Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Hur menar du, rent principiellt?

- Får man inte berätta (anser du) att man blivit våldtagen *utan* att polisanmäla händelsen?

Dvs, brottsoffret har en *skyldighet* att anmäla annars får de inte ens yppa något om händelsen.
Varför då? Vem kan tvinga folk till tystnad bara för att de inte gör en polisanmälan?
Skulle det gälla alla typer av brott anser du?

Självklart ska man inte gå ut i offentlighetens ljus och berätta en sådan här historia om man inte är beredd att fullt ut redogöra för den. Här säger Moa A men inte B. Det är otroligt allvarliga anklagelser. Folk blir upprörda. Patrik Sjöberg vill namnge. Förbundet ska internutreda och polisanmäla. Föräldrar som har barn i friidrottsklubbar blir oroliga. Och där står Moa Hjelmer och ropar våldtäkt, men att anmäla eller gå ut med namn är inte på tanken.

Vad tycker du själv? Ska folk kunna gå ut i media och dra historier med allvarliga anklagelser, och där folk vill ha upprättelse och se polisanmälan. Men då lägger man bara locket på och uttalar sig inte mer. Vad är det för stil? Gå hela vägen om du nu ska dra igång världens grej!
Citera
2017-12-08, 09:44
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Ja, att gå ut in public och identifiera en person, och säga att man blivit våldtagen, gör man inte utan att polisanmäla. Hur tänker du? Ska enskilda personer vara både polis, åklagare och domare menar du?
Det där är ju rätt intressant faktiskt.

Först,
MH har inte identifierat GM. Det har andra gjort, med 99,9% säkerhet.

Sedan,
Det var ju inte outningen utan våldtäkten postaren nämnde.

Dvs,
- Postaren klagar på att berätta om våldtäkt utan att polisanmäla.

// I övrigt anser jag inte att enskilda personer ska vara både polis, åklagare och domare.
// Men anser att offer väl kan berätta om gärningen även publikt. Även utan polisanmälan.
// Dock, kanske detta inte är en ”våldtäkt” utan ”sexuellt ofredande” i (finska) lagens mening. Och det kan man ha synpunkter på. Men har inget med om polisanmält eller ej.
Citera
2017-12-08, 10:05
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatanssnok
Självklart ska man inte gå ut i offentlighetens ljus och berätta en sådan här historia om man inte är beredd att fullt ut redogöra för den. Här säger Moa A men inte B. Det är otroligt allvarliga anklagelser. Folk blir upprörda. Patrik Sjöberg vill namnge. Förbundet ska internutreda och polisanmäla. Föräldrar som har barn i friidrottsklubbar blir oroliga. Och där står Moa Hjelmer och ropar våldtäkt, men att anmäla eller gå ut med namn är inte på tanken.

Vad tycker du själv? Ska folk kunna gå ut i media och dra historier med allvarliga anklagelser, och där folk vill ha upprättelse och se polisanmälan. Men då lägger man bara locket på och uttalar sig inte mer. Vad är det för stil? Gå hela vägen om du nu ska dra igång världens grej!
Man har rätt att säga ”Jag har blivit våldtagen, men vill inte polisanmäla.”
Givetvis kan man då drabbas av vissa folks minskade förtroende för en. Visst.

Att anklaga en viss person för något brottsligt kan hamna under förtal. Det har MH inte gjort.

PS vill namnge. Tja, han kan ju åka till Finland och polisanmäla om han vill. Tillåtet. Han har även sagt typ ”kan garantera att det finns många fler liknande historier/fall”. Minns inte exakt, men han använde ordet *garantera* vad det nu är värt. Så han påstår sig ”känna till’ (får man anta) fler liknande fall. Måste han också polisanmäla?

Folk oroliga. Förståeligt. Skuldbelägg inte MH för det.

=>
Mest trött på folk som (indirekt) säger; ”har du blivit våldtagen, håll käften om du inte polisanmäler”.
Det är ju den kulturen som odlar, och är odlad av, tystnadskulturen som är det stora promblemet med det som metoo rör. A) sextrakasserier pågår/har pågått, B) *ALLA* har vetat om det. Alla duckar. Ingen säger ifrån. Polisanmälan är jobbig och leder ingen vart. Och polisanmäler man inte ska man ”hålla käften”. Enligt brottsförövarens hejaklack.
Citera
2017-12-08, 10:13
Medlem
Citat:
Det där är ju rätt intressant faktiskt.

