Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 00:53
Medlem
BAB7s avatar
Har funderat ett tag och gjorde slag i saken igår och beställde en elbil.

Det blev en Renault Zoe med stora batteriet på 41 kWh, 92 hk.

Renault erbjuder två alternativa lösningar vad gäller batteriet:
- antingen kan man leasa batteriet för en fast månadskostnad.
- eller så köper man batteriet till en kostnad av 80.000 kronor.

Jag valde att köpa batteriet, då det passar mina behov bäst.

Bilens slutpris blev då 364.000:-, men då ingår en väldig massa utrustning såsom inbyggd navigation, komfortpaket, citypaket, keyless go, DAB+, metallic och en massa annat.

Bilen levereras i Juli, vilket innebär att jag får tillbaka 60.000 kronor i miljöbonus.

Den teoretiska räckvidden är 40 mil, i verkligheten innebär detta max 30 mil vid milt väder och runt 20 mil på vintern.

Renault Zoe är utrustad med en sk. "Chameleon" teknik vilket innebär att den anpassar sig automatiskt efter maximal tillgänglig effekt ( i enfas och trefas, upp till 43 kW.
Hemma i villan ska en laddbox monteras så att bilen alltid är "fulltankad" när man tar den nästa dag.

Ja, varför valde jag då en Renault Zoe?
Jo, jag har jämfört alla elbilar på markanden och kommit fram till att Renault Zoe erbjuder för mig den bästa helhetslösningen.
Bilen är rymlig och bekväm för sin storlek, den erbjuder en bättre räckvidd än de flesta konkurrenter och den ser trevlig och modern ut.
Samt mycket hög krocksäkerhet, bäst i sin storleksklass och 5 stjärnor av 5 i euro-ncaps krocktester.
Dessutom är den fransk, vilket var ytterligare ett argument, - en asiatisk bil skulle jag tex aldrig köpa.

Här kan vi diskutera allt kring elbilen Renault Zoe, fördelarna, ev nackdelar, allmänna frågor och andra funderingar kring modellen.
Citera
2018-05-04, 01:15
Medlem
lazyasss avatar
Hade väntat och köpt en model 3 senare.

Personligen är jag en som ogillar franska bilar. Saknar känsla och glider på gamla bedrifter från senast 80talet, samt på de tyska bilarnas kvalitét. För mig är de som att köpa märkeskläder av dålig kvalitét, går sönder inom ett år men nästa lika dyra som de bra grejerna för det.

Hade hellre köpt en hyundai, en subba eller mitsubishi. De hymlar åtminstone inte.

Jag vet dock väldigt lite om Zoe den kanske är bättre då det är byte av teknik.
Citera
2018-05-04, 01:46
Medlem
blobben!!!s avatar
Får jag fråga vad som fick dig att köpa en Zoe istället för t.ex. Nissan Leaf? Samma prisklass men nya Leaf tycker i alla fall jag har mycket fler "frills" och fräschare funktioner. Vad har Zoe för garanti? Leaf känns ju rätt säker med sina 8 års garanti.
Citera
2018-05-04, 01:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazyass
Hade väntat och köpt en model 3 senare.

Personligen är jag en som ogillar franska bilar. Saknar känsla och glider på gamla bedrifter från senast 80talet, samt på de tyska bilarnas kvalitét. För mig är de som att köpa märkeskläder av dålig kvalitét, går sönder inom ett år men nästa lika dyra som de bra grejerna för det.

Hade hellre köpt en hyundai, en subba eller mitsubishi. De hymlar åtminstone inte.

Jag vet dock väldigt lite om Zoe den kanske är bättre då det är byte av teknik.

Renault Zoe har erkänt hög kvalitet, dessutom är det den mest sålda elbilen i europa med över 100.000 sålda exemplar.

Tesla Model 3 är jag däremot väldigt skeptisk till, den har fått väldigt hård kritik för bla dålig byggkvalitet, usel ergonomi vad gäller instrumentpanelen med stora brister i handhavandet av funktioner och reglage såsom multimedia/navi, vindrutetorkare etc.
Därtill är den dyr.

Dessutom är framtidsutsikterna för själva bilmärket Tesla väldigt osäkert, många experter ser väldigt mörka moln över företaget och Elon Musks framträdande häromdagen väcker ju en del frågetecken om hur det verkligen står till i företaget, då han närmast vägrade svara på kritiska frågor om de stora problem Tesla för närvarande står inför.
Citera
2018-05-04, 02:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Får jag fråga vad som fick dig att köpa en Zoe istället för t.ex. Nissan Leaf? Samma prisklass men nya Leaf tycker i alla fall jag har mycket fler "frills" och fräschare funktioner. Vad har Zoe för garanti? Leaf känns ju rätt säker med sina 8 års garanti.

Framförallt handlar det om jag jag kände att jag trivdes bäst i Renaulten, jag hittade direkt en perfekt körställning i Renaulten och jag sitter väldigt bekvämt i stolen och med en väldigt bra runt-om-sikt i en luftig och angenäm kupe.
Renault Zoe är väldigt rymlig fram, baksätet är lite trängre men ända klart godkänt, bagageutrymmet fann jag ganska rymligt också.

Dessutom är nissan en asiatisk bil, vilket inte tilltalar mig direkt.
Franska bilar tycker jag däremot väldigt bra om.

