Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-19, 11:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nar var detta ungefär? Som Wallström sade det?

Det är ju allmänt känt att V&S Group tidigare lagerhöll stora mängder av kemiska vapen att använda mot rysk invasion, men att man på senare år avvecklat dessa lager.
Citera
2018-03-19, 11:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju allmänt känt att V&S Group tidigare lagerhöll stora mängder av kemiska vapen att använda mot rysk invasion, men att man på senare år avvecklat dessa lager.

Man skulle visst placera ut detta i vägkorsningar och sedan slänga vägskyltarna över vapnet. När sedan lede fi funderade på vilket håll de skulle åka så hittade de vapnet.

Då var de körda.
Citera
2018-03-19, 13:50
Medlem
Kan inte spionen själv ha haft substansen kvar gömd någonstans sen sin aktiva tid och nu har han antingen fipplat med den eller också har behållaren korroderat? Ingen främmande alls behöver ha varit inblandad.
Senast redigerad av Manskahahusvagn 2018-03-19 kl. 14:02.
Citera
2018-03-19, 14:05
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag uppfattade det som om Sverige har haft tillgång till kemiska vapen.
Första gången på Tv när Wallström uttalade sig ifrågan så sa hon:
Nåt liknande att "Sverige har förstört sina Kemiska vapen"
Vilket jag tolkade som att Vi har haft det.
Jag kanske hörde fel?
De internationella lagar som styr vilka vapen som får användas i krig är lite gamla och utdaterade.
Polisen använder t ex ammunition som är förbjuden i krig (expanderande hålspetskulor) och bland kemiska vapen så räknas sådant som tårgas och pepparsprej in.
Samma konstigheter hittar vi vad gäller fosfor, som inte får användas i brandvapen men däremot i rökgranater.
Citera
2018-03-19, 14:12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Jag uppfattade det som om Sverige har haft tillgång till kemiska vapen.
Första gången på Tv när Wallström uttalade sig ifrågan så sa hon:
Nåt liknande att "Sverige har förstört sina Kemiska vapen"
Vilket jag tolkade som att Vi har haft det.
Jag kanske hörde fel?
Zyklon-B hade civila tillämpningar som medel mot insekter och leddjur. Och produceras och används till det än idag, under namnet Uragan-D2 i Tjeckien.
Uragan på tjeckiska betyder orkan/cyklon...

Den absoluta majoriteten av Zyklon-B användes inte för att döda människor, utan för det syftet det var producerat för.

Zyklon-B i USA.
https://upload.wikimedia.org/wikiped...19946_Crop.jpg
Citera
2018-03-19, 15:19
Medlem
Gabriel2017s avatar
Citat:
Nar var detta ungefär? Som Wallström sade det?

Det var väl 2-3 dagar sedan 18:00 på SVT nyheterna. Kan inte hitta några äldre nyheter på SVT som är tillgängliga, var intresserad att se om jag mindes rätt. Kontentan var iallafall att Sverige hade förstört sitt innehav.
För några Euro kan man köpa receptet på amazon.
Kemiska vapen är väl både billiga och enkla att göra, gjordes ju redan för 100 år i WW1.

https://www.hbl.fi/tagg/novitjok
Citera
2018-03-19, 15:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det var väl 2-3 dagar sedan 18:00 på SVT nyheterna. Kan inte hitta några äldre nyheter på SVT som är tillgängliga, var intresserad att se om jag mindes rätt. Kontentan var iallafall att Sverige hade förstört sitt innehav.
För några Euro kan man köpa receptet på amazon.
Kemiska vapen är väl både billiga och enkla att göra, gjordes ju redan för 100 år i WW1.

https://www.hbl.fi/tagg/novitjok

Sverige har aldrig haft något innehav så, bara mindre mängder för forsknings- och utbildningsändamål. Det har vi fortfarande.
Citera
2018-03-19, 16:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sverige har aldrig haft något innehav så, bara mindre mängder för forsknings- och utbildningsändamål. Det har vi fortfarande.

Hur kan du veta det?

Kan du styrka det på något vis?

Kapacitet och planer på att anskaffa fanns, man kallade det skyddsforskning, det är väl så långt vi kan finna belägg, eller?
Citera
2018-03-19, 16:54
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ryssland pekar ut bla Sverige som ledande i forskningen runt den nervgas som användes i England. Hur omfattande är svensk forskning runt dessa kemvapen?

USA plockade ner en hel fabrik i Uzbekistan för några decennier sedan och en av uppfinnarna av denna nervgas bor idag i USA och man vet att det tidigare sålts på svarta marknaden. Är det USA/CIA som försett Sverige med denna kunskap och gas?

Artikel i Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ge-i-giftharva

Reagerade direkt när Wallström kategoriskt avvisade Sverige som tänkbart ursprungsland för nervgasen som användes vid attacken mot ryssen i UK.

Vad fan vet hon som utrikesminister om den svenska verksamheten för kanske 30-50 år sedan i frågan?
Skulle se det som ytterst troligt Sverige anskaffat eller tillverkat mindre mängder, för att testa hur man kan försvara sig mot just detta ämne!
Citera
2018-03-19, 18:58
Medlem
Gabriel2017s avatar
När jag till sist hittade var gamla avsnitt av nyheterna 18:00 fanns på svt play, de ligger lagrade i 6 dagar. Jag tittade / letade efter avsnittet där Wallström hade uttalat sig om nervgiftet, att vi hade förstört det vi hade haft, så kunde jag inte hitta någonting om det hela. Jag kunde inte hitta något, iallafall.
Citera
2018-03-19, 19:04
Medlem
Tyckte ryssen hade en poäng som verkar tagit skruv på lakejen wallström

Ser ingen skillnad i att utan bevis peka ut ryssarna som ansvariga då har de ju samma rätt att utan bevis peka ut övriga potentiella kandidater.
Citera
2018-03-19, 20:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Tyckte ryssen hade en poäng som verkar tagit skruv på lakejen wallström

Ser ingen skillnad i att utan bevis peka ut ryssarna som ansvariga då har de ju samma rätt att utan bevis peka ut övriga potentiella kandidater.

Med vissa skillnader i trovärdighet då. Eller hur? Skulle Sverige ta livet av ryska avhoppare i England?

Detta kommer ryssarna att få lida för i många, många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in