Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 09:21
Medlem
Behöver råd.
Har en mor på 75+ med make sen ett par decennier tillbaka. Mor blir grovt provocerande under påverkan av alkohol. Maken blir lätt provocerad under påverkan av alkohol. När de inte dricker har de det väldigt bra och två i övrigt väldigt ensamma personer slipper leva ensamma, dock har de väldigt svårt att konstruktivt diskutera problem, varför de sopas under mattan.
Problemet är att de älskar alkohol, vilket medför att det blir bråk som ett brev på posten, och ibland slutar I misshandel.
Till saken hör att min mor börjar bli förvirrad och glömsk med ökad ålder och skulle kanske ha svårt att klara sig utan sin make rent praktiskt.
Personligen är jag uppväxt med nästan dagligt våld mellan mina föräldrar då de var gifta, vilket har gett mig stora personliga problem som vuxen, och nu när detta händer igen så orkar jag inte med att detta upprepas.
Min mor ser upp till mig något enormt och jag skulle ha stor påverkan på hennes val och hantering av sitt fortsatta liv, dock har jag inte förmått de att avstå alkohol, trots att det i de flesta fall leder rakt i fördärvet när de dricker.

Några tips på vad jag ska råda de till? Det jag närmast tänker på är att de ska separera, men vet inte hur det ska gå med min förvirrade mor.
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2018-03-25 kl. 09:24.
Citera
2018-03-25, 09:28
Medlem
Låter nästan lite sent för att göra något om hon är +75 år och har levt med samma man i flera decennier? Det bästa du kan göra är nog att finnas och hjälpa till så gott det går och se till att det inte går alldeles överstyr även om det redan verkar ha gjort det.
Citera
2018-03-25, 09:32
Medlem
Din mamma behöver skydd o det är primärt. Om hon dessutom är förvirrad är hon inte i stånd att fatta kloka beslut. Beklagar hur du haft det o en eloge till dig att du ändå kämpar för din mamma. Vet inte i vilken grad hon är förvirrad, men kan hon behöva en förvaltare? Sen tänker jag hon behöver ett eget boende med stöd. Vänd dig till äldreomsorgen i din kommun så snart du kan o hör vad de har att erbjuda o vad ni kan ansöka om. Sen får du ta ställning till vad som låter lämpligt. Din mammas alkoholintag kan ju avta om hon kommer i annat socialt sammanhang. Gör det inte det så blir det en senare fråga. Låter eländigt o du behöver få in professionella som kan avlasta dig. Lycka till
Citera
2018-03-25, 09:33
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Behöver råd.
Har en mor på 75+ med make sen ett par decennier tillbaka. Mor blir grovt provocerande under påverkan av alkohol. Maken blir lätt provocerad under påverkan av alkohol. När de inte dricker har de det väldigt bra och två i övrigt väldigt ensamma personer slipper leva ensamma, dock har de väldigt svårt att konstruktivt diskutera problem, varför de sopas under mattan.
Problemet är att de älskar alkohol, vilket medför att det blir bråk som ett brev på posten, och ibland slutar I misshandel.
Till saken hör att min mor börjar bli förvirrad och glömsk med ökad ålder och skulle kanske ha svårt att klara sig utan sin make rent praktiskt.
Personligen är jag uppväxt med nästan dagligt våld mellan mina föräldrar då de var gifta, vilket har gett mig stora personliga problem som vuxen, och nu när detta händer igen så orkar jag inte med att detta upprepas.
Min mor ser upp till mig något enormt och jag skulle ha stor påverkan på hennes val och hantering av sitt fortsatta liv, dock har jag inte förmått de att avstå alkohol, trots att det i de flesta fall leder rakt i fördärvet när de dricker.

Några tips på vad jag ska råda de till? Det jag närmast tänker på är att de ska separera, men vet inte hur det ska gå med min förvirrade mor.

