• 1
  • 2
2018-08-31, 19:44
Medlem
Har planer på att bygga en tillfällig innervägg med så FÅ ingrepp som möjligt...

Dessvärre är öppet upp till nock och skall bara byggas upp till där lutningen börjar.. Dvs, ev infästning endast i golv och vägg.

Lösning med så få ingrepp som möjligt?

Förutsättningar:

* Väggar -> Enkelgips, träregel
* Golv -> laminatgolv

Mvh.
Citera
2018-08-31, 19:53
Medlem
Har för mig att det finns "stöttor/ reglar" som man pressar mot väggar/ golv och tak utan att använda skruv/ spik som man sen kan ta bort.
Citera
2018-08-31, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Har för mig att det finns "stöttor/ reglar" som man pressar mot väggar/ golv och tak utan att använda skruv/ spik som man sen kan ta bort.

Någon hint om vad man ska söka efter...? Sökt en hel del men med få resultat..
Citera
2018-08-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsToher
Någon hint om vad man ska söka efter...? Sökt en hel del men med få resultat..

Kommer inte ihåg vad väggsystemet heter. såg det på nått byggprogram på tv.

Hitta denna vägg nu när jag leta lite, kanske kan vara nått?
http://www.tibromobelindustri.com/ka...nervaggar.html

Måste finnas flera lösningar som är enkla att montera utan att skada väggar o golv. Du är ju knappast ensam om att vilja ha en tillfällig vägg
Citera
2018-08-31, 20:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Dessvärre är öppet upp till nock och skall bara byggas upp till där lutningen börjar.. Dvs, ev infästning endast i golv och vägg.
Menar du att det ska bli som en skärmvägg? Den ska bara sitta fast i golvet och en (eller två?) väggar och sedan ska det vara öppet upp til taket
Citera
2018-08-31, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Kommer inte ihåg vad väggsystemet heter. såg det på nått byggprogram på tv.

Hitta denna vägg nu när jag leta lite, kanske kan vara nått?
http://www.tibromobelindustri.com/ka...nervaggar.html

Måste finnas flera lösningar som är enkla att montera utan att skada väggar o golv. Du är ju knappast ensam om att vilja ha en tillfällig vägg

Mycket smart lösning, spanade in den innan.. men har inget o fästa den i toppen....? Skall vara öppet ifrån där lutningen börjar och plant inför. Dvs man kan ställa en kruka om man skulle vilja på väggen om man skulle vilja? Kanske förenklar mitt tankesätt?
Citera
2018-08-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Menar du att det ska bli som en skärmvägg? Den ska bara sitta fast i golvet och en (eller två?) väggar och sedan ska det vara öppet upp til taket

Svårt att förklara genom text.

https://www.google.se/search?biw=116...Zpi56HCZEP7_M:

"Töm" hela ritningen, inbilla dig att det är ett stort vardagsrum ritningen och du skall sätta innerväggar efter sovrummet ner till vänster.

Öppet efter ca 240 i takhöjd, därefter öppet öppet upp till nock.
Senast redigerad av MsToher 2018-08-31 kl. 20:36.
Citera
2018-08-31, 20:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Svårt att förklara genom text.

https://www.google.se/search?biw=116...Zpi56HCZEP7_M:

"Töm" hela ritningen, inbilla dig att det är ett stort vardagsrum ritningen och du skall sätta innerväggar efter sovrummet ner till vänster.

Öppet efter ca 240 i takhöjd, därefter öppet öppet upp till nock.
Det beror på hur pass permanent den här väggen ska bli. Ska den stå i en vecka eller ett år? Ska den belastas?

Hur som helst, grunden fört en innervägg är 3"-reglar med en gipsskiva på var sida. Om det behövs kan du ha isolering mellan reglarna, men i det här fallet spelar det knappast någon roll.

3"-reglar är alltså 45x70 mm. Börja med att fästa en regel på golvet. (Den regeln kallas syll.)De brukar räcka fint med att fästa den med dubbelhäftande tejp. Sedan ställer du reglar på den, så höga som du vill ha väggen minus 90 mm. De ska stå med ett centrumavstånd på 600 mm (annars passar inte gipsplattorna). Du kan fästa dem genom att skråspika (dvs spika på snedden) eller fästa dem med plåtvinklar och ankarskruv. Högst upp fäster du en liggande regel, med hjälp av spik eller skruv. (Den översta liggande regeln kallas hammarband.)

Har man tillräckligt med plats så kan man spika ihop hela konstruktionen liggande på golvet och sedan resa den upp.

Nu har du liksom ett skelett till en vägg. Sedan fäster du gipsplattor på, så har du en vägg.
Citera
2018-08-31, 20:54
Medlem
Citat:
Det beror på hur pass permanent den här väggen ska bli. Ska den stå i en vecka eller ett år? Ska den belastas?

Närmare åren rättare sagt. Skall maximalt belastas med gipsskivor samt osb. Ev tavlor och någon mindre hylla.

Själva tillvägagångssättet har jag klart för mig men aldrig byggt en vägg med så få ingrepp som möjligt.
Citera
2018-08-31, 20:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Närmare åren rättare sagt. Skall maximalt belastas med gipsskivor samt osb. Ev tavlor och någon mindre hylla.

Själva tillvägagångssättet har jag klart för mig men aldrig byggt en vägg med så få ingrepp som möjligt.
Det kan vara att tejpa fast den i golvet i stället för att spika. Att skruva fast reglarna så det går lätt att ta bort dem sedan. Spackla inte över gipsskruvarna, så kan du skruva ut dem igen.
Citera
2018-08-31, 21:03
Medlem
Citat:
Det kan vara att tejpa fast den i golvet i stället för att spika. Att skruva fast reglarna så det går lätt att ta bort dem sedan. Spackla inte över gipsskruvarna, så kan du skruva ut dem igen.
Med dubbelhäftande tejp då menar du...? Väggarna då..?
Citera
2018-09-01, 15:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Med dubbelhäftande tejp då menar du...? Väggarna då..?
Ja, dubbelhäftande tejp, precis som jag skrev. Anslutningen mot väggarna kan du förmodligen inte tejpa, om du har vanlig tapet, eftersom det kommer att förstöra tapeten. Men där blir det bättre att skruva. Om du tänker dig lite för så kan du återställa väggen efteråt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in