2018-08-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Även telenor har detta. Jag kör med mobilt bredband och ligger på 60-70Mbit ned och runt 10Mbit upp stadigt. Obegränsad hastighet och datamängd.

Hastigheten duger bra till allt från att hämta filer se på tv mm väldigt stabilt.

Se mitt tidigare inlägg om detta då och även ett klipp från Telenors villkor för mobila tjänster.

"Att använda Tjänst på sätt som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda Tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Telenors kunders genomsnittsanvändning av motsvarande Tjänst, t.ex. nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner, onormalt frekventa samtal, utgör otillåten användning av Tjänst."

"Tjänst har Telenor rätt att vidta åtgärder enligt punkt 5.3 i Allmänna villkor."

"Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd Tjänst, såsom att Telenor helt eller delvis stänger av berörd Tjänst."

Så det räcker nu med era "obegränsade" mobilsurf, det är ointressant då det inte är obegränsat, hastigheten varierar beroende på vilken tid på dygnet det är, vilket väder det är, vart du bor, men även att du riskerar uppsägning av abonnemang om du avviker samt att svarstiden/pingen suger. Om det fungerar för er är det jättebra, men det fungerar inte för alla.
Citera
2018-08-26, 14:51
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nixnix
Kan tillägga att jag pratade med Telias kundservice och han påstod att om kopparledning/ADSL läggs ner så får man ett specialerbjudande av Telia med obegränsad surfmängd och jämförbar kostnad som ADSL. Någon som hört om detta? Tyckte det lät för bra för att vara sant och gissar på några hållhakar.

Det va ngt nytt för mig. Dom som jag känner som för några år sen blev av med sin adsl-uppkoppling har endast fått 200Gb i månaden det första året, och efter det 100Gb.
Men det har kanske kommit nya bestämmelser och erbjudanden den senaste tiden.
Om du kan få obegränsad surf så är det ju i såna fall ett mycket bra alternativ så länge om du har bra teckning också.
Jag skulle personligen vilja gå detta på svart och vitt innan jag gör ett husköp dock.
Ta gärna kontakt med Telia igen och få detta bekräftat.
Citera
2018-08-26, 14:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ok tack, det är visserligen bästa fallet och jag tror inte alla kommer säga ja, gissar på två fastigheter till kanske då dessa verkar vara runt 30 årsåldern.
Gör som så att du tar tag i det praktiska en gång. Snacka med några andra som bor omkring om hur mycket det kostade att ansluta. Kolla med bredbandsoperatören om det finns lediga fiber att ansluta sig till. Kolla med några olika lokala maskinister hur mycket det vill ha för jobbet etc. Det är först när du skaffat dig en översiktsbild som du kan fatta ett ordentligt beslut. Betydligt bättre än att fråga på Flashback iaf.. 😁
Citera
2018-08-26, 18:48
Medlem
Trixtons avatar
Jag känner massor av personer som bor på landet och som har fiber, flera av dem bor så till att de verkligen inte har några grannar inom synhåll. Jag vill minnas när det har diskuterats fiber att de har betalat typ 20 000 för detta. Tanken med en fiberförening är väl att alla betalar lika mycket, även Bengt har 1000 meter mellan sig och stamledningen och Börje bara har 100 meter. (Det brukar ju vara samma med stadsnät, att alla betalar lika mycket för att ansluta sig, även om en del bor bättre eller sämre till.)

Mobilt bredband skulle jag nog inte satsa på. Det är alldeles för instabilt. Kanske blir det bättre när 5G har slagit igenom om tio år.
Senast redigerad av Trixton 2018-08-26 kl. 18:50.
Citera
2018-08-26, 18:56
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Om det är så viktigt för dig att vara uppkopplad så kanske det inte är den optimala lösningen. Personligen skulle jag aldrig gå på huruvida huset har Internet eller ej när jag köper det. Där jag bor nu fanns inte ens ett telejack till en början och det har löst sig ändå (dock ej fiber).

