Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 22:51
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Skutskär är lite för "enkelt" för de initierade kännarna men ändå okänt för de inte lika initierade(de som droppar valfri residensstad). Det tror jag kan vara en förklaring. Finsmakarna tycker nog också att Skutskär ligger för nära E 4:an och hade nog gärna sett att pappersmassefabriken varit nedlagd, så att säga.
Gällande norra Uppland undrar jag om det har bedrivits någon forskning på vad som händer i kroppen när man passerar Uppsala i nordlig riktning. Även om man hade varit blind och döv är jag säker på att känslan av att "det här är nog slutet" hade infunnit sig.

Ja, det är som om det går en osynlig linje strax norr om Uppsala. Naturen ändrar karaktär och blir lite mer karg och vildvuxen. Omgivningarna är påtagligt mindre befolkade. Folk är mer "norrländska" rent själsligt, personlighetsmässigt och dialektalt.

I södra Uppland så finns det praktiskt taget inga riktiga skithålor av den grad som är föremål för diskussion i denna tråd (Rimbo är möjligtvis ett undantag), medan det finns minst 10 stycken bara i norra Uppland. Endast 5-10 mil norr om välmående kommuner med expansiva mindre samhällen som Örsundsbro och Knivsta finner vi bruks- och byhålor där det råder misär och ångest med lokalinvånare som talar rena rama rotvälskan. Det är fascinerande!

Jag är ju själv nordupplänning, men bor i ett bra område och trivs bra. Jag uppskattar lugnet, anspråkslösheten och friheten som råder i Norduppland. För att inte tala om naturen med djupa skogar, myrmarker och en lång kustremsa där skärgården inte är i närheten av att vara lika överexploaterad som Stockholms skärgård.
Citera
2018-01-26, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaes

Ja, det är som om det går en osynlig linje strax norr om Uppsala. Naturen ändrar karaktär och blir lite mer karg och vildvuxen. Omgivningarna är påtagligt mindre befolkade. Folk är mer "norrländska" rent själsligt, personlighetsmässigt och dialektalt.

I södra Uppland så finns det praktiskt taget inga riktiga skithålor av den grad som är föremål för diskussion i denna tråd (Rimbo är möjligtvis ett undantag), medan det finns minst 10 stycken bara i norra Uppland. Endast 5-10 mil norr om välmående kommuner med expansiva mindre samhällen som Örsundsbro och Knivsta finner vi bruks- och byhålor där det råder misär och ångest med lokalinvånare som talar rena rama rotvälskan. Det är fascinerande!

Jag är ju själv nordupplänning, men bor i ett bra område och trivs bra. Jag uppskattar lugnet, anspråkslösheten och friheten som råder i Norduppland. För att inte tala om naturen med djupa skogar, myrmarker och en lång kustremsa där skärgården inte är i närheten av att vara lika överexploaterad som Stockholms skärgård.

Jag tycker Tierp verkar mysigt.
Citera
2018-01-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Efter Uppsala behöver du inte stanna(för att tanka möjligtvis) förrän du är framme vid Olympialiften i Åre. Men se upp för fartkameror även om det är frestande att bara blåsa förbi skiten.
Citera
2018-01-27, 21:06
Medlem
Mackan52s avatar
Skulle säga Åseda, en skum ort enl min mening. Orten tar en kvart att gå igenom, har tre gator med affärer som omges av småhus. Den har ett badhus, ett systembolag och lite annat. Det är verkligen en liten amerikansk småstad i Sverigeformat, men den känns så jävla isolerad. Bor folk där frivilligt, är det nån sekt som huserar där, kan invånarna leva utanför sitt lilla mikrosamhälle?

Får kalla kårar varje gång jag passerar genom stan, som om byn vilar på en mörk hemlighet
Citera
2018-01-27, 21:17
Medlem
dödsknivens avatar
Vet inte om det nämnts tidigare, men Finspång är nog den värsta skithålan jag sett. Maken till deprimerande ställe har jag aldrig sett. Har iofs bara varit där höst/vintertid, kanske ser roligare ut på sommaren, ingen aning.

Men kan en droppa hur små hålor som helst så är det ju inga problem. Bor det 60 pers där blir det ju i princip per definition tråkigt, finns för få människor för att något ska finnas. Speciellt om de ligger lite off.

Gagnef har alltid slagit mig som ett trist ställe, fina omgivningar däremot
Citera
2018-01-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Skulle säga Åseda, en skum ort enl min mening. Orten tar en kvart att gå igenom, har tre gator med affärer som omges av småhus. Den har ett badhus, ett systembolag och lite annat. Det är verkligen en liten amerikansk småstad i Sverigeformat, men den känns så jävla isolerad. Bor folk där frivilligt, är det nån sekt som huserar där, kan invånarna leva utanför sitt lilla mikrosamhälle?

