Citat:
Ursprungligen postat av
mindgimmet
När är det bäst att jobba? När är det lugnast/stressigast?
Såg följande nånstans, från 2012: "som nyanställd får du räkna med att bara jobba kvällar/helger. Det är de som jobbat där ett tag och är assistenter som har majoriteten av dagpassen (iaf alla öppningar)"
är dagspass bättre av nån anledning? Eller folk vill inte jobba kväll helt enkelt?
Jobbade på Max för drygt 5 år sedan. Tycker också att dagpassen var att föredra framför kvällar/helger.
Dels för att OB-tillägget var (är?) väldigt dåligt inom restaurang, så det kändes inte värt att offra umgänget med vänner/familj för 20-30 kr mer i timmen.
Stängningen är dessutom ganska äcklig. Det innebär att du ska göra rent allt i köket, så att det är fräscht när dom kommer och öppnar på morgonen. Har fortfarande mardrömmar om geggan i botten på fritöserna och den ingrodda ostdippen som legat i en uppvärmd behållare hela dagen.
Sedan tycker jag att det rent rutinmässigt är skönare att jobba på dagen. Men det är ju ganska individuellt hur man ser på den saken.
På dagtid/vardagar behöver man ju inte heller trilskas med fyllona som är hungriga efter krogen...
Kan dock tillägga att det blir vad man gör det till. Så om du skulle landa jobbet och sedan bara får jobba kvällar/helger i början, är det iallafall bättre än att gå arbetslös.
Angående rekryteringsprocessen så behöver du inte vara orolig. Min erfarenhet är att, mer eller mindre, alla som fick komma på intervju även fick jobbet sen. Kan ju ha med just min restaurangchef och hans tillvägagångssätt att göra. Men det är ju trots allt ett okvalificerat jobb du söker, och om du får komma på intervju så har du mer än halva inne redan.
Kör hårt