Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnout
Och hur mnga ddsfall har lkare orsakat till exempel? naprapater och kiropraktorer r bra p det dom gr och har allts 0,0001% ddsfall vilket inte r mkt om man jmfr med andra yrkesgrupper
Har du belgg fr det?

kan ngon frklara denna film fr mig? R det legit eller hade det gtt lsa med vanliga metoder.
https://www.youtube.com/watch?v=l33ot5y-XxY
Senast redigerad av Olepeter 2017-02-15 kl. 21:13.
Citera
2017-02-17, 09:44
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Har du belgg fr det?

kan ngon frklara denna film fr mig? R det legit eller hade det gtt lsa med vanliga metoder.
https://www.youtube.com/watch?v=l33ot5y-XxY
Verkar lite skumt. Vem gr 9 ggr till akuten med ont i ryggen utan att kopplas upp med GP eller fysioterapeut? Sen ska han inte ha kunnat g p ena benet och varit sngliggande men jag ser ingen vertygande muskelatrofi. Och det dr med knselbortfall som bara trollas bort efter att ha freleget i flera mnader. En del av vningarna hxmannen utfr r sdana som rekommenderas vid ankylos, s vi fr hoppas att Muntathar inte har nn sorts reumatisk sjukdom som nu gr obehandlad.

Mycket speciellt fall.
Citera
2017-02-19, 13:50
Medlem
[quote=Olepeter|59914058]Har du belgg fr det?

Absolut. Dock var procentenheten jag skrev tidigare felaktig, det ber jag om urskt fr. Men ls grna dessa studier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2271108/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ational+survey.

Dr fr du en bra sammanfattning p tv stora omfattande studier dr den ena visar p att man inte kan koppla vertebrobasilra strokes till behandling av nacke. Den andra studien visar hur ofta patienten fr biverkningar av behandlingen, mestadels uppgavs huvudvrk eller yrsel och i sllsynta fall stroke. D kan man relatera till frsta studien jag lnkar och ha i beaktning att det inte ndvndigtvis behver vara just behandlingen som orsakat stroken. Jag tror att behandlingen dremot kan frvrra ett redan skadat krl som leder till stroke.

Drfr r det extremt viktigt fr terapeuten att utfra en bra anamnes och underskning s att man kan minimera risker fr omfattande skada.
Citera
2017-02-20, 15:57
Medlem
Heller78s avatar
[quote=qnout|59948100]
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Har du belgg fr det?

Absolut. Dock var procentenheten jag skrev tidigare felaktig, det ber jag om urskt fr. Men ls grna dessa studier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2271108/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ational+survey.

Dr fr du en bra sammanfattning p tv stora omfattande studier dr den ena visar p att man inte kan koppla vertebrobasilra strokes till behandling av nacke. Den andra studien visar hur ofta patienten fr biverkningar av behandlingen, mestadels uppgavs huvudvrk eller yrsel och i sllsynta fall stroke. D kan man relatera till frsta studien jag lnkar och ha i beaktning att det inte ndvndigtvis behver vara just behandlingen som orsakat stroken. Jag tror att behandlingen dremot kan frvrra ett redan skadat krl som leder till stroke.

Drfr r det extremt viktigt fr terapeuten att utfra en bra anamnes och underskning s att man kan minimera risker fr omfattande skada.
Har du ens lst studierna? Vnligen frsvara metodfelen i den frsta och frklara fr mig hur symtomen som listas som godartade i den andra ofta franleder strokeutredning p sjukhus..? 16/1000 behandlade patienter med mkt allvarliga symtom som bara sopas under matten? Hur sjutton r det okej fr unga friska mnniskor att f vertebralisdissektion som man hittar i den frst studien?