Sen tror inte jag att fiber är framtiden. Teknik som redan när den grävs ner är flera år gammal och där en fniljon entreprenörer och underleverantörer delar på ansvaret? Nej tack. Jag tror stenhårt på ett bättre utbyggt trådlöst Internet som gör kablarna obsoleta inom kort.

Fiber är en övergångsteknik,men glappet är ju trist.
Citera
2018-08-28, 18:50
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Fiber är en övergångsteknik,men glappet är ju trist.

Jasså och vad grundar du det på? Vad tänker du skulle ersätta fiber? Trådlöst? Det finns en fysikalisk gräns för hur mycket information som går att skicka trådlöst via radiovågor. Frekvensbanden blir snabbt fulla och det finns inte oändligt många praktiskt gångbara frekvensband. Trådlöst är ett komplement till fiber och kommer troligen att fortsätta vara så under överskådlig framtid. Är du intresserad kan du bland annat googla på "shannon-limit" det är dock ett ganska komplext område om man inte har några förkunskaper.

Vad gäller grävning så borde fibergrävning ligga runt 200:- metern för normal mark plus material. Grävbranschen är en riktig skojarbransch dock så man får ta in många offerter och inte vara rädd för att försöka förhandla om priset.
Citera
2018-08-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag känner massor av personer som bor på landet och som har fiber, flera av dem bor så till att de verkligen inte har några grannar inom synhåll. Jag vill minnas när det har diskuterats fiber att de har betalat typ 20 000 för detta. Tanken med en fiberförening är väl att alla betalar lika mycket, även Bengt har 1000 meter mellan sig och stamledningen och Börje bara har 100 meter. (Det brukar ju vara samma med stadsnät, att alla betalar lika mycket för att ansluta sig, även om en del bor bättre eller sämre till.)

Mobilt bredband skulle jag nog inte satsa på. Det är alldeles för instabilt. Kanske blir det bättre när 5G har slagit igenom om tio år.
Man brukar hävda att en fiberanslutning kan öka värdet på huset, bostaden med 30-50k. Så en investering på 20k kan låta mycket men gynnar sig i längden.
Citera
2018-08-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Man brukar hävda att en fiberanslutning kan öka värdet på huset, bostaden med 30-50k. Så en investering på 20k kan låta mycket men gynnar sig i längden.

I det här fallet sänker jag mitt högsta bud runt 150-300k pga inget fiber, om jag nu ska bjuda.
Citera
2018-08-28, 20:30
Medlem
Citat:
I det här fallet sänker jag mitt högsta bud runt 150-300k pga inget fiber, om jag nu ska bjuda.
Det tycker jag. Att glida runt med mobilt bredband funkar inte i längden.
Citera
2018-08-29, 02:08
Medlem
killawifes avatar
Om man nu köper ett hus så är det ju bara att budgetera för indragning av fiber. Själv skulle jag nog ha svårt att klara mig utan. Jag kollade faktiskt på ett hus i helgen men där fanns inget fiber. Och inget rinnande vatten i köket heller för den delen.
Citera
2018-08-29, 21:51
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars

I en värdering får du inte ett skit för fibern. Värdet uppenbarar sig när det finns ett annat hus med fiber på marknaden som passar en spekulant som då avstår från att bjuda över någon annan som kanske skiter i fibern. En av de stollar som ska sitta och vänta på 5G kanske? Fastighetsaffärer är komplexa.
Citera
2018-08-30, 20:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
I en värdering får du inte ett skit för fibern. Värdet uppenbarar sig när det finns ett annat hus med fiber på marknaden som passar en spekulant som då avstår från att bjuda över någon annan som kanske skiter i fibern. En av de stollar som ska sitta och vänta på 5G kanske? Fastighetsaffärer är komplexa.

Ja, det är nog värt hundratusentals kronor för vissa och noll för andra. Lite som många andra förbättringar som görs i hus. Vissa ser en inomhuspool och tänker "häftigt", andra ser den och tänker "given vattenskada". SOm du säger, det är komplexa affärer. Fiber skadar nog aldrig, men det är inte alltid säkert att den hjälper heller. Hade jag haft hus hade jag skaffat det oavsett, för min egen skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in