flertalet siffror pekar uppåt när Ukraina med stöd av omvärlden utvecklar sin demokrati till västerländskt snitt. Redan ser vi ju stora skillnader mot tidigare med fri press och en yttrandefrihet och politiks dynamik ljusår före Ryssland och dess krackelerande demokrati. Sådant glädjer vänner av frihet men får Putinfans att tugga fradga i förbittring över sin förlorarstämpel i pannan.
2017-06-25, 14:44
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hur man benämner Ukraina som suverän stat är tydligen viktig för ukrainarna men kanske lite svårbegripligt för oss. Vi nöjer oss med att se ett Ukraina i vardande med reformer som gör landet till ett fullvärdigt land inom vår ekonomiska och politiska sfär, särskilt nu när man kommit bort från det ryska stupet och förtrycket. Beroendet av Ryssland minskar stadigt och flertalet siffror pekar uppåt när Ukraina med stöd av omvärlden utvecklar sin demokrati till västerländskt snitt. Redan ser vi ju stora skillnader mot tidigare med fri press och en yttrandefrihet och politiks dynamik ljusår före Ryssland och dess krackelerande demokrati. Sådant glädjer vänner av frihet men får Putinfans att tugga fradga i förbittring över sin förlorarstämpel i pannan.

Jag vill också att Ukraina ska bli ett exempel på ett demokratiskt land, men du är alltför för optimistisk eller tom önsketänkande vad gäller din beskrivning av läget i Ukraina som sitter sämre än Ryssland vad gäller demokrati. Det finns absolut ingen yttrandefrihet i Ukraina, mänskliga rättigheter kränks, FN och Amnesty varnar för massiva brott mot mänskliga rättigheter, korruptionen är enorm, landet är mest korrumperad i europa, värre än albanien, beväpnade radikala grupper gör vad de vill, det finns ingen lag och ordning, det är en icke fungerande diktatur som bäst, det luktar inte alls någon demokrati, inte ens i närheten.
2017-06-25, 18:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Ola Schubert är väl nationalist som jag, men inte national-chauvinist som ni. Glad midsommar allehopa!

Korrekt och dessutom en ortodox marxist, (betoning av produktivkrafternas utveckling som historiens drivfjäder i vid mening). Glad midsommar i efterhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in