2018-09-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Var M.K nykter när han vräkte ur sig detta? Det är ett helt oseriöst beteende från en sådan erfaren politiker som M.K trots allt är. Jag förstår frustatrationen men att i det läget använda ord som "seger eller dö" påminner mig bara om Hitlers ord när nazityskland anföll Polen i sep. 1939. Usch, omoget och kontraproduktivt.

"Här är SD-toppen Mattias Karlssons eftervalsanalys i sociala medier:
"Våra motståndare har på riktigt tvingat in oss i en existentiell kamp om vår kulturs och vår nations överlevnad", skriver han på Facebook.
Nu finns bara två val, anser han: "Seger eller död".

https://www.expressen.se/nyheter/val...cebook-inlagg/
Mashallah Karlsson visar att han har samma mördarmentalitet som jihadister. Kom ihåg detta innan ni röstar på SD nästa gång.
Citera
2018-09-12, 21:31
Medlem
Barbarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Det han har skrivit på fb är en garant att han inte kan vara talesperson för SD om nu Jimmie skulle drabbas av problem efter denna valrörelsen med. SD bör ge Mattias foten direkt. Han platsar direkt bland kufarna i Afs. Bland alla nytillkomna förtroendevalda SD har i riksdag landsting och kommuner måste finnas vettiga människor med mer sunt förnuft och som undviker att gång efter gång sätta foten i munnen. Någon av dessa hon han eller hen kan inta hans plats i partiledningen. Tråkigt att SD drabbas av en politisk riksdagsvilde direkt på det halvdana valet.

Karlsson visar på mycket allvalriga tendenser när han skriver något sådant. Vill han ha våld?
Citera
2018-09-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Vad som stoppade de från att nå 25% var att de inte var frustrerade ,taggade och förbannade i en lagom dos under hela mandatperioden. Det var deras skyldighet att attackera de styrande och alliansen, inte alternativmedia, inte sitt eget ungdomsförbund eller folk som läste en bok de har köpt på fel hemsida.

De skulle inte haft en Jimmie Åkesson i den psykiska formen han har varit de sista åren som partiledare. Det skulle ha skett en organisk utväxling (låter avancerat) från ungdomsförbundet. Kasselstrand eller annan någon annan med samma förmåga som honom skulle ha varit partiledare och i toppen av partiet. De fyras gäng var helt okej, en gång i tiden. Men de räcker inte för att driva oppositionen i Sverige. Uteslutningarna av sitt eget ungdomsförbund samt många andra bidrog inte bara till att de försvann, det skrämde bort många andra med kompetens från att ansluta sig. Det var inte folkets rörelse längre utan någon sorts Jimmie-show. Och Jimmie har de senaste åren inte varit tillräcklig för det. De förlorade inte i augusti/september.De förlorade någon gång runt 2015 när de slutade vara ett offensivt oppositionsparti och istället mest ägnade sig åt att smöra för motståndet och sparka ut sina egna.

Edit: till det ska tilläggas att deras "offensiv" på slutet framstod som obalanserad och konstig. Stopp för kvotflyktingar, P3 ska läggas ner, ut ur EU. Man ska börja med att attackera och sen förhandla. Inte först förhandla och sen attackera som ett mobboffer som har fått nog.

+4 procentenheter: ett valresultat som inte kan betecknas som annat än en framgång, en av de få partierna som verkligen gick framåt i valet. Samtidigt som Kasselstrands mikrobparti inte krattade ihop något alls av betydelse. Att i det läget dra slutsatsen att strategin att skilja av extremerna från SD ter sig något märkligt. Troligen var det tvärtom en av förklaringarna till fortsatt ökande stöd.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Gängkriminalitet i våra svenska städer har inte mycket med asylinvandringen att göra.
Eller hur, det är bara socioekonomi & otur som ligger bakom?
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nja, om det är ett Churchillcitat så är det en ganska avgörande poäng i sammanhanget eftersom en del kopplat det till nazism. Det finns nämligen rätt starka skäl att anta att Churchill inte var nazist.

Nej han var värre än så.
Citera
2018-09-12, 21:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Mattias Hans Karlssons inlägg på facebook med historiska återblickar har tydligen rönt uppmärksamhet och angripits av bland annat Jens Liljestrand i Expressen och historikern David Lindén i Nerikes Allehanda, där de försöker få det till att Mattias och sverigedemokraterna i allmänhet skulle vara okunniga i Sveriges historia. Eftersom jag inte har några officiella kanaler att bemöta dessa herrar i så gör jag det här istället.

Att Sverige varit ockuperat utgår jag, liksom Lindén, från att Mattias syftar på Kalmarunionen 1397-1523. Lindén invänder att det var en personalunion och inte en ockupation, men från svensk synvinkel är det fullt rimligt att betrakta det som en ockupation i minst lika hög grad som Norge betraktade "unionen" med Sverige 1814-1905 som en sådan. Danmark var under Kalmarunionen den helt dominerande staten och satte danska eller tyska fogdar på samtliga svenska slott (med undantag för ett par i Finland) - det är alltså alls inte någon "jäkla liten del" som Lindén skriver. Det är inte för inte som den officiella upplösningen av "unionen" 6 juni 1523 är en av anledningarna till att vi firar vår nationaldag just detta datum.