Först,
MH har inte identifierat GM. Det har andra gjort, med 99,9% säkerhet.

Sedan,
Det var ju inte outningen utan våldtäkten postaren nämnde.

Dvs,
- Postaren klagar på att berätta om våldtäkt utan att polisanmäla.

// I övrigt anser jag inte att enskilda personer ska vara både polis, åklagare och domare.
// Men anser att offer väl kan berätta om gärningen även publikt. Även utan polisanmälan.
// Dock, kanske detta inte är en ”våldtäkt” utan ”sexuellt ofredande” i (finska) lagens mening. Och det kan man ha synpunkter på. Men har inget med om polisanmält eller ej.

Till att börja med är ingenting 99,9 % säkert i detta. Om Moa inte har berättat för någon vem det är, hur kan det då vara 99,9 % säkert? Det många inte förstår är att det här ska skötas av rättsväsendet. Inte av Patrik Sjöbergs internutredare eller övrigt flashbackfolk. Därför finns det ingen skyldig ännu, även om många verkar tro det för att Moa har berättat att hon blivit våldtagen. Men det v e t vi inte. En domstol borde avgöra det. Fram till dess borde vi andra sitta still i båten. Men det finns inte ens en förundersökning, inte ens en polisanmälan, inte ens en vilja att polisanmäla. Kom igen. Höj nivån lite.

Problemet med meeto är att du inte behöver outa någon med namn. Det räcker att du gör det som Moa har gjort så kommer namnpubliceringen som ett brev på posten. Det går till så här:

1. Moa publicerar berättelse i sociala medier.
2. Etablerad media hakar på och skriver/skvallrar om det.
3. Annat folk (ofta andra kändisar, Patrik Sjöberg) återger igen på sociala medier och diskussioner går varma i alternativa medier.
4. Någon namnges, blir utpekad och drevet går. Personen i fråga kan inte fortsätta jobba då alla i branschen vet vem han/hon är.
5. Tillslut måste personen gå ut och dementera. Trycket blir för stort.
6. Då kan etablerad media namnpublicera (på pappret) eftersom personen nu gått ut själv och dementerat, och då faller det inom ramen för deras etiska publiceringskodex.

Case closed.

Tack för det Lena Melin och Thomas Mattsson! Media första, andra och tredje statsmakten?

Moa ska inte gå ut med uppgifter hon inte kan stå för. Den här killens liv är kraschat. Troligtvis är hans familjs liv också det.
Citera
2017-12-08, 10:23
Medlem
hängballens avatar
Ingen polisanmälan-inget brott borde vara en ny standard i dessa pettymetoo tider.
Citera
2017-12-08, 10:40
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Till att börja med är ingenting 99,9 % säkert i detta. Om Moa inte har berättat för någon vem det är, hur kan det då vara 99,9 % säkert? Det många inte förstår är att det här ska skötas av rättsväsendet. Inte av Patrik Sjöbergs internutredare eller övrigt flashbackfolk. Därför finns det ingen skyldig ännu, även om många verkar tro det för att Moa har berättat att hon blivit våldtagen. Men det v e t vi inte. En domstol borde avgöra det. Fram till dess borde vi andra sitta still i båten. Men det finns inte ens en förundersökning, inte ens en polisanmälan, inte ens en vilja att polisanmäla. Kom igen. Höj nivån lite.

Problemet med meeto är att du inte behöver outa någon med namn. Det räcker att du gör det som Moa har gjort så kommer namnpubliceringen som ett brev på posten. Det går till så här:

1. Moa publicerar berättelse i sociala medier.
2. Etablerad media hakar på och skriver/skvallrar om det.
3. Annat folk (ofta andra kändisar, Patrik Sjöberg) återger igen på sociala medier och diskussioner går varma i alternativa medier.
4. Någon namnges, blir utpekad och drevet går. Personen i fråga kan inte fortsätta jobba då alla i branschen vet vem han/hon är.
5. Tillslut måste personen gå ut och dementera. Trycket blir för stort.
6. Då kan etablerad media namnpublicera (på pappret) eftersom personen nu gått ut själv och dementerat, och då faller det inom ramen för deras etiska publiceringskodex.