Visa grna nn frstelse s vi kan se om det r vrt att fortstta debatera eller om detta bara r blogg-kopierande...
Citera
2017-02-20, 19:03
Medlem
[quote=Heller78|59958221]
Citat:
Ursprungligen postat av qnout
Har du ens lst studierna? Vnligen frsvara metodfelen i den frsta och frklara fr mig hur symtomen som listas som godartade i den andra ofta franleder strokeutredning p sjukhus..? 16/1000 behandlade patienter med mkt allvarliga symtom som bara sopas under matten? Hur sjutton r det okej fr unga friska mnniskor att f vertebralisdissektion som man hittar i den frst studien?

Visa grna nn frstelse s vi kan se om det r vrt att fortstta debatera eller om detta bara r blogg-kopierande...

Vad menar du r fel p metoden? Jag har dlig koll nr det gller sdant men frklara grna fr mig, jag vill veta!
Anledningen till att symtomen anses godartade r fr att i studien kollar dom (som jag uppfattar det) om patienter fr stroke efter behandling. Det r inte en Leg. lkare som gr dessa underskningar vilket innebr att en kiropraktor inte har verktygen att gra en strokeutredning. Uppgiften fr denne r dremot att gra en bra anamnes och om ndvndigt remittera till lkare s detta kan tas vidare. Det r dr det kan brista, antingen r terapeuten inte tillrckligt intresserad av patienten eller s berttar inte patienten hela storyn. Dr tycker jag nd att vrdgivaren r skyldig till att ta reda p patientens faktiska tillstnd och inte njd sig alla gnger med vad som frst sgs. r du med p hur jag menar?

Sg mig, framgr det i studien att dessa 16/1000 inte fick vidare hjlp ngon annanstans eller r det ett antagande frn din sida?
Jag skulle inte kalla dom friska om dom redan har skadade krl, och tyvrr frvrras det av en nackmanupilation. terigen viktigt fr dom som hller p med manuell medicin att skerstlla fr sig sjlv, och fr patienten att inget allvarligt kan ske under en behandling. Detta grs genom noggranna underskningar, sjukdomshistoria och rtt val av teknik.
Citera
2017-02-21, 14:05
Medlem
Heller78s avatar
[quote=qnout|59960090]
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78

Vad menar du r fel p metoden? Jag har dlig koll nr det gller sdant men frklara grna fr mig, jag vill veta!
Anledningen till att symtomen anses godartade r fr att i studien kollar dom (som jag uppfattar det) om patienter fr stroke efter behandling. Det r inte en Leg. lkare som gr dessa underskningar vilket innebr att en kiropraktor inte har verktygen att gra en strokeutredning. Uppgiften fr denne r dremot att gra en bra anamnes och om ndvndigt remittera till lkare s detta kan tas vidare. Det r dr det kan brista, antingen r terapeuten inte tillrckligt intresserad av patienten eller s berttar inte patienten hela storyn. Dr tycker jag nd att vrdgivaren r skyldig till att ta reda p patientens faktiska tillstnd och inte njd sig alla gnger med vad som frst sgs. r du med p hur jag menar?

Sg mig, framgr det i studien att dessa 16/1000 inte fick vidare hjlp ngon annanstans eller r det ett antagande frn din sida?
Jag skulle inte kalla dom friska om dom redan har skadade krl, och tyvrr frvrras det av en nackmanupilation. terigen viktigt fr dom som hller p med manuell medicin att skerstlla fr sig sjlv, och fr patienten att inget allvarligt kan ske under en behandling. Detta grs genom noggranna underskningar, sjukdomshistoria och rtt val av teknik.
Men just det hr r s jvla hopplst. Det tar tid att lsa och frst studier, men att utan minsta eftertanke lnka in och skriva "ah ha! dr ser du! BEVIS!!" kostar ingenting. Allts, det man inte frstr br man inte ta upp. Du lnkar in skit och det r mitt jobb att frklara fr dig vad det r du hnvisar till?

Men ngra stolpar d...