Även om hela Sverige aldrig varit ockuperat sedan dess så anser i varje fall jag att man måste räkna de mindre och tillfälliga ockupationerna, framför allt av Ryssland som höll Finland ockuperat (som då var en integrerad del av Sverige) under Stora Nordiska kriget, samt även Gotland och delar av Norrland under Finska kriget 1808-1809.

Sverige har också för det mesta stått helt ensamma under våra krig. Lindén nämner England och Holland som våra allierade under Stora Nordiska kriget, men dessa var inte formellt Sveriges allierade, utan tillsammans med Sverige och några tyska furstendömen så kallade garantimakter för Holstein-Gottorp, som Danmark hade angripit år 1700. Den engelsk-holländska "hjälpen" begränsades för övrigt till en flotta under amiral Rooke som aldrig kom i strid utan i stort sett bara visade sig i Öresund och vände när Sverige hade besegrat Danmark. Under resten av kriget, mot Sachsen-Polen och Ryssland, och senare även Preussen och Hannover, stod vi helt ensamma (om man inte räknar den korta och helt meningslösa alliansen med Turkiet 1710-1711, vilket herrar Liljestrand och Lindén förmodligen vill göra).

Så, för att direkt svara på Lindéns påståenden:

"Sverige har aldrig ockuperats av främmande stater." Jo, av Danmark och delvis av Ryssland.

"De utländska fogdarna var en jäkla liten del." Nej, de var helt centrala för Danmarks kontroll av landet.

"När attackerades vi och stod ensamma?" Under 20 av de 21 år som Stora Nordiska Kriget pågick. Bland annat.

Historia har alltid använts i politiska syften, och inte heller Sverigedemokraterna är oskyldiga till det; men Mattias inlägg var förmodligen inte menat som en historielektion, utan som uppmuntrande ord till medlemskåren och väljarna efter valrörelsen. Att angripa det från ett historiskt akademikerperspektiv är tämligen löjligt, och dessutom oärligt; jag utgår från att Lindén som historiker känner till de fakta jag anför här ovan minst lika bra som jag själv, och hans ledartext i NA måste därför betraktas som ett inlägg från en politisk motståndare snarare än en "historielektion".

Dumma sådana som inte kan svensk historia. Vi har alltid varit ensamma. Det är vi och ibland Finland mot världen. Kalmarunionen var inte en ockupation. Sverige är det enda landet någonsin som inte styrts av någon annan. Vi styrde t.ex de brittiska öarna under en tid. Världbäst i att aldrig varit ockuperade och världbäst i längst i fred. Det senare skadar oss ofantligt numera när vi liksom går under som folk. Så Mattias har inte fel alls. Om svenska etniska ska överleva en vinter till är detta nog sista chansen. Redan nu är det som att utomstående med S röster tar liksom 90%.
Citera
2018-09-12, 21:35
Medlem
Det är dags att ALLA sverigevänliga krafter samlar sig och lämnar småsakerna bortom diskussionerna nu! Var inte som blocken och 7-klövern och bråka inbördes om dittan och dattan utan ett stort brett samarbete på många fronter dit folk kan skänka pengar och stötta dem på alla möjliga vis i sina arbeten och på fritiden!
Citera
2018-09-12, 21:35
Medlem
Dem borde byta ut MK mot Jeff Ahl som chefsideolog istället.
Citera
2018-09-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Han citerar Churchill med följande:

”Ni frågar: vad är vårt mål? Jag kan svara med ett enda ord: det är seger, seger till varje pris, seger trots all terror, seger hur lång och svår vägen än kan bli; för utan seger finns ingen överlevnad.”

Sedan sa väl aldrig Churchill "seger eller död", men "utan seger finns ingen överlevnad" torde ha samma innebörd. Hur som helst klippte jag in hela Karlssons inlägg på förra sidan här i tråden om du är nyfiken.

Aha, nu fattar jag sammanhanget. Han citerade alltså själv Churchill. Jag trodde att delar av hans uttalande var inspirerat/plagierat av Churchill. Speciellt detta som används i TS:

""Våra motståndare har på riktigt tvingat in oss i en existentiell kamp om vår kulturs och vår nations överlevnad"
Citera
2018-09-12, 21:38
Medlem
Skogsvattes avatar
Är man konsekventa utesluter man Karlsson. Tyvärr så misstänker jag dock att Karlsson är medlemsutskottet, och medlemsutskottet kan ju inte utesluta sig självt.

Men dessa Karlssons fylleutspel är bra för SD:s nationella vinge. SDU är borta ur bilden, men deras ande lever kvar i partiet, redo att framträda.
Citera
2018-09-12, 21:40
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Vilken "åtstramad invandringspolitik"? har inte sett nått sånt alls hittills, inga 80.000 utvisade, inget tiggeriförbud.

Åtstramad i förhållande till tidigare inställning. Det borde inte ha undgått någon och det räcker för många väljare. Men nu handlade det om Karlssons inlägg och det skriker besvikelse och uppgivenhet. SD blir nog inte så mycket större än så här.
Citera
2018-09-12, 21:41
Medlem
MK har ju ändå framstått som en av få intellektuellt begåvade inom SD men i samband med detta valet har det varit stolpskott efter stolpskott, detta var ju bara pricken över i gällande mannens uppenbara bristande tankeförmåga och förståelse för partiets politiska kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in