Case closed.

Tack för det Lena Melin och Thomas Mattsson! Media första, andra och tredje statsmakten?

Moa ska inte gå ut med uppgifter hon inte kan stå för. Den här killens liv är kraschat. Troligtvis är hans familjs liv också det.
Du glömde en punkt;

0. Någon begår en handling

Jag ser detta lite annorlunda.

Jag uppfattar (min tolkning) att de som utpekats/outats mest har dragit sig tillbaka med skam. Ibland med nån sorts sista ”stolthetskommentar”. Men inget egentligt förnekande.
De har fått gå från jobb, karriär och kanske familj och vänner - inte pga av andras outningar - utan pga av sina *egna* handlingar!

Möjligen kan det finnas nån oskyldigt outad - kanske. Men ingen vad jag vet har iaf protesterat. (Bara ” inte min minnesbild ... ”, etc)

- Metoo är de drabbades sätt att säga att nu får det jävar i mig vara nog. Och det på skarpen.
Och så pass jävla skarpt att alla som trott sig skyddade av ”tystnadskulturen” pissat på sig.
Att trycka ned folk med ”polisanmäl (om du vågar/orkar), eller håll käften” funkar inte längre. Nu finns sociala medier och en plattform i form av metoo som ger dessa *tidigare* ”svaga” ett sätt att säga ifrån.

Givetvis måste vi se upp så det inte spårar ur och leder till total anarki. Men vi verkar inte ha det problemet, än. Just nu inser de flesta att vi troligen går in i en ny era av icke-acceptans mot (främst) sexuella trakasserier. Ett ytterst fåtal tidigare förövare har dessutom outats och - eftersom de inte lyckats förklara sitt beteende som acceptabelt - kastats ut.
Citera
2017-12-08, 10:53
Medlem
Citat:
Du glömde en punkt;

0. Någon begår en handling

Jag ser detta lite annorlunda.

Jag uppfattar (min tolkning) att de som utpekats/outats mest har dragit sig tillbaka med skam. Ibland med nån sorts sista ”stolthetskommentar”. Men inget egentligt förnekande.
De har fått gå från jobb, karriär och kanske familj och vänner - inte pga av andras outningar - utan pga av sina *egna* handlingar!

Möjligen kan det finnas nån oskyldigt outad - kanske. Men ingen vad jag vet har iaf protesterat. (Bara ” inte min minnesbild ... ”, etc)

- Metoo är de drabbades sätt att säga att nu får det jävar i mig vara nog. Och det på skarpen.
Och så pass jävla skarpt att alla som trott sig skyddade av ”tystnadskulturen” pissat på sig.
Att trycka ned folk med ”polisanmäl (om du vågar/orkar), eller håll käften” funkar inte längre. Nu finns sociala medier och en plattform i form av metoo som ger dessa *tidigare* ”svaga” ett sätt att säga ifrån.

Givetvis måste vi se upp så det inte spårar ur och leder till total anarki. Men vi verkar inte ha det problemet, än. Just nu inser de flesta att vi troligen går in i en ny era av icke-acceptans mot (främst) sexuella trakasserier. Ett ytterst fåtal tidigare förövare har dessutom outats och - eftersom de inte lyckats förklara sitt beteende som acceptabelt - kastats ut.

Men förstår du inte att om de går ut och dementerar så faller de inom ramen för Lena Melins namnpubliceringsmoral?! Dvs. då får hela Sverige reda på vilja de är och inte bara några hundratusen på Flashback plus hela din branschgren. Och sen spelar det ingen roll om det blir åtal eller förundersökning eller inte. Att bara förknippas med ett ord som våldtäkt gör att du är rökt i branschen.

Om du vill ha ett klockrent exempel, Ulf Malmros. Det är precis punkt 1-6 som han gått igenom. När han anmälde henne för förtal så namnpublicerade AB. Lasse Kroner. Vad har han gjort...egentligen? Skickat ett sms?

Du skriver punkt 0. Dvs. Du föregår rättsväsendet, du är säker på att de har gjort något. En kvinna skulle ju aldrig ljuga, eller? Vad skapar vi för samhälle när rättsskipningen bedrivs på detta sätt, med media och folkpöbel som allmänna domstolar.
Citera
2017-12-08, 20:01
Medlem
JonasFBs avatar
Men vem klagar du på egentligen?

