Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-25, 08:58
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZodiac
Jag har noterat att äldre personer, trots hög utbildning, inte är lika bra som unga på att uttrycka sig i text genom ett tangentbord. Titta bara på Facebook-inlägg, verkligen alla som är 50+ skriver som krattor. Anekdotiskt bevis från min sida, men ändå. Tror yngre personer som har vuxit upp med datorer är bättre på att uttrycka sig genom digitala medier.
Hon kanske har ett datorfritt kontor och bara sitter med sin ajfåns touchscreen när hon är inne på wikipedia-touchscreen är ju svårt att skriva på med knubbiga kvinnofingrar.
Citera
2017-09-25, 09:10
Medlem
Yxherrens avatar
Det här är alltså en högt (antar jag) utbildad professor? Det är skrämmande att så många vitala positioner i samhället besitts av totalt intelligensbefria människor. Sättet hon skriver på och hur hon tänker för tankarna till en bortskämd tonåring.

Pinsamt, var ordet.
Citera
2017-09-25, 09:10
Medlem
RabiatModerats avatar
Hon har säkert fått utstå en hel del med tanke på att hennes forskning inte fallit mainstreamfeministerna i smaken. Hon har som en av få svenskar i det offentliga också försvarat den konservative påven emeritus Benedictus XVI och i andra sammanhang intagit en reflekterande lite konservativ hållning.

Kanske är hon så van vid att få försvara sig mot personliga påhopp att hon inte tänker efter vilka strider som är värda att ta.
Citera
2017-09-25, 09:11
Medlem
75190255508s avatar
Det hade varit komiskt om Encyclopedia Dramatica hade skrivit om henne och endast fokuserat på åldern.
Citera
2017-09-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Skriva en artikel om sig själv? Djävlar vad förnedrande.

Hon är inte den första, den amerikanska journalisten/krönikören Nina Burleigh (känd bl a för en bok om Amanda Knox) hoppade också in och redigerade sin egen artikel på engelska Wikipedia; tydligen var hon mer braskande än Werner och bredde på om sina framgångar.

Intressant nog försöker även Burleigh hålla uppgifter om sin ålder borta från offentligheten. "How many tree rings exactly is she hiding?" frågade en WP-medarbetare.

Har för mig att det finns någon svensk journalist eller mediechef som under stort ståhej försökte skriva om sin egen artikel på Wiki, och naturligtvis snabbt blev påkommen och stoppad. Det följde en lång och festlig diskussion på artikelns diskussionssida ("men guuud va jobbiga ni är. Finna det nån chef man kan snacka med här så att artikeln blir rätt, inte bara en massa småglin?" ). Kommer tyvärr inte ihåg vem det var, en tjej i varje fall.
Citera
2017-09-25, 09:41
Medlem
rostigamazons avatar
Åldern är väl det första man skriver, vet hon inte att det bara är ensamkommande flyktingbarn som får ljuga om sin ålder i Sverige.
Citera
2017-09-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Nu går jag och hänger mig vad är oddsen att hon är en dödsknarkare Kollade Facebook för skoj hon gillar sidor som breitbart, Nyheter Idah, ledarsidorna och Julian Assange. Hon vill även rädda statyn av Robert E. Lee Hon har ju rätt.

https://m.facebook.com/story.php?sto...2&id=609855521

Respekt åt damen, lite töntigt att börja bråka om en wikiartikel men uppmuntrande att det finns lite vettiga röster kvar inom akademia.
Citera
2017-09-25, 09:52
Medlem
Nirps avatar
Sådana här trådar är ju guld värda. Stor humor att läsa diskussionen på Wikipedia, och ett klockrent exempel på Streisandeffekten! Den här tråden har nu fått 15 000 visningar, uppenbarligen finns det åtminstone numera, ett stort allmänintresse för hennes person och födelseår. Att redigera bort informationen från Wikisidan lär vara än mer uteslutet i dagsläget, och informationen finns förevigad här på Flashback.

Som någon annan användare nämnde, så vore ju en underrubrik om den här kontroversen nästan vara på sin plats nu. Väntar med spänning på att Yvonne ska dyka upp i den här tråden och kräva att inlägg raderas, kanske har hon bättre lycka här än på Wikipedia?
Citera
2017-09-25, 10:30
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Hon har rätt att ta bort artikeln om sig själv. Enligt EU:s forget me klausul kan hon dessutom se till att Google avindexar henne
Lagen är till för privatpersoner. Offentliga personer får man skriva om, annars hade det ju varit omöjligt att bedriva journalistik på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedenSelect
Titeln på tråden borde vara: Lundaprofessorn Yvonne Maria Werner (f. 1954) skriver på wikipedia om sig själv, blir bannlyst
Tyvärr fick detta inte plats.

Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag tycker man bör vara lite analytisk när det gäller sådana fall. Det kan vara ålderrelaterad sjukdom som gör att situationen uppstår. Inget att börja bråka om. Det behövs en generell strategi för fall typ detta hur wikipedia skall hantera det. Det är nog inte första eller sista fallet.

Ser ut som en vacker dam trots ålder. Hon bör vara stolt och erkänna att åldersfixering är onödig. Men det kan också bero på dödsångest eller mer komplicerade sociala konstruktioner som hon vill hålla kvar vid.

Mitt tips till henne är att låta åldern stå som den skall vara enligt den korrekta historien. Det är en fråga om integritet för historia i sig.

Mitt tips till wikipedia är att vara lite öppen för att folk som är äldre kan ha svårare att klara moderna websiter och allt vad det innebär. Fixa en allmän och sund strategi för att hantera alla sådana ärenden.

Det är en stress faktor att känna sig uthängd och försiktighet är att föredra där det inte går direkt emot reglerna. En inbillad uthängning kan bero på exempelvis demens eller annan sjukdom. Det behöver faktiskt inte bara bero på att personen bara vill vara lite hemlig.

Less stress is good.
Nu var det ju hon som startade wikipediaartikeln om sig själv.Det fodras en viss initiativförmåga att göra detta och det var inte språkligt dåligt skrivet. Det tycker jag talar emot demens.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Har för mig att det finns någon svensk journalist eller mediechef som under stort ståhej försökte skriva om sin egen artikel på Wiki, och naturligtvis snabbt blev påkommen och stoppad. Det följde en lång och festlig diskussion på artikelns diskussionssida ("men guuud va jobbiga ni är. Finna det nån chef man kan snacka med här så att artikeln blir rätt, inte bara en massa småglin?" ). Kommer tyvärr inte ihåg vem det var, en tjej i varje fall.
Vet inte vem detta är, men ett IP-nummer från Lunds Universitet skrev om historieprofessorn Dick Harrison 2009. Någon annan dök in och la till följande text:
Citat:
I juni 2004 tilldelades Harrison en varning av Statens ansvarsnämnd för att ha begått tjänstefel genom att ha utnyttjat sin maktposition som doktorandhandledare. Bakgrunden var att han hade haft en otillåten romans med en av sina doktorander, och när hon gjorde slut så skickade han ett brev till studierektorn där han talade illa om henne. När universitetet lämnade över ärendet till ansvarsnämnden försökte Harrison få ett vittne att ändra sig. [2][3] [4] I förordet till "Förrädaren, skökan och självmördaren" från 2005 ger han lite kort sin syn på saken.
https://sv.wikipedia.org/w/index.php...&oldid=9027164

Samma IP-nummer försökte ta bort det upprepade gånger och blev bannlyst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3...30.235.153.199
Citera
2017-09-25, 10:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Otroligt underhållande!

Förstår inte att hon inte skäms över hur hon beter sig. Tycker inte att det är roligt att gotta sig i andras konflikter, men det här är episkt roligt.

Hoppas att det eskalerar ännu mer. Tack för underhållningen tant Yvonne!
Citera
2017-09-25, 10:37
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
Wikipedias moderatorer är vanligtvis avskyvärt vänsterpatrask som sprider lögner och om någon rättar ett misstag så tas det bort omdelbart om det inte följer judiska wikipedias lögnnarrativ.
Jag blir nyfiken på hur det kommer sig att hur detta är relevant för tråden. Är det på grund av att Wikipedia är judiskt som Werner är upprörd?

Söker nog även dåligt för jag hittar inga källor, förutom Wikipedias egna som de flesta refererar tillbaka till, kring judiskt inflytande eller ägarskap. Upplys mig - vilka är de judiska ägarna/makthavarna?
Citera
2017-09-25, 10:41
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Otroligt underhållande!

Förstår inte att hon inte skäms över hur hon beter sig. Tycker inte att det är roligt att gotta sig i andras konflikter, men det här är episkt roligt.

Hoppas att det eskalerar ännu mer. Tack för underhållningen tant Yvonne!
Hon verkar inte vilja lyssna på andras råd och kunskap. Det må vara underhållande, men jag hade förväntat mig lite mer av en professor som borde vara van vid att tillgodogöra sig kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in