Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-16, 20:32
Bannlyst
Jag tänker att det kanske vore bra att avskaffa rösträtten och riksdagen helt och hållet, och istället fokusera på att bevara och stärka yttrandefriheten, offentlighetsprincipen och andra viktiga humanitära rättigheter.

Här är några nackdelar med rösträtt och riksdag, eller "folkstyre":

* Rösträtt innebär att människor kan rösta på partier, som vill begränsa yttrandefriheten och offentlighetsprincipen och andra viktiga humanitära rättigheter.

* Rösträtt innebär att människor kan rösta, trots att de INTE bryr sig om landet. Och politiker kan locka väljare med skattemedel. Och dessa politiker kanske INTE heller bryr sig om landet.
Det är alldeles för enkelt för folket (och politikerna) att förstöra landet, det räcker ju att de går och röstar en gång vart fjärde år.

* Sen leder folkstyre till att förbättringar i samhället skjuts på framtiden, eftersom "alla" respekterar de folkvaldas rätt att regera. Man väntar alltså tills nästa val, och hoppas att ett bättre parti ska vinna då. Men det blir sällan så.

* Val och riksdagen kostar en massa pengar.

Och vad gör rösträtten och riksdagen för nytta för ett land egentligen? Vilka är fördelarna?

Jag ser INGA humanitära skäl till att ha rösträtt och riksdag iallafall. Tvärtom, att låta majoriteten bestämma, det innebär ju att man låter de starka förtrycka de svaga. Och att istället kräva enhällighet i alla omröstningar, det kan göra det väldigt svårt att fatta några beslut överhuvudtaget.

Och att det skulle vara mest rättvist att låta majoriteten bestämma, det är ologiskt. Huruvida det är mest rättvist att låta någon bestämma, det måste ju självklart bero på om denna någon är god eller inte. Eller?
Och då är det ju bättre att ställa krav på själva politiken, att den ska vara god.
Och det här att låta majoriteten bestämma, det bottnar troligen i följande mentalitet:

"Titta hur många vi är, vi är mycket starkare än er. Och det blir problem för er om vi INTE får bestämma."

Den mentaliteten brukar kallas lite finare för "de demokratiska spelreglerna", men verkar alltså INTE vara något annat än härskarmentalitet och förtryckarmentalitet. Eller?

Och majoriteten är INTE NÖDVÄNDIGTVIS smartast. Genier är ju sällsynta och kan därför lika gärna finnas bland minoriteterna som bland majoriteten.

Så nej, INGA fördelar finns med rösträtt och riksdag, enligt mig iallafall. Annat än för majoriteten då förstås. Men som sagt, majoriteten kan förstöra landet. Och varför ska man ge dem den möjligheten?
Mycket bättre är då troligen att människor engagerar sig politiskt, alltså i politiska partier etc. Då kommer de i kontakt med andra människor och kan lära sig mer om politik, och kan påverka politiken genom partierna. Och de politiska partierna kommer förstås ha mer politisk makt ju fler medlemmar de har. Detta eftersom regeringen kommer förstå att det kan bli problem, om de INTE tar hänsyn till partierna och deras medlemmar. Så det blir ändå ett slags folkstyre och en slags direktdemokrati, och (tyvärr) även lite härskarmentalitet och förtryckarmentalitet. Men det är iallafall politiskt engagerade och kunniga människor som härskar och förtrycker då.

Jag tänker också att det är onödigt att ha speciella regler kring hur man ändrar grundlagar. Det är troligen bättre att påminna regeringen då och då, om vad som kan hända om de tar bort eller begränsar yttrandefriheten och offentlighetsprincipen etc. Och det kan tex media, de politiska partierna och folket, påminna regeringen om då och då.
Och sen är det viktigt att visa sitt missnöje om det går dåligt för landet, så att regeringen förstår att den måste avgå om den misslyckas med sitt jobb. Det ska vara "fult" och skamligt, att klamra sig fast vid makten trots att det går dåligt för landet.

