2018-07-31, 21:31
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Din son skaffade barn när han var 18-19? Okeeeej...

Varför vill du så gärna att han ska ta över lägenheten? Han har ju redan en...

Antagligen för att TS lägenhet är en bildad BRF, dvs kan du köpa den lgh kan du göra ett kap. Något sonens lägenhet kanske inte är, är sonen 19 gissar jag på en svindyr nyproduktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Om man pratar med föreningen och förklarar läget har jag svårt att se problemet.

Men å andra sidan har jag aldrig hyrt utan endast ägt
Föreningen lär inte gladeligen hjälpa om de vill sälja lägenheten och få in pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Föreningen vill nog sälja lägenheten men förhindras av att någon har ett hyreskontrakt på lägenheten. Därför kommer troligtvis inte föreningen att medverka till något dom inte behöver. Det kan också vara så att hyreskontraktet förhindrar ett lägenhetsbyte i å med situationen. Men ett sånt kontrakt håller vet jag inte. Vi skulle behöva få se kontraktet.

Kanske tråden passar bättre i juridik?

TS får självklart byta sin hyresrätt om det anses finnas skäl, tex vill ha mindre eller större eller billigare hyra tex. Att det är en BRF som är HV spelar absolut ingen roll.
Citera
2018-08-01, 00:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
TS får självklart byta sin hyresrätt om det anses finnas skäl, tex vill ha mindre eller större eller billigare hyra tex. Att det är en BRF som är HV spelar absolut ingen roll.

Jag vet flera exempel på fall där några valt att hyra sina lägenheter vid ombildning och fått ett kontrakt som anger att kontraktet inte kan bytas eller överlåtas. Tanken är att när hyresgästen lämnar lägenheten så tillfaller den föreningen.

Om kontrakten håller rättsligt har jag ingen aning om. Vet i alla fall ett fall där båda parterna har blandat in jurister för att få det "korrekt". Just det fallet var en kvinna som av ideologiska skäl inte ville köpa sin andel i föreningen även om hon förstod att hon tackade nej till gratismiljoner. Ja hon röstar på V.
Citera
2018-08-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Antagligen för att TS lägenhet är en bildad BRF, dvs kan du köpa den lgh kan du göra ett kap. Något sonens lägenhet kanske inte är, är sonen 19 gissar jag på en svindyr nyproduktion.

Föreningen lär inte gladeligen hjälpa om de vill sälja lägenheten och få in pengarna.

Tror du har missförstått hur försäljning av lägenheter fungerar. När en bostadsrätt säljer en lägenhet är det 100% marknadspris som gäller. Det är en stor skillnad mellan att sälja en lägenhet som brf och att sälja 20-200 lägenheter som hyresvärd.
Min brf sålde precis (16 månader sedan) en lägenhet då hyresgästen behövde flytta till hem. Kan säga att den inte var billig, minst marknadspris om inte mer.
Citera
2018-08-01, 16:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tror du har missförstått hur försäljning av lägenheter fungerar. När en bostadsrätt säljer en lägenhet är det 100% marknadspris som gäller. Det är en stor skillnad mellan att sälja en lägenhet som brf och att sälja 20-200 lägenheter som hyresvärd.
Min brf sålde precis (16 månader sedan) en lägenhet då hyresgästen behövde flytta till hem. Kan säga att den inte var billig, minst marknadspris om inte mer.

Väntar man länge nog så brukar de ge med sig och kunna vilja sälja den rabatterad iaf. Eller så kan de hända som för min vän.

En vän till mig fick 1 miljon kontant för att säga upp sin hyreslägenhet i sthlm's innerstad som han hade bytt till sig mot en lägenhet han hade. Personen som usprungligen bodde där hade inte råd att köpa, och ville få ut något bra för sin lägenhet. Min vän hade ingen lust att köpa, och föreningen ville gärna sälja, så det fungerade bra för alla parter
Citera
2018-08-27, 17:20
Medlem
Kan jag ge bort mitt hyreskontrakt?

Hej.... hoppas någon orkar läsa mitt långa tråkiga inlägg.

Vill ge bort mitt hyreskontrakt till min son.
Om någon är med i Hyresgästföreningen får du/ni gärna fråga dom.

Jag hade tänkt byta kontrakt med min son men eftersom jag har skulder hos kronofogden så går inte hans hyresvärd med på ett byte.

Man får i stort sett inte inte stå på två lägenheter så jag undrar om han kan säga upp sin lägenhet och överta min?

Enligt jordabalken måste han varit boende på min adress ett tag (framgår inte riktigt hur länge)

"För att överlåtelserätt ska föreligga krävs det dessutom att det ska vara fråga om ett samboende, dvs. att den som ska överta lägenheten har haft gemensamt hushåll med hyresgästen och i övrigt brukat lägenheten samfällt med honom eller henne.

