Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 04:04
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Haha har faktiskt vara där. Snacka om civilisationens sista avkrok. Hade gått in en djup depression där.

Ja, jag förstod inte uttrycket "Byn Gud glömde" på riktigt förrän jag flyttade hit från Skåne.. Det är nåt med atmosfären här som gör en riktigt deprimerad.. Dessutom blir det alltid svinkallt på vintern här, och den förbannade snön..
Citera
2017-11-26, 04:42
Medlem
sebastian_s avatar
Simrishamn 10 månader per år. 33% av invånarna är över 65 år dvs mest i Sverige. Iskall blåst från östersjön. Helt dött centrum även på sommaren. Inte så billigt som det borde vara då det har sommargäster 2 månader per år. 1 h till de befolkade delarna av skåne, men det känns som 5 h. Ganska känd stad men där bor bara 6000 invånare och det minskar hela tiden.
Citera
2017-11-26, 04:50
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Simrishamn 10 månader per år. 33% av invånarna är över 65 år dvs mest i Sverige. Iskall blåst från östersjön. Helt dött centrum även på sommaren. Inte så billigt som det borde vara då det har sommargäster 2 månader per år. 1 h till de befolkade delarna av skåne, men det känns som 5 h. Ganska känd stad men där bor bara 6000 invånare och det minskar hela tiden.

Du kunde kanske också lagt till: En så grötig dialekt att t.o.m. de flesta skåningar finner den i det närmaste rent ogenomtränglig.
Citera
2017-11-26, 04:52
Medlem
Dreamtimes avatar
Lövånger.
Känt för sitt tunnbröd som inte ens bakas där längre.
Här samlas inavlade, lågutbildade arbetslösa med Somalier och Afgahner.
Här hatar alla varann.
Citera
2017-11-26, 08:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Trist ja men åtminstone vackert. Det gör ändå mycket. Ordningsamt.

Jämför Vollsjö, Bjuv t. Ex. Hemska hålor. Risigt, WT, fult.
Citera
2017-11-26, 10:34
Medlem
Citat:

Jag har minsann varit i Simrishamn i så väl november, december som februari. Det var riktigt mysigt, och jag är inte i närheten av pensionsåldern. Miljön, naturen och demografin gör sammantaget att det inte kan komma på fråga i sammanhanget. Beträffande vinden så har jag känslan av att det ändå blåser lite mindre i Simrishamn än i flera andra kuststäder i Sydsverige. Men bra försök!
Om man ska göra något försök med "fin-Skåne"(det kan ju ändå inte kvalificera sig som hela Sveriges värsta håla) i denna kategori så skulle jag snarare föreslå någon av orterna i sydväst som utgörs av villor, radhus och någon enstaka köplada - på en åker. Alternativt någon av de övriga, förvisso fina, fiskebyarna på Österlen som är folktomma kulisser bortsett från påsk och juni-augusti. Men en riktig håla bör nog ha invånare som matchar "miljön" snarare än att vara helt folktom.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-11-26 kl. 10:38.
Citera
2017-11-26, 11:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag har minsann varit i Simrishamn i så väl november, december som februari. Det var riktigt mysigt, och jag är inte i närheten av pensionsåldern. Miljön, naturen och demografin gör sammantaget att det inte kan komma på fråga i sammanhanget. Beträffande vinden så har jag känslan av att det ändå blåser lite mindre i Simrishamn än i flera andra kuststäder i Sydsverige. Men bra försök!
Om man ska göra något försök med "fin-Skåne"(det kan ju ändå inte kvalificera sig som hela Sveriges värsta håla) i denna kategori så skulle jag snarare föreslå någon av orterna i sydväst som utgörs av villor, radhus och någon enstaka köplada - på en åker. Alternativt någon av de övriga, förvisso fina, fiskebyarna på Österlen som är folktomma kulisser bortsett från påsk och juni-augusti. Men en riktig håla bör nog ha invånare som matchar "miljön" snarare än att vara helt folktom.
Hur menar du att demografin i Simrishamn inte gör det till en skithala? På stan en vanlig novemberdag ser man bara pensionärer i sina elektriska rullstolar. Jag håller Simrishamn som större håla än byarna för Simrishamn ska ändå vara "staden". Den enda staden i hela sydvästra Skåne från Ystad till Kristianstad. Och så är den i verkligheten hälften så stor som tex hollviken eller annan villaförort till Malmö.
Citera
2017-11-26, 11:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Trist ja men åtminstone vackert. Det gör ändå mycket. Ordningsamt.

