Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Hur menar du att demografin i Simrishamn inte gör det till en skithala?
Först och främst. Givetvis är det ett problem för Simrishamn att det finns typ noll arbetstillfällen utanför kommunens egen verksamhet eller besöksnäringen(som mycket riktigt också är rejält säsongsberoende). Det gör att människor som inte jobbar på kommunen, är egenföretagare eller pensionärer flyttar därifrån.
Åter till frågan. När jag har varit där har jag sett och i vissa fall kommit samspråk med människor som jag skulle beskriva som "belevade". De är väl i de flesta fall inflyttade från andra delar av Skåne och Sverige, alternativt där på besök. Det är också lite exotiskt att man kan springa in i "kändisar" av olika kaliber i en ort ute på vischan med så få invånare. Nu bor väl kanske somliga av dem i byarna runtomkring. Och ytterligare andra är antagligen endast fritidsbostadsägare, men ändå. När jag har varit i Simrishamn under lågsäsong har jag också uppskattat att slippa de allra värsta exemplen på idiotturister som är svåra att komma undan där på sommaren(även om det nog är ännu värre i typ Bohuslän och på Öland, Gotland).
En vardag i november så måste du nog för övrigt upp rejält i storlek på ort om du ska uppleva folkliv innehållande annat än traditionellt "daglediga"...