Ang https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2271108/
  • De tittar p folk som fr "chiropractic care", dvs inte de som fr explicit "neck manipulation". Det betyder att alla som kommer till kiropraktorn fr att fixa ett kn eller hft eller snacka vitaminer rknas in. Helt omjligt att veta hur mnga som fick nackmanipulation. Kanske bara var de 818 som faktiskt lades in fr vertebralisdissektion... vi kan inte veta. Bara den punkten underknner genast studien.
  • Utskrivningsdiagnosen r det de tittar p fr att avgra vad patienterna led av. Studien kommer frn USA dr utskriftsdiagnoser handlar om ekonomisk ersttning snarare n korrekt medicinsk beskrivning. Ytterligare ett stort problem.
  • Man gr ingen skillnad p ldrarna. Medan ldre naturligt fr stroke s rknas unga personer in i studien som stroke "som bara hnder" medan vi vet att det inte bara hnder. De unga mnniskorna i studien ska inte ha stroke men det drunknar i alla ldersrelaterade stroke. Man blandar ocks ischemisk och hemorragisk stroke. Grnsar p fusk. Det enda som r intressant hr r hemorragisk stroke eftersom att trauma kan orsaka det.
  • Lser man studien finner man allts att unga mnniskor har kad risk fr verterbralisdissektion efter kiropraktorbesk, men det frsker frfattarna helt slta ver, nmns inte alls i abstractet.

Ang https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ational+survey
  • Enktstudie dr <1/3 av brittiska kiropraktorer svarade. Inte fr att vara sn, men kiropraktorerna sjlva har vl ett intresse av att inte rapportera misstnkta strokefall...?
  • En massa bortfall, patienter som man inte hittar eller inte svarar. Inget stt att n faktiska journaluppgifter, vilket verkar rimligt, kiropraktorer ska inte lsa patientjournaler.
  • Och d kommer vi till alla rapporterade bieffekter som synstrningar, krkningar, knselbortfall i ansikte, armar och ben, nacksmrta. Alla lkare har trffat folk med dylika symtom som har haft stroke.
  • "There were no reports of serious adverse events." Pyttsan... Men i samma stycke:
  • "The highest risk immediately after treatment was fainting/dizziness/light-headedness in, at worse approximately 16 per 1000 treatment consultations."
  • Vilka kan vara symtom p stroke...
Citera
2017-02-24, 17:18
Medlem
Imirons avatar
ven om vi accepterar att naprapati och kiropraktik skulle kunna ge en viss smrtlindring utver placebo (vilket inte r sjlvklart, men OK) s r det uppenbart att yrkeskategorin prglas av ett enormt mumbo-jumbo som man inte tag i krafttag mot. Direkt antivetenskapliga synstt och metoder r vanligt frekommande.

En tjej jag dejtade hade fibromyalgiliknande symtom och haft lnge. Det enda hon upplevde hjlpte henne var kiropraktik. Fake eller ej, who am I to judge om hon upplever att det hjlper henne, s lngt allt vl.

Det visade sig sen att denna kiropraktor brukade sga att hennes smrta bland annat berodde p brist av ngot grundmne (minns inte vad det var riktigt...natrium kanske? zink? Minns ej...). Hur hade d hxdoktorn *host* frlt, jag menade kiropraktorn, ntt denna slutsats? Jo, hon la ett piller med zink (nu tar vi zink bara fr att) i naveln p tjejen och kunde d visa att hon kunde rra sin arm mycket mer n om pillret inte lg i naveln! WOAW! Mind blown.

Rent jvla kvacksalveri och det borde vara straffbart.

Acceptansen fr snt hr trams r uppenbarligen stor inom yrkesgruppen, d jag ven hrt fler som varit mer om liknande. Om ni vill bli tagna serist fr ni rensa i leden.
Citera
2017-02-24, 19:59
Medlem
Imirons avatar
Magnesium var det! Magnesium kunde tydligen bota allt mjligt och brist kunde mrkas genom att patienten blev mer rrlig om man la ett magnesiumpiller i naveln p denna
Citera
2017-04-18, 14:40
Medlem
Redgreys avatar
Har ftt fantastisk hjlp med flera sportskador av naprapater, efter att sjukvrden vgrat hjlpa till eller varit otillrcklig. Helt klart vrt ett frsk iaf!
Citera
2017-05-17, 23:34
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redgrey
Har ftt fantastisk hjlp med flera sportskador av naprapater, efter att sjukvrden vgrat hjlpa till eller varit otillrcklig. Helt klart vrt ett frsk iaf!