Samboendet måste vidare ha pågått varaktigt. Det innebär att den som ska överta lägenheten ska ha inrättat sig för ett permanent boende i lägenheten och ha bott i lägenheten under en inte alltför kort tid.

Det finns inga generella riktlinjer för hur länge"

Han har inte bott hemma sedan flera år.

Om det är ok med en överlåtelse efter överenskommelse med min hyresvärd så borde det inte vara några problem, eller?

Mvh // RTC
Citera
2018-08-27, 17:28
Moderator
Tystnads avatar
Har du frågat din hyresvärd vad han tycker?

Ej expert men vad jag vet så är det svårt om det finns en bostadskö, då måste den slavisk följas (om du inte är nyanländ förstååås ) så det är inte bara att överlåta, utan det är den som står först i kön som skall ha den.
Citera
2018-08-27, 17:31
Medlem
Jurgentysks avatar
Nej det kan du inte.
Citera
2018-08-27, 17:59
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RicaTheCat
Om det är ok med en överlåtelse efter överenskommelse med min hyresvärd så borde det inte vara några problem, eller?
Om hyresvärden går med på det är det fritt fram, annars inte. Du har ingen rätt att tvinga fram en överlåtelse av hyreskontraktet mot hyresvärdens vilja under de förutsättningar du har beskrivit i trådstarten.
Citera
2018-08-27, 18:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Säger din hyresvärd nej så är det nej som gäller. Du kan inte överlåta ditt kontrakt bara för att den som ska överta är din son.
Citera
2018-08-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RicaTheCat
Hej.... hoppas någon orkar läsa mitt långa tråkiga inlägg.

Vill ge bort mitt hyreskontrakt till min son.
Om någon är med i Hyresgästföreningen får du/ni gärna fråga dom.

Jag hade tänkt byta kontrakt med min son men eftersom jag har skulder hos kronofogden så går inte hans hyresvärd med på ett byte.

Man får i stort sett inte inte stå på två lägenheter så jag undrar om han kan säga upp sin lägenhet och överta min?

Enligt jordabalken måste han varit boende på min adress ett tag (framgår inte riktigt hur länge)

"För att överlåtelserätt ska föreligga krävs det dessutom att det ska vara fråga om ett samboende, dvs. att den som ska överta lägenheten har haft gemensamt hushåll med hyresgästen och i övrigt brukat lägenheten samfällt med honom eller henne.

Samboendet måste vidare ha pågått varaktigt. Det innebär att den som ska överta lägenheten ska ha inrättat sig för ett permanent boende i lägenheten och ha bott i lägenheten under en inte alltför kort tid.

Det finns inga generella riktlinjer för hur länge"

Han har inte bott hemma sedan flera år.

Mvh // RTC

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har du frågat din hyresvärd vad han tycker?

Ej expert men vad jag vet så är det svårt om det finns en bostadskö, då måste den slavisk följas (om du inte är nyanländ förstååås ) så det är inte bara att överlåta, utan det är den som står först i kön som skall ha den.

Citat:
Ursprungligen postat av Jurgentysk
Nej det kan du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om hyresvärden går med på det är det fritt fram, annars inte. Du har ingen rätt att tvinga fram en överlåtelse av hyreskontraktet mot hyresvärdens vilja under de förutsättningar du har beskrivit i trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Säger din hyresvärd nej så är det nej som gäller. Du kan inte överlåta ditt kontrakt bara för att den som ska överta är din son.

Förlåt allihopa.
Glömde nämna att det är en hyreslägenhet i en ombildad bostadsrättsförening.
Det gjordes för 3-4 år sedan.
Jag har bott här 7 år.
Klumpigt av mig att inte skriva det.
Citera
2018-08-27, 19:24
Medlem
Den strikta tolkningen;
http://www.hyresnamnden.se/overlata-bostadslagenhet/

Beroende på hyresvärd kan det vara möjligt, stockholmshems formulear det hela så här
http://www.stockholmshem.se/Boende/K...e-av-kontrakt/

Enklast är väl att kontakta din hyresvärd och fråga i fall det går bra, är det en privat hyresvärd vill de ha stabila hyresgäster som jobbar och inte ställer till med stök.
Citera
2018-08-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Den strikta tolkningen;
http://www.hyresnamnden.se/overlata-bostadslagenhet/

Beroende på hyresvärd kan det vara möjligt, stockholmshems formulear det hela så här
http://www.stockholmshem.se/Boende/K...e-av-kontrakt/

Enklast är väl att kontakta din hyresvärd och fråga i fall det går bra, är det en privat hyresvärd vill de ha stabila hyresgäster som jobbar och inte ställer till med stök.

Sorry för att jag verkar glömt det viktigaste.

Se mitt inlägg ovan.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in