• 1
  • 2
2017-12-07, 13:22
Medlem
rosanagellacks avatar
Först vill jag berätta kort bara.

Rygg problem över 10 års tid (fått remiss för röntgen) men läkarna tror inte jag har något fel på diskar mm. Dock har jag svank och jobbar stenhårt för att upprätta en neutral rygg.

När jag kör knäböj så är till och med bara 40 kg super tungt för mig, har high bar för att få en mer upprätt hållning för att minimera svank mm.

Jag tycker inte att jag kan gå framåt i knäböj för att dels är jag rädd att skada ryggen, och dels att jag måste tänka så mycket på att dra in rumpan (spänna) ner med bröstkorgen (undvika svank) och försöka gå ner rakt under hela rörelsen.

Jag har trott att jag haft "hyfsad" teknik tidigare men det visade sig att det inte var bra pga av att jag inte kunde hålla bålen/spänningen samt att jag svankade, nu har det blivit bättre men jag tycker ändå det är svårt att få till.

Och VARFÖR är jag så svag? 40 kg och det känns supertungt att jag skakar

Jag kan länka video om någon vill det? tyvärr inte den bästa vinkeln
Citera
2017-12-07, 13:34
Medlem
Svårt att svara på. Men kan börja så kan andra fylla på:
Vet att det finns bra videor på youtube. Ett tips är att böja många set 3ggr i veckan eller ännu oftare. Se det som teknikträning. Kör inte tungt förän tekniken sitter. Träning blir det först när tekniken sitter.
Citera
2017-12-07, 14:13
Medlem
CommonSenses avatar
Kör andra övningar iställe finns inge tvång att du måste köra benböj. träna upp benmusklerna med andra övningar iställe
Citera
2017-12-07, 14:48
Medlem
Vissa dagar är en mardröm, andra dagar så känns samma vikt mycket lättare att hantera helt enkelt. Knäböj är också den absolut mest krävande övningen både i dagsform och i själva utförandet följt av marklyft. Ju större vikt desto mindre marginal för misstag.

Jag har ett hemgym numera så jag kan i princip bara variera mellan frontböj och vanliga knäböj. Det räcker gott och väl. De var också de enda övningarna som jag brydde mig om under alla åren på gym även om jag körde bencurl och press mellan varven också.

Så med andra ord: alternera mellan frontböj, vanliga knäböj, bencurl och benpress.
Citera
2017-12-07, 14:53
Medlem
Har vart i samma sits exakt som dig under några år. Har testat allt, slitit hårt med olika tekniker, jobba upp en stark bål med starka inre magmuskler m.m.

Har dock gett upp nu med knäböj, lättare funkar men direkt när man lastar på lite mer blir det orimligt tungt och påfrestande för min ländrygg.
Citera
2017-12-07, 15:02
Medlem
Om du vill bygga upp svanken så funkar marklyft.

Mitt tipps är att hoppa knäböjen. Kör marklyft, benpress och knäböj med kettlebell (alltså vikten framför dig istället för axlarna).
Citera
2017-12-07, 16:09
Medlem
Du ska träna upp ditt bäckenbottenstöd.
Träna yoga eller mobility då lär du dig att inte vila i svanken.
Citera
2017-12-07, 17:38
Medlem
rosanagellacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Svårt att svara på. Men kan börja så kan andra fylla på:
Vet att det finns bra videor på youtube. Ett tips är att böja många set 3ggr i veckan eller ännu oftare. Se det som teknikträning. Kör inte tungt förän tekniken sitter. Träning blir det först när tekniken sitter.

När du skriver att köra teknik bök 3 eller mer gånger per vecka, då menar du att jag inte ska ta ut mig i dessa dagar då? eller kanske någon av dessa dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Kör andra övningar iställe finns inge tvång att du måste köra benböj. träna upp benmusklerna med andra övningar iställe

Jag uteslöt knäböj under flera år, men ville testa den på senare tid då jag ändå gillar den, men lyckas inte få till det,-(

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vissa dagar är en mardröm, andra dagar så känns samma vikt mycket lättare att hantera helt enkelt. Knäböj är också den absolut mest krävande övningen både i dagsform och i själva utförandet följt av marklyft. Ju större vikt desto mindre marginal för misstag.

Jag har ett hemgym numera så jag kan i princip bara variera mellan frontböj och vanliga knäböj. Det räcker gott och väl. De var också de enda övningarna som jag brydde mig om under alla åren på gym även om jag körde bencurl och press mellan varven också.

Så med andra ord: alternera mellan frontböj, vanliga knäböj, bencurl och benpress.