Jämför Vollsjö, Bjuv t. Ex. Hemska hålor. Risigt, WT, fult.
Jag tycker exempelvis Bjuv visar vilken håla Simrishamn är. Bjuv som är en nobody har fler invånare än Simrishamn och ligger bara 20 min från Helsingborg. Bjuv är en del av Västra Skåne utan krav på att vara något då allt är så nära. Simrishamn är som en isolerad norrländsk bruksort där de lagt ner bruket, fast i Skåne.
Citera
2017-11-26, 11:32
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Jag tycker exempelvis Bjuv visar vilken håla Simrishamn är. Bjuv som är en nobody har fler invånare än Simrishamn och ligger bara 20 min från Helsingborg. Bjuv är en del av Västra Skåne utan krav på att vara något då allt är så nära. Simrishamn är som en isolerad norrländsk bruksort där de lagt ner bruket, fast i Skåne.
100 gr mer attraktivt med en död håla, i vacker natur och fina, fräscha representativa villor med pensionerade medel och övre medelklass personer, än fallfärdiga kåkar full med White trasch, missbrukare, alt araber, i en lika död håla som kanske har närmare till en större stad.
Men det kanske är en klassfråga.
Citera
2017-11-26, 11:36
Medlem
Citat:
Hur menar du att demografin i Simrishamn inte gör det till en skithala?

Först och främst. Givetvis är det ett problem för Simrishamn att det finns typ noll arbetstillfällen utanför kommunens egen verksamhet eller besöksnäringen(som mycket riktigt också är rejält säsongsberoende). Det gör att människor som inte jobbar på kommunen, är egenföretagare eller pensionärer flyttar därifrån.
Åter till frågan. När jag har varit där har jag sett och i vissa fall kommit samspråk med människor som jag skulle beskriva som "belevade". De är väl i de flesta fall inflyttade från andra delar av Skåne och Sverige, alternativt där på besök. Det är också lite exotiskt att man kan springa in i "kändisar" av olika kaliber i en ort ute på vischan med så få invånare. Nu bor väl kanske somliga av dem i byarna runtomkring. Och ytterligare andra är antagligen endast fritidsbostadsägare, men ändå. När jag har varit i Simrishamn under lågsäsong har jag också uppskattat att slippa de allra värsta exemplen på idiotturister som är svåra att komma undan där på sommaren(även om det nog är ännu värre i typ Bohuslän och på Öland, Gotland).

En vardag i november så måste du nog för övrigt upp rejält i storlek på ort om du ska uppleva folkliv innehållande annat än traditionellt "daglediga"...
Citera
2017-11-26, 12:19
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
100 gr mer attraktivt med en död håla, i vacker natur och fina, fräscha representativa villor med pensionerade medel och övre medelklass personer, än fallfärdiga kåkar full med White trasch, missbrukare, alt araber, i en lika död håla som kanske har närmare till en större stad.
Men det kanske är en klassfråga.
Vilka representativa villor? Det finns några fina gathus, villorna ser ut som i vilken byhåla som helst. De flesta jag har sett på stan i Simrishamn ser ut som sjukpensionärer eller WT. Det är inte kanske närmare till en större stad. Det är 20 min till en av Sveriges största städer. Det är det som skiljer Staffanstorp, lomma, Eslöv, höllviken och 25 andra mindre orter från Simrishamn. Med en stor stad på det avståndet finns jobb, gymnasieskolor, idrottsmojligheter och en naturlig länk till den staden. Det är exempelvis inte omöjligt att "roa sig" en kväll och ta taxi hem. Den festligaste tätorten 20 min bort från Simrishamn är Tomelilla. Skulle Simrishamn vara förmöget? . Många statusjobb i stan, de stora företagen flockas verkligen dit. För att inte tala om alla gamla pengar som finns där. Och de stora representativa villorna som får fridhem och ljunghusen att blekna.
Citera
2017-11-26, 12:33
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Vilka representativa villor? Det finns några fina gathus, villorna ser ut som i vilken byhåla som helst. De flesta jag har sett på stan i Simrishamn ser ut som sjukpensionärer eller WT. Det är inte kanske närmare till en större stad. Det är 20 min till en av Sveriges största städer. Det är det som skiljer Staffanstorp, lomma, Eslöv, höllviken och 25 andra mindre orter från Simrishamn. Med en stor stad på det avståndet finns jobb, gymnasieskolor, idrottsmojligheter och en naturlig länk till den staden. Det är exempelvis inte omöjligt att "roa sig" en kväll och ta taxi hem. Den festligaste tätorten 20 min bort från Simrishamn är Tomelilla. Skulle Simrishamn vara förmöget? . Många statusjobb i stan, de stora företagen flockas verkligen dit. För att inte tala om alla gamla pengar som finns där. Och de stora representativa villorna som får fridhem och ljunghusen att blekna.

Men ni har ju Gudrun Schyman som celeber kommuninnevånare och F! är med i kommunfullmäktige, om jag inte är felunderrättad? Invalda av de många välbärgade -68-revolutionärer som valt att bosätta sig på Österlen efter den guldkantade ATP-pensionen. Så att de kan gå på målarskola och springa runt på Haväng och ställa till ohägn, utklädda till Skagenmålare i vit linnekostym och panamahatt. Roligt nästan jämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in