Den som berättar om något (som oftast "hon" anser ha hänt) eller de som sprider detta vidare? (Eller möjligen de som inte kan tolka informationen som sprids?)
Är det sant så har jag inga problem med att detta sprids.
Är det falskt så är det fel.

Om en viss person missar karriär pga av att SANN info kommer ut - no probs. i couldn't care less.
Är infon FELAKTIG/FALSK är det fel.

Och då kan man ju använda *omvänd* argumentation ... "polisanmäl då, eller håll käften".

Tror faktiskt att det har sextrakasserats i betydligt större omfattning än vad det nu outas eventuellt för mycket.
Citera
2017-12-08, 20:08
Medlem
Citat:
Men vem klagar du på egentligen?

Den som berättar om något (som oftast "hon" anser ha hänt) eller de som sprider detta vidare? (Eller möjligen de som inte kan tolka informationen som sprids?)
Är det sant så har jag inga problem med att detta sprids.
Är det falskt så är det fel.

Om en viss person missar karriär pga av att SANN info kommer ut - no probs. i couldn't care less.
Är infon FELAKTIG/FALSK är det fel.

Och då kan man ju använda *omvänd* argumentation ... "polisanmäl då, eller håll käften".

Tror faktiskt att det har sextrakasserats i betydligt större omfattning än vad det nu outas eventuellt för mycket.

Man kan inte ha regler för vad folk skriver på sociala medier. Även om jag kan tycka att om offentliga personer gör det då har de mer ansvar att faktiskt stå för konsekvenserna.

För mig är det etablerad media som felat mest i detta. Det plockar upp vad folk skriver i sociala medier och driver på skvaller, häxjakt och folkmobb. Det blir väldigt obehagligt och rättsosäkert.

Vi vet inte vad som är rätt och fel, låt en förundersökning och ev domstol ta reda på det.
Citera
2017-12-08, 22:09
Medlem
Citat:
Jag försöker hitta nyhetsartiklar på denna avskyvärda händelse. Men senaste artikeln jag hittar är från 24 november.
Googlar du sanslöst illa, har du inte läst denna tråd överhuvud taget eller skojar du?...
Fr.o.m. 24 november fram till 5 december finns ett gäng nyhetsartiklar, t ex:

(FB) Moa Hjelmer våldtagen efter Finnkampen (namnförtydligande /Mod)
Citera
2017-12-11, 23:53
Bannlyst
Citat:
Man har rätt att säga ”Jag har blivit våldtagen, men vill inte polisanmäla.”
Givetvis kan man då drabbas av vissa folks minskade förtroende för en. Visst.

Att anklaga en viss person för något brottsligt kan hamna under förtal. Det har MH inte gjort.

PS vill namnge. Tja, han kan ju åka till Finland och polisanmäla om han vill. Tillåtet. Han har även sagt typ ”kan garantera att det finns många fler liknande historier/fall”. Minns inte exakt, men han använde ordet *garantera* vad det nu är värt. Så han påstår sig ”känna till’ (får man anta) fler liknande fall. Måste han också polisanmäla?

Folk oroliga. Förståeligt. Skuldbelägg inte MH för det.

=>
Mest trött på folk som (indirekt) säger; ”har du blivit våldtagen, håll käften om du inte polisanmäler”.
Det är ju den kulturen som odlar, och är odlad av, tystnadskulturen som är det stora promblemet med det som metoo rör. A) sextrakasserier pågår/har pågått, B) *ALLA* har vetat om det. Alla duckar. Ingen säger ifrån. Polisanmälan är jobbig och leder ingen vart. Och polisanmäler man inte ska man ”hålla käften”. Enligt brottsförövarens hejaklack.

Våldtäkt leder inte någonvart? Vad hade hänt om hon polisanmält samma natt och åkt upp till sjukhus och säkra bevis? Våldtäkt ät ett grovt brott och skall behandlas som ett sådant. Moa har förminskat våldtäkt som till att jämföras med snatteri.
Citera
2017-12-12, 00:13
Medlem
Citat:

Det är ju ett journalistiskt beslut att skriva om det om det sker i tidning eller i teve.

Att vi har yttrandefrihet är kanske inte bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in