Front böj känns ju faktiskt lite bättre, dock blir det lägre vikt där, benpress är ju fin den med som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av unleashit
Har vart i samma sits exakt som dig under några år. Har testat allt, slitit hårt med olika tekniker, jobba upp en stark bål med starka inre magmuskler m.m.

Har dock gett upp nu med knäböj, lättare funkar men direkt när man lastar på lite mer blir det orimligt tungt och påfrestande för min ländrygg.

Ja, det är ju skit att inte få till det om man gillar övningen, jag känner att jag inte vill ge upp riktigt ännu även om jag är som dig att jag testat under lång tid :-D

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Om du vill bygga upp svanken så funkar marklyft.

Mitt tipps är att hoppa knäböjen. Kör marklyft, benpress och knäböj med kettlebell (alltså vikten framför dig istället för axlarna).

Jag har börjat med marklyft igen dom senaste 2 veckorna, så får se om det blir bättre med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Du ska träna upp ditt bäckenbottenstöd.
Träna yoga eller mobility då lär du dig att inte vila i svanken.

Bäckenbotten alltså, intressant! den har väl en koppling till dom inre magmusklerna så det låter ju ändå logiskt. Yoga kanske ska testas
Citera
2017-12-07, 17:41
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosanagellack
När du skriver att köra teknik bök 3 eller mer gånger per vecka, då menar du att jag inte ska ta ut mig i dessa dagar då? eller kanske någon av dessa dagar?

Jag uteslöt knäböj under flera år, men ville testa den på senare tid då jag ändå gillar den, men lyckas inte få till det,-(

Det är ju ett tydligt tecken på att du ska köra andra övningar för att bli stark igen

Själv har problem med ena knät och kan inte köra så tungt i knäböj, kör med 15kg på varje sida men gör betydligt fler reps. Fokuserar på andra övningar där jag kan köra tungt utan att knät tar skada
Senast redigerad av CommonSense 2017-12-07 kl. 17:44.
Citera
2017-12-07, 18:00
Medlem
rosanagellacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Det är ju ett tydligt tecken på att du ska köra andra övningar för att bli stark igen

Själv har problem med ena knät och kan inte köra så tungt i knäböj, kör med 15kg på varje sida men gör betydligt fler reps. Fokuserar på andra övningar där jag kan köra tungt utan att knät tar skada

Aj då, låter inte skoj med knäproblem! Hoppas du får ordning på det.

Jovisst kan man ju köra lättare med, jag brukade hålla mig till 15-20 reps för benen i böjen , men vill samtidigt öka och komma någon vart.

Jag ska se om jag kan få till böjen, annars kanske jag får inse att jag är besegrad och utesluta den fina övningen.
Citera
2017-12-07, 18:02
Medlem
rosanagellacks avatar
Teknikmässigt feedback på mina skrangliga böjar på ynka 40 kg?

https://www.youtube.com/watch?v=hSF4...ature=youtu.be
Citera
2017-12-07, 18:09
Medlem
Xylulose-5-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosanagellack
Först vill jag berätta kort bara.

Rygg problem över 10 års tid (fått remiss för röntgen) men läkarna tror inte jag har något fel på diskar mm. Dock har jag svank och jobbar stenhårt för att upprätta en neutral rygg.

När jag kör knäböj så är till och med bara 40 kg super tungt för mig, har high bar för att få en mer upprätt hållning för att minimera svank mm.

Jag tycker inte att jag kan gå framåt i knäböj för att dels är jag rädd att skada ryggen, och dels att jag måste tänka så mycket på att dra in rumpan (spänna) ner med bröstkorgen (undvika svank) och försöka gå ner rakt under hela rörelsen.

Jag har trott att jag haft "hyfsad" teknik tidigare men det visade sig att det inte var bra pga av att jag inte kunde hålla bålen/spänningen samt att jag svankade, nu har det blivit bättre men jag tycker ändå det är svårt att få till.

Och VARFÖR är jag så svag? 40 kg och det känns supertungt att jag skakar

Jag kan länka video om någon vill det? tyvärr inte den bästa vinkeln

Hej!

1. Squats är obekvämt. Ditt nervsystem måste bli "van" med vikten.
2. Börja köra lowbar squats istället.

Anledning till varför jag inte kör highbar är skaderisken + att jag inte kommer tävla i olympiska lyft.

1: Low bar - Grip
https://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0

https://www.youtube.com/watch?v=yV-jQmVUEWk

2. https://www.youtube.com/watch?v=mC5-g1Ugmgc - Varför?

3. Hur? https://www.youtube.com/watch?v=QhVC_AnZYYM

Lycka till!
Senast redigerad av Xylulose-5-p 2017-12-07 kl. 18:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in