2018-06-14, 12:55
Medlem
Är ute efter en 7sitsig bil. Kommer alltid att använda 6 säten. Priset max 50 000kr
Har kollat på Chrysler men dom är sjukt törstiga(drar mycket bensin) + hög skatt.

Det ska ej vara diesel.

Kan använda takbox på semester. Men helst skulle jag vilja ha lite baklucka pga barnvagn.

Finns det någon bil som inte ser ut som en sl-buss så är det kanon.

helst bensinsnål och låg skatt.

Någon som har tips på en bra 7-sitsig bil?
Citera
2018-06-14, 13:08
Bannlyst
Jag och grabbarna köpte en Opel Zafira 09a och drog en roadtrip för några år sedan, ingen lyx men en helt ok bil för en billig peng.
Citera
2018-06-14, 13:54
Medlem
kodsnickrarns avatar
Chevrolet Suburban
Citera
2018-06-14, 14:10
Medlem
Beror på vad du behöver som ågon skrev Opel Zafira eller dyligt kan är 5 sistiga men har 2 nödsäten som är svåra att komma åt samt funkar mest för små barn eller i nödfall.
Titta mer på bussar. Sburban ellet GMC Youkon XL är härliga bilar att köra ; Nackdelen är att du får stanna dubbelt så länge vi macken, Du tömmer 170 l tanken på ungefär samma sträcka som en europeisk uss 65 literstank.
Citera
2018-06-14, 14:37
Medlem
kodsnickrarns avatar
Om kravet är sittplats för 7 och samtidigt plats för barnvagn+packning i bagaget så har du nog inte så många alternativ. Och alternativen går definitivt inte ihop med "bränslesnål".

Nyare Suburban med Vortec 5,3L motorn och "active fuel management" (stänger av 4cyl vid lättare belastning typ lunka på i 110 på motorväg) gör att de inte drar *så* fruktansvärt, snittar kanske på 1.5L/mil blandad stadskörning med min. Men då lastar jag 7passagerare med 3 fulla hockeybackar + fullstor målvaktstrunk.

Dessutom åker man kungligt även i bakersta sätesraden.

/K
Citera
2018-06-14, 14:47
Medlem
Om man kan ta bort en sittplats gör inget. Men måste ha sex sittplatser i bilen.

Har haft en Opel Zafira och det va en riktig skitbil. Så ingen zafira igen.

Verkar som man måste betala mer än 50k på Suburban Om man nu ska ha active fuel management?
Citera
2018-06-14, 14:52
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ja, 50K är nog dessvärre svårt att hitta någon såpass "ny" för...
Kanske någon lite äldre Dodge/Cheva van kan funka?

Typ nåt sånthär:
https://www.blocket.se/goteborg/Dodg....htm?ca=11&w=3

/K
Citera
2018-06-14, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deadhorror
Är ute efter en 7sitsig bil. Kommer alltid att använda 6 säten. Priset max 50 000kr
Har kollat på Chrysler men dom är sjukt törstiga(drar mycket bensin) + hög skatt.

Det ska ej vara diesel.

Kan använda takbox på semester. Men helst skulle jag vilja ha lite baklucka pga barnvagn.

Finns det någon bil som inte ser ut som en sl-buss så är det kanon.

helst bensinsnål och låg skatt.

Någon som har tips på en bra 7-sitsig bil?

Vi gick precis från sharan 04 till en Ford s max 08, de är mindre i karossen. Trevliga att köra. Piggare än jag trodde trots en liten motor.
Kan väl bli trångt med 6sitsplatser och en barnvagn men det går absolut.
. Tog mig 3månaders googlande för att komma fram till att fordarna är det vettigaste begagnat alternativet. Renault, Opel, citroen har ju 7sitsar men alla problem kunde inte försvara ett köp.

Har den passerat 20000 mil:
Se till att de gjort servicen.
Glöm inte att pruta. Vi fick våran för 47, de ville ha 60
Citera
2018-06-14, 16:31
Medlem
bilstereons avatar
Volvo V70 finns ju som 7-sitsiga för cirka 25k och uppåt begagnade
Citera
2018-06-14, 17:22
Medlem
ersattningsids avatar
xc90

denna tex

https://www.blocket.se/stockholm/Vol....htm?ca=11&w=3
Citera
2018-06-15, 16:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
xc90

denna tex

https://www.blocket.se/stockholm/Vol....htm?ca=11&w=3

Bilen i annonsen är inte värd mer än runt 15-20kr. Den är inte sjusitsig och därmed inte aktuell för TS. Det är dock inga större problem att hitta sjusitsiga XC90 av första årsmodellen som gått mindre än 25k-mil för relativt små pengar (dvs under 30k). Det är dock svårare att bedöma skicket på bilen och man får räkna med småfel. Eftersom bilen är den i särklass säkraste 7-sitsiga bil som går att köpa för under 300.000 så är det ett bra val om man prioriterar säkerhet.
Citera
2018-06-16, 10:13
Medlem
Har inte koll på priser, men någon typ av VW-buss (kombi) borde väl funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in