2018-09-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Blir det några svar från dig om hur man "skaffar sig mer erfarenhet" trots väl avklarade kodningsprov?
Och hur man gör för att lära sig att "passa in i gruppdynamiken"?

Att du "klarat" kodningsprov betyder inte att du har nog med erfarenhet, ofta går de att lösa med riktigt usel kod.

Nej, det blir inte fler svar till dig, jag vill helt enkelt inte hjälpa dig.
Citera
2018-09-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Att du "klarat" kodningsprov betyder inte att du har nog med erfarenhet, ofta går de att lösa med riktigt usel kod.

Och ofta är det inte ett "kodningsprov" utan ett lösningsorienteringsprov där väldigt lite vikt läggs vid själva koden, det är trots allt programmeringen som är den enkla biten att lära sig. Det som är intressant är ju oftast på vilket sätt personen tacklar problemet givet vissa förutsättningar.
Citera
2018-09-14, 17:40
Medlem
Precis. Jag har fått tester där det för mig är uppenbart att man ska lösa det med rekursiv kod, medan andra gör samma sak med for. De vill helt enkelt veta vilken lösning man väljer och på vilken nivå man tänker.

Det går att få prov på många sätt, en gång bara har jag fått göra det på papper. Ibland ställer de muntiliga frågor som man svarar på, ibland får man skriva lite pseudokod på en white board. Andra gånger får man spendera många timmar hemma att skriva ihop något.

Fizz Buzz är ett enkelt och bra test att skilja vetet från agnarna:

"Write a program that prints the numbers from 1 to 100. If it’s a multiple of 3, it should print “Fizz”. If it’s a multiple of 5, it should print “Buzz”. If it’s a multiple of 3 and 5, it should print “Fizz Buzz”."

Låter väldigt enkelt men får snabbt fram vilken nivå man är på.

https://hackernoon.com/why-im-still-...s-7e31a89a4bbf

Man behöver inte vara bland de bästa i världen för att försörja sig på programmering utan bara bra nog. Jag klassar inte ens mig själv som bra, men bra nog för att leva på det.
Citera
2018-09-14, 18:01
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Det är inte upp till dig att bedöma vad som är relevant.

Om du taggar ner lite går det nog bättre ska du se.

Snackar du om? Menar du att systemvetenskap inte är relevant?

Citat:
Som sagt, din attityd är problemet.

Citat:
Han har inte insikt nog att förstå att det är hans attityd som är problemet.

Citat:
Det låter utmärkt, sånna som dig vill vi inte jobba med.

Snarare din attityd som är ett problem. Fokusera på sakfrågan istället för att bara attackera TS så framstår du inte som en nonchalant idiot.

Ska man tala om dålig attityd så är det ju dessutom du som har det så föreslår att du slutar projicera:

Citat:

Citat:
Jag klassar inte ens mig själv som bra, men bra nog för att leva på det.
Citera
2018-09-14, 18:12
Medlem
Jag kan ju nämna att även vi använder oss av ett slags programmeringsprov för kandidater som blir kallade till intervju. Jag har både hissat och dissat av anledningar som inte är domänspecifika eller programmeringstekniska. T.ex. har vi anställt en junior kandidat som failade helt på provet men som var väldigt lätt att förklara en bra lösning för så att han förstod. Att kunna absorbera kollegors erfarenheter på det sätt han gjorde är en sällsynt och attraktiv egenskap. Å andra sidan har jag dissat en senior med mycket domänkunskap pga en extrem släng av "så här har jag alltid gjort och det funkar" attityd.
Citera
2018-09-14, 18:22
Medlem
Citat:

