Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Källa på det?
Hahahaha...
Skojar bara med dig nu - men du förstår man kan lika gärna säga att 99 av 100 vetenskapliga teorier stämmer inte. Beror helt på vilken verkshöjd man kräver av teorierna. Ska kandidatens taffliga antaganden räknas med som en vetenskaplig teori eller ej?
Jag grep siffran helt ur luften, så nej jag har ingen källa
Citat:
Så en teori måste granskas och värderas utifrån fakta. Inte utifrån a-priori-antaganden att konspirationer eller teorier oftast är inkorrekta.
I den aktuella frågan saknar vi tillräckligt med fakta för att utvärdera teorierna. Familjen har avsagt sig kontakt - vilket bör respekteras. Återstår spekulation och antaganden utifrån kända fakta.
Leder dessa spekulationer till ett folkligt uppror mot Aschberg på helt osakliga grunder så ser jag inget problem alls med det.
Sorry Kämpendahl! Du vill säkert gott. Men det krävs även kunskap och intelligens för att kunna förstå vad som verkligen är gott.
Vänliga hälsningar!
/Johan
Jag hoppas vi kan bli överens om att fakta är bättre en spekulationer? Men i många fall, som du så riktigt påpekar, saknar vi fakta och vi kan inte få fram den. Jag kan erkänna att jag då många gånger själv spekulerar för att söka svar men jag ser ju hellre att jag sitter på fakta innan jag drar slutsatser som kan vara lite väl långtgående. Många av oss fungerar så, inte minst på Flashback där vi spekulerar om t.ex. en gärningsman, men de flesta av oss vill veta mer, få rätt fakta och till slut laddar någon upp polisens förundersökningsprotokoll (fup) och då får vi genast fler svar.
Sedan är det skillnad på spekulationer och spekulationer. Du får gärna kalla mig ointelligent, men jag försöker vara jordnära och göra rimlighetsbedömningar av spekulationerna. Några i tråden har mer eller mindre tvärsäkert uttalat sig om att det skulle vara diverse judiska intressen som ligger bakom mordet på Rabani där även Aschberg (oklart hur) skulle vara indirekt inblandad och att Aschbergs fru kände till att han skulle bli mördad. Jag vet inte hur Rabani dog, men i min värld är det i vart fall större chans att han dött av sjukdom eller droger än att han skulle blivit mördad av en israelisk civil underrättelsetjänst. Jag kan förstås ha fel, men min bedömning är att han inte var så betydelsefull att Israel eller Aschberg ser till att han blir mördad.
Sedan kan du hävda att det finns konspirationsteorier som varit sanna. Ja, självklart. Men när de avslöjas beror det ju i regel på att fakta lagts fram på bordet. En dag kommer det säkert fram fakta som mer förklarar Rabanis bortgång. Hur det gick till och om familjemedlemmar var närvarande när han föll i hop etc. Jag har så att säga inga problem med om Aschberg eller Mossad skulle ha mördat Rabani, men jag skulle gärna vilja se lite bevis för det innan jag ser det som hugget i sten och konstaterar att det inte alls är den mest sannolika förklaringen. Om Mossad skulle ha mördat Rabani utgår jag också från att hans familj skulle vilja få fram det i ljuset.
Ibland får man finna sig i att man inte får det rätta svaret eller tvingas vänta med det. Jag tror inte att man löser det med galna foliehattsteorier, men såklart kan lite spekulationer på en lagom jordnära nivå alltid föra frågan framåt.