Renault erbjuder 5 års nybilsgaranti eller max 10.000 mil, de två första åren utan km-begränsing.
- för mig som kör flera tusen mil per år innebär det att jag tyvärr får nöja mig med 2 års nybilsgaranti, men å andra sidan har jag 16.000 mils garanti på batteriet.
Förutom nybilsgarantin så erbjuder renault garanti på batteriet i 8 år eller 16.000 mil.
Därtill får man 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti och vägassistans som innebär gratis bärgning även om man tex kört slut på strömmen.
Citera
2018-05-04, 02:09
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault Zoe har erkänt hög kvalitet, dessutom är det den mest sålda elbilen i europa med över 100.000 sålda exemplar.
Ok men hur blir det med bilarna som har kommit upp i några tusen mil och laddningar. Har du kollat den långsiktiga laddnings förlusten?
Citat:
Tesla Model 3 är jag däremot väldigt skeptisk till, den har fått väldigt hård kritik för bla dålig byggkvalitet, usel ergonomi vad gäller instrumentpanelen med stora brister i handhavandet av funktioner och reglage såsom multimedia/navi, vindrutetorkare etc.
Därtill är den dyr.
Ja så brukar det vara med barn modeller. Dessa kommer lösa sig om ett par år. Bättre har de redan blivit och det fortsätter uppåt. Men dyr är den knappast. Kanske mot din zoe men vad du får för pengarna är en helt annan femma. Den skulle ha ett utgångs pris på ca 400 tusen. Mycket mer mos, längre räckvidd bättre inredning. Smartare funktioner. Men vänta några år för att de ska få bukt med barn problemen.

Citat:
Dessutom är framtidsutsikterna för själva bilmärket Tesla väldigt osäkert, många experter ser väldigt mörka moln över företaget och Elon Musks framträdande häromdagen väcker ju en del frågetecken om hur det verkligen står till i företaget, då han närmast vägrade svara på kritiska frågor om de stora problem Tesla för närvarande står inför.
Äsch va fan teslas skuldsättning är relativt låg samt bankerna ser inte ut att börja neka tesla lån än. De siktar helt enkelt på långa loppet. Experter skall man inte lite på de vet lika lite som du och jag.

Teslas produktionslinje borde vara fixad till 100% inom 10 år när varumärket är skit, dock så kommer tesla kunna producera billiga och bra bilar under en lång tid efter det. Samt bättre koncept kan man ju inte få. Billig, miljövänlig, rolig och praktisk.
Citera
2018-05-04, 02:12
Medlem
lazyasss avatar
Hur kommer det sig att du inte tittade på en el golf eller bmw i3?
Citera
2018-05-04, 02:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

BMW i3 har ett designproblem och E-Golfen är i grunden konstruerad för en förbränningsmotor och är därför inte så optimerad som Renaulten, Renault Zoe är utvecklad som ren elbil från början.
Citera
2018-05-04, 02:39
Medlem
lazyasss avatar
Kollade in bilen lite nu. Det verkar vara en elmoppe som duger inne i stan och inte en riktig bil som man drar på en tur från södertälje till uppsala med ca 12 mil enkelresa. Du kan inte ladda bilen tillräckligt på 1 timme för att kunna köra hem igen efter färden. Helt ärligt jag tycker det verkar vara ett dåligt köp. Alldeles för dyr mot vad du får ut. Säg att om ett år har den tappat batteriet i värde och för samma pengar så skulle du kunnat köpa 3 st likvärdiga bensin bilar som drar 0.3-0.4 liter milen. Samt betalat soppan och andra utgifter för alla bilarna under denna tid. Och samtidigt förlorat mindre pengar när bilarna säljs om 3 år.

Nu gör jag bara en egen kostnadsanalys för produktion av bilen så inte något hugget i sten. Men tänk att motorn kostar ca 25 tusen, kablar och elektrisk dragning 20 tusen. karros 30 tusen, kåpor 50 tusen. fälgar och däck 5 tusen. sådant som är glömt 40 tusen. Så en snitt kostnad på production borde vara ca 170000 kr om det är en mindre effektiv lösning. Går säkert att få ner produktionskostnaden med upp till 100 tusen eller mer då alla delar byggs lätt med automation och är enkla att installera. Men jag tror inte den är dyrare. Batteriet vågar jag inte mig in att hymla om då jag inte vet kilopriset på Li. Men samtidigt så är elbilar så mycket enklare att producera så vi borde se en drastisk pris sänkning i snar framtid på dem och betydligt fler gemensamma lösningar på laddstationer tex.
Citera
2018-05-04, 02:42
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
BMW i3 har ett designproblem och E-Golfen är i grunden konstruerad för en förbränningsmotor och är därför inte så optimerad som Renaulten, Renault Zoe är utvecklad som ren elbil från början.

Är inte den bygd på clio men med andra lyktor. Ser ut som de delar många gemensamma aspekter.
Citera
2018-05-04, 02:42
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:

Är inte bägge dessa mkt dyrare? Orkar inte kolla upp det nu... Leaf är ju iaf i ungefär samma prisklass. IONIQ tycker jag också verkar nice. Kollar själv en del på elbil även om jag ska vänta drygt ett år till med att köpa/kanske leasa.

TS, vad kostar det att sätta in en laddbox i hemmet?
Citera
2018-05-04, 03:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Är inte den bygd på clio men med andra lyktor. Ser ut som de delar många gemensamma aspekter.

Nej, Zoe är en egen konstruktion, utvecklad redan från början som elbil.
Dessutom är det en väldigt komfortabel bil, dessutom rymlig och säker.
Ingen liten bil heller, den är trots allt 4,1 meter lång, i storlek som en Golf.

Ang räckvidden så ska den klara minst 20 mil även på vintern, annars nästan 30 mil.
FAZ gjorde ett vintertest och kom 27 mil i 5 minusgrader och snöfall.

Absolut en av de mest kompletta elbilarna på marknaden, då den erbjuder den bästa helhetslösningen av de elbilar som är betalbara för vanligt folk.
Min Zoe kostar 363.000:-
En Tesla går på miljonen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in