Finns många småländska samhällen som känns och är sådär "amerikanska": Utslängda i skogen på sand/moränjordar och uppbyggda under de senaste 150 åren kring järnvägen/industrin, med höjdpunkten kring 1890-1950 eller så. Åseda fanns knappt innan det blev en järnvägsknut (Nässjö-Nybro och Växjö-Hultsfred) och än idag finns en sorts märklig uppdelning i att kommunen Uppvidinge Åseda ligger i har Åseda som centralort (inkl. Systembolaget) men alla kommunala förvaltningar är placerade i Lenhovda (som har en betydligt längre historia av att vara ett etablerat samhälle än Åseda trots att orten varit mindre de senaste 50-60 åren). En följd av denna uppdelning syns inte minst i att antalet flyktingar är långt större i Lenhovda (samhället som har en klinik med namnet "Flyktinghälsan" ). Kommunen har tagit emot många flyktingar de senaste åren men rätt få av dem har hamnat i just Åseda.

Åseda i mina ögon räddas nog litet av den där anonymiteten som gör att det går att bo i ett småhus på lagomt pendlingsavstånd från Växjö (4-5 mil bort) och ändå ha både Systembolaget och ett hyfsat butiksutbud på hemmaplan. Inte världens roligaste ort men det finns betydligt mindre av det dåliga där än på många andra håll (samhällets infart domineras inte av nedlagda industrier, övergivna bostadshus eller något sådant) och med bil är man relativt nära hyfsade körtider till de flesta håll (även busspendling funkar om man bara ska in mot Växjö).
Citera
2018-01-27, 22:33
Medlem
LESJÖFORS!!

Mer deprimerande ställe får man leta efter!
Citera
2018-01-27, 22:36
Medlem
Det redan feta Växjö suger upp rubbet i Kronobergs län. När de har tjänat ännu mer pengar åker de och vilar upp sig någonstans i Kalmar, Blekinge eller Hallands län. Län som enbart finns för rekreation enligt människor i Växjö kommun. Kvar inom älgskyltarna blir Åseda med sin gräddost.
Citera
2018-01-27, 22:54
Medlem
Huddinge (är inte Stockholms värsta kommun men suger dock ändå); det bor bara white trash och blattar med låga inkomster i den här kommunen. Otrevliga, aggressiva, komplexfyllda och saknar serviceinriktning. Folk spottar hela tiden i marken (bara männen dock), är stirriga, klär sig mjukiskläder/sportkläder 24/7 m.m. Att klä sig propert och bete sig trevligt, det uppskattar kvinnorna här, men männen blir komplexfyllda och känner sig hotade av det.
Citera
2018-01-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
LESJÖFORS!!

Mer deprimerande ställe får man leta efter!
Helt klart. Spökbyn.
Citera
2018-01-27, 23:10
Medlem
Södertälje.
För mycket invandrare.
Citera
2018-01-28, 18:44
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
För din egen skull så hoppas jag att du endast raljerar friskt...

Tierp anses vara en av Sveriges fulaste tätorter. Ni har väl hört sägnen om att kråkorna flyger upp och ned över hålan för att slippa se eländet? Här följer lite "sköna" bilder från samhället i fråga:

http://bilder.detsannasverige.com/#!album-208

Tierp ligger därvidlag utslängt på en gigantisk och deprimerande slätt som medför att det sällan är riktigt vindstilla. Och efter att det enda tätortsnära skogsområdet till större delen jämnades med marken för några år sedan så finns det inte längre några naturoaser när ångesten kryper inpå, vilket den allt som oftast gör på denna gudsförgätna plats.

Det är även ett WT-näste av rang. Ställ er i centrum och försök därefter finna en person som saknar mjukisbyxor, tatueringar, ansiktspiercingar, absurda hårfärger, tobaksberoende, asocialt beteende och så vidare. Ni får vänta länge... och under tiden så är det inte omöjligt att någon lokal förmåga frågar om du är droglangare alternativt om du vill "köpa lite schyssta piller och röka?"

En jävligt mångkulturell håla är det dessutom. Somalier, ensamkommande "barn", zigenare och annat patrask som ställer till med mycket elände. Men de halvmongolida sossarna med svårartad och bisarr hybris som styr och ställer i Tierp fick en genial idé förra året för att främja integrationen: Låt nyanlända muslimska män umgås med hästtjejer på ridskolan! (FB) Tierp har hittat nytt recept för lyckad integration, nyanlända med hästtjejer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in