Citat:
Ursprungligen postat av
cherrycxke
Hej,
När jag startar mitt AB; Kan jag låna ut ex 500 000kr, sätta in i företagsägd kapitalförsäkring, använda detta som aktiekapital samt betala ränta till mig (stadslåneränta+3%)?
Vidare undrar jag hur KF beskattas i ett AB; Innehavet i en KF schablonbeskattas ju som bekant, men beskattas även värdeförändringen på hela KF:en med bolagsskatt?
Nu vet jag inte vad bolagets verksamhet kommer vara, men i gråzonen(tveksamt) om du får låna in pengar till ett bolag som inte är i behov av lånet.
Kapitalförsäkringar är ganska simpla att handa när det kommer till redovisning. Enbart Insättningar och Uttag som ska bokföras. Inga realisationer/utdelningar m.m. kommer att bokföras.
När du gör ett uttag kommer eventuellt en realisationsvinst/förlust att bokas upp som blir ej skattepliktig/ej avdragsgill.
Däremot blir all utdelning till dig själv från AB som vanligt beskattat i enlighet med gällande regelverk.
Om det är en svensk kapitalförsäkring så dras avkastningsskatt automatiskt, vid utländsk kapitalförsäkring så får du själv deklarera den i samband med inkomstdeklarationen.