Placebo.

Nu r jag inte jtteplst om mnet, men jag gr hr rent p mina egna erfarenheter o ignorerar allt annat vilket r vanligt p flashback

Jag tror det r ren bullshit kiropraktik, de vill tjna pengar. Jag har varit ngra gnger hos ett par olika kiropraktorer. Inte mrkt ett jkla piss i skillnad, o de har alltid varit snabba med att "vi kan ta kanske den delen lite hrdare nsta gng, lt oss boka in en ny tid fredag nsta vecka" och kommer med frklaringar som makes no sense.
Tror mnga gr till kiropraktorer och liknande bara av lathet. De har problem pga. av stillasittande, monotona rrelser och drfr att det r otrnade. Nr kiropraktorn arbetar kan det tillflligt knnas lite bttre kanske pga. placebo och massageeffekt.

Det r bara trams. Brja rr p er istllet folk, och r problemen verkligen allvarliga; g till lkare.

Men tror skert det kan vara en bra business att utbilda sig inom kiropraktik och f ett diplom och starta eget. Sjukt mnga som vill ta genvgar och r beredda att betala ganska stora summor fr det ocks, mnniskan r dum i huvudet.
Citera
2017-06-06, 11:49
Medlem
Karlekskrigares avatar
jag pluggar till fysio. P min senaste praktik hade vi en kiropraktor p rehabmottagningen, jag tror att dem r ngot mer respekterade n naprapater. De erbjuder oftast quick fixes, men ibland r det vad som behvs, men alltid bra att kombinera med en mera lngsiktig tgrd- som en fysioterapeut r bttre p att erbjuda. jag r f intresserad av OMT (ortopedisk manuell teknik), pbyggnadsutbildning som gr att man som fysio nrmast blir en kiropraktor ovanp grundutbildningen.
Citera
2017-08-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Visst, trots att jag haft kontakt med otaliga lkare under mer n 30 r, med mig sjlv och med de som jag sktt, s har jag vl bara rkat stta p de som reagerar s d.

Du vet mkt vl att egot r enormt hos alla. Skulle lkare som anser sig sjlva Gud Fader (inte alla frsts) glatt erknna att 'flum-metoder' - allt icke-kemikaliebaserat gr under den rubriken - hjlper mycket bttre n det som r basen fr deras yrke? Det vore ju att pst att de gr fel i sitt yrke, och det r kanske mkt att begra men faktum kvarstr.

Det vrsta var nr min mamma blixtsnabbt blev av med sin cancer, trots att hon nstan var dd. Lkaren var inte bara totalt ointresserad, utan faktiskt fientlig mot henne. Hennes kolleger som frut varit vnliga, hlsade knappt p mamma. Och vi var ABSOLUT inte 'stddiga' utan ursktade oss snarast, just p.g.a. att jag mtt denna fientlighet s ofta. Men hon r bara en av otaliga, just nu i denna sekund s fr jag ta skit fr att jag hade frckheten att ta bort min fasters kroniska hosta IGEN med rt-teer. Hon har ftt flera ddsdomar som inte stmt, och fr var gng jag rtt enkelt fixat detta har man blivit surare o surare.

Jag frsker INTE vara stddig, utan tvrtom sga lite milt att 'mnga lkemedel kommer ju frn naturen'. Jag fr knappt g dit, man anser att jag 'plgar' henne, trots att flera av ldreboendepersonalen sagt att det inte r klokt, drfr att de ju bokstavligen ser hur mkt friskare hon blir s fort jag varit dr..

Varfr har du alls haft kontakt med vrden om den r s dlig.
Vad hade ni p sjukhuset att gra om din mor nu blivit av med sin cancer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in