E.g. slut på argument. Det är rätt kul att mitt Alma mater bedömde mina programmeringsfärdigheter som tillräckliga för att få hålla i prigrammeringskurser på avancerad nivå, men de är tydligen inte tillräckliga för att kunna sköta ett juniort jobb.
Citera
2018-09-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maco.81
Jag kan ju nämna att även vi använder oss av ett slags programmeringsprov för kandidater som blir kallade till intervju. Jag har både hissat och dissat av anledningar som inte är domänspecifika eller programmeringstekniska. T.ex. har vi anställt en junior kandidat som failade helt på provet men som var väldigt lätt att förklara en bra lösning för så att han förstod. Att kunna absorbera kollegors erfarenheter på det sätt han gjorde är en sällsynt och attraktiv egenskap. Å andra sidan har jag dissat en senior med mycket domänkunskap pga en extrem släng av "så här har jag alltid gjort och det funkar" attityd.

I.e. ni hade redan bestämt er för vem ni ville anställa och letade efter anledngar att rättfärdiga det med.
Citera
2018-09-14, 18:30
Medlem
Citat:
Precis. Jag har fått tester där det för mig är uppenbart att man ska lösa det med rekursiv kod, medan andra gör samma sak med for. De vill helt enkelt veta vilken lösning man väljer och på vilken nivå man tänker.

Det går att få prov på många sätt, en gång bara har jag fått göra det på papper. Ibland ställer de muntiliga frågor som man svarar på, ibland får man skriva lite pseudokod på en white board. Andra gånger får man spendera många timmar hemma att skriva ihop något.

Fizz Buzz är ett enkelt och bra test att skilja vetet från agnarna:

"Write a program that prints the numbers from 1 to 100. If it’s a multiple of 3, it should print “Fizz”. If it’s a multiple of 5, it should print “Buzz”. If it’s a multiple of 3 and 5, it should print “Fizz Buzz”."

Låter väldigt enkelt men får snabbt fram vilken nivå man är på.

https://hackernoon.com/why-im-still-...s-7e31a89a4bbf

Man behöver inte vara bland de bästa i världen för att försörja sig på programmering utan bara bra nog. Jag klassar inte ens mig själv som bra, men bra nog för att leva på det.

Hade du varit så bra som du påstår så hade du vetat skillnaden mellan itterativ/rekursiv process och rekursiv/iterativ processlösning samt vad svansrekursion är för något. Mindre Flashback mer SICP/AOCP för dig.
Citera
2018-09-14, 18:33
Medlem
Citat:
Du blev emotsagd och gick direkt på attack. Är det så att du egentligen är en liten kontorsdiktator?

Där har du ditt problem.
Det finns ingenting som talar för att det är din kompetens det är fel på, däremot flertalet exempel i denna tråd att du mycket väl kan vara en knepig individ att jobba med. Båda faktorerna är viktiga.

Om du beter dig likadant i vardagen som du gör i denna tråd har jag inte alls svårt att förstå varför du nekas anställning.
Citera
2018-09-14, 18:38
Medlem
Citat:
I.e. ni hade redan bestämt er för vem ni ville anställa och letade efter anledngar att rättfärdiga det med.

Que? Vad exakt får dig att tror det ur mitt inlägg? Jag försöker hinta om vad rekryteringsansvariga kikar efter för egenskaper för du verkar ha fått hela den processen om bakfoten.
Citera
2018-09-14, 18:38
Medlem
Citat:

Du är förövrigt rätt rolig med att jag saknar erfarenhet. Jag sökte ett juniort jobb som C++utvecklare, och använde STLrutiner och C++17konstruktioner som jag därefter fick förklara för intervjuaren, som aldrig hade sett dem, men visst jag är säkert urusel på C++.
Citera
2018-09-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maco.81
Que? Vad exakt får dig att tror det ur mitt inlägg? Jag försöker hinta om vad rekryteringsansvariga kikar efter för egenskaper för du verkar ha fått hela den processen om bakfoten.

Som sagt, spela in bajsporr, vara på kant med stora delar av samhället med riktigt riktigt riktigt kontroversiella åsikter det går bra, men att inte acceptera att allt är ens eget fel det går inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in