Usch det låter inget kul att se sin gamla mor fara illa på det viset.
Vad sägs om att ge mannen ifråga ordentligt med stryk?
Citera
2018-03-25, 09:35
Medlem
Vill tillägga att jag inte tänker du ska bryta deras kontakt för det kommer inte lyckas. De kanske kan ha en bättre relation som särbos. Eller så hittar din mamma annat att fylla tillvaron med o det löser sig själv.
Citera
2018-03-25, 09:40
Medlem
Luxuss avatar
Hade jag varit i den situationen hade jag förklarat för mannen att jag vet att hon provicerar men att om han lägger en hand på henne igen så slår jag ihjäl honom. Sen får gubben välja om han vill lugna ner sig eller dra.
Citera
2018-03-25, 09:50
Medlem
Tack för kloka råd!
Att ge våldsmakaren en duktig omgång är vad som slog mig först när jag fick höra om detta senast i går kväll, och de få tidigare gånger jag fått vetskap om det. Dock så lugnade jag mig denna gång och de fick påhälsning av farbror blå istället som en tankeställare och förhoppningsvis möjlighet till reflektion.
Jag är givetvis skogstokig på maken men även på min mor som är så bra på att provocera, och fortsätter ända tills hon får däng. Så därför är jag tokig på båda då de är så otroligt korkade som låter detta ske, om och om igen,även om detta naturligtvis inte på något sätt förlåter att gubben tar till näven i brist på kapacitet och förmåga att lösa situationen på ett civiliserat sätt.
Hur förvirrad min mor är e svårt att säga då hon är bra på att maskera det. Men som ett exempel så ca 15 minuter efter polisen varit på besök så minns hon hela händelsen som att ha inträffat kvällen innan, dock gravt alkoholpåverkad då. Ett annat exempel är svårighet att hitta tillbaka till rätt bord efter att ha hämtat mer mat på en buffé. Hon har dock inte glömt personer eller var hon bor etcetera.
Jag läser era råd med stort intresse och är tacksam över de, de hjälper mig att tänka och förhoppningsvis komma fram till något vettigt.
Citera
2018-03-25, 09:52
Medlem
Förstår din situation, enormt energikrävande ! Jag tror tyvärr också att det har gått för lång tid för förändring.
Försöka ändra beteende på en alkoholiserad aggressiv människa blir nog svårt.. Medberoendet är inget man själv går och tänker på, man bara ställer opp.

Du måste koncentrera dig på ditt liv, men naturligtvis ska du hjälpa din mor när hon är resonerlig.

Lider med dig.
Citera
2018-03-25, 09:56
Medlem
sebastian66s avatar
Om du ändå tänker såpass mycket på din mor som är 75 då borde mannen typ vara i 70 åldern med.
Jag hade faan i mig tagit mig 1 snack med far din och sagt till honom nu är det dax att respektera mor så ge henne 1 kok stryk 1 gång till då kommer du att få bank av mig personligen utan alkohol..
Han borde reagera på det och bli paff kanske tänker han oj jag vill inte ha bank av min son.
Hårt men faan i mig inte mer än rätt han har ingen rätt att syssla med detta
Citera
2018-03-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorko
Förstår din situation, enormt energikrävande ! Jag tror tyvärr också att det har gått för lång tid för förändring.
Försöka ändra beteende på en alkoholiserad aggressiv människa blir nog svårt.. Medberoendet är inget man själv går och tänker på, man bara ställer opp.

Du måste koncentrera dig på ditt liv, men naturligtvis ska du hjälpa din mor när hon är resonerlig.

Lider med dig.

Tack <3
Ja fy 17, känslorna i min kropp hämtas från barndomen när jag låg under täcket på kvällarna i mitt rum som barn och bara skakade av rädsla medan min mamma blev grovt misshandlad av min allvarliga psykopat till far. Känslorna i mig blir desamma nu när detta upprepas och jag blir på gränsen till fysiskt paralyserad.
Dock kan jag inte låta detta fortsätta, verken för eget eller min mors mående.
Citera
2018-03-25, 10:04
Medlem
Citat:
Tack för kloka råd!
Att ge våldsmakaren en duktig omgång är vad som slog mig först när jag fick höra om detta senast i går kväll, och de få tidigare gånger jag fått vetskap om det. Dock så lugnade jag mig denna gång och de fick påhälsning av farbror blå istället som en tankeställare och förhoppningsvis möjlighet till reflektion.
Jag är givetvis skogstokig på maken men även på min mor som är så bra på att provocera, och fortsätter ända tills hon får däng. Så därför är jag tokig på båda då de är så otroligt korkade som låter detta ske, om och om igen,även om detta naturligtvis inte på något sätt förlåter att gubben tar till näven i brist på kapacitet och förmåga att lösa situationen på ett civiliserat sätt.
Hur förvirrad min mor är e svårt att säga då hon är bra på att maskera det. Men som ett exempel så ca 15 minuter efter polisen varit på besök så minns hon hela händelsen som att ha inträffat kvällen innan, dock gravt alkoholpåverkad då. Ett annat exempel är svårighet att hitta tillbaka till rätt bord efter att ha hämtat mer mat på en buffé. Hon har dock inte glömt personer eller var hon bor etcetera.
Jag läser era råd med stort intresse och är tacksam över de, de hjälper mig att tänka och förhoppningsvis komma fram till något vettigt.

Nej, det verkar barka åt helvete! Din mor blir nog ihjälslagen en vacker dag. Dom ska inte vara tillsammans, kvittar hur ensam hon blir..
Citera
2018-03-25, 10:06
Medlem
Citat:
Tack <3
Ja fy 17, känslorna i min kropp hämtas från barndomen när jag låg under täcket på kvällarna i mitt rum som barn och bara skakade av rädsla medan min mamma blev grovt misshandlad av min allvarliga psykopat till far. Känslorna i mig blir desamma nu när detta upprepas och jag blir på gränsen till fysiskt paralyserad.
Dock kan jag inte låta detta fortsätta, verken för eget eller min mors mående.

Själv varit där.. 😟
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in