Det måste också finnas en mentalitet hos polis och militär, att även om regeringen skulle ge order om att tex avrätta alla journalister i landet, då ska dessa order INTE lydas. Det behöver INTE stå skrivet i någon lag egentligen, det ska vara en självklarhet att man INTE gör så. Men självklart ska det också stå skrivet i lagen på något sätt.
Men det viktigaste är att människor börjar tänka och förstå själva, när det gäller vad som är rätt och fel, och INTE bara blir "slavar" under lagen. För då ökar troligen risken att de hjälper regeringen att förtrycka folket.
Och om det råder en sådan "fredsbevarande" antivålds-mentalitet i hela landet, då kommer regeringen troligen inte ens tänka tanken att begränsa yttrandefriheten och offentlighetsprincipen etc.
Och regeringen kommer då även förstå när det är dags att avgå. Och när det sker, då lär det INTE dröja lång tid innan en ny regering har accepterats av "alla", alltså av media, folket, politiska partier, statsvetare, ex-politiker etc.
Det är ju i princip så det går till redan nu mellan valen ibland - alltså att media och folket etc. måste godkänna ministrar och lagförslag. Och jag tror att det skulle fungera utmärkt. Det behövs troligen inga val och ingen riksdag.

Jag kommer hur som helst troligen INTE protestera, om regeringen avskaffar rösträtten och riksdagen tex imorgon. Sverige kan troligen INTE bli en blodig militärdiktatur, om det INTE finns väldigt onda människor i landet och bland politikerna, polisen och militären. Och om det finns det, då förstår jag INTE hur rösträtt och riksdag ska kunna stoppa dessa onda människor. Då är troligen yttrandefrihet och offentlighetsprincipen etc., ett mycket bättre vapen mot dessa onda människor. Så att de förstår att de har både medias, folkets och omvärldens ögon på sig hela tiden.

Eller vad tycker ni? Tänker jag helt fel?
Senast redigerad av a987 2018-09-16 kl. 20:58.
Citera
2018-09-16, 20:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Lite för långt för att gå in på allt men det grundläggande tankefelet är att du inte får yttrandefrihet utan folkstyre/demokrati. Du kan alltså inte stärka yttrandefriheten om du avskaffar rösträtten.
Citera
2018-09-16, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Lite för långt för att gå in på allt men det grundläggande tankefelet är att du inte får yttrandefrihet utan folkstyre/demokrati. Du kan alltså inte stärka yttrandefriheten om du avskaffar rösträtten.

Kan du förklara varför? Nämn tex någon diktatur som har 100% yttrandefrihet. Det finns troligen INTE så många. Däremot finns det många diktaturer som har allmän rösträtt och allmänna val. Men rösträtt och val är meningslöst utan yttrandefrihet.
Citera
2018-09-16, 21:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Kan du förklara varför? Nämn tex någon diktatur som har 100% yttrandefrihet. Det finns troligen INTE så många. Däremot finns det många diktaturer som har allmän rösträtt och allmänna val. Men rösträtt och val är meningslöst utan yttrandefrihet.

Jag skrev ju just det, du får inte yttrandefrihet utan folkstyre. Och rösträtt i en diktatur, hur tänker du nu? Ja man kan få rösta på diktatorn men inte på någon annan.
Citera
2018-09-16, 21:23
Bannlyst
Citat:
Jag skrev ju just det, du får inte yttrandefrihet utan folkstyre.

Jag anser att det är tvärtom, du får INTE folkstyre utan yttrandefrihet. Eller du kan få folkstyre utan yttrandefrihet, men det blir då ofta ett folk som är starkt påverkat och styrt av regimen. Så egentligen är det INTE något riktigt folkstyre. Och därför är yttrandefriheten och offentlighetsprincipen etc. grunden till folkstyre, och egentligen det enda som behövs. Folkstyre i form av rösträtt, val och riksdag är enligt mig egentligen onödigt. Yttrandefrihet är i själva verket ett slags folkstyre dessutom. Och det bästa slags folkstyre dessutom, om du frågar mig.
Så du kan visst få yttrandefrihet utan rösträtt, val och riksdag. Sverige har ju yttrandefrihet mellan valen, och det är ju knappast riksdagen som är yttrandefrihetens viktigaste beskyddare mellan valen.
Svenska politiker är livrädda för att bli sedda som diktatorer av media och folket, och det är troligen INTE i första hand för att de vill bli återvalda, utan troligen av mer privata skäl. Och därför begränsar de INTE yttrandefriheten utan vidare. Ett skäl till att de ändå vill begränsa yttrandefriheten, det är troligen för att locka väljare som känner sig kränkta av yttrandefriheten. Så du ser kanske hur mycket problem som rösträtt och val kan ställa till med.
Senast redigerad av a987 2018-09-16 kl. 21:28.
Citera
2018-09-16, 21:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag anser att det är tvärtom, du får INTE folkstyre utan yttrandefrihet.

Jag skrev att du inte får yttrandefrihet utan folkstyre och det motsägs inte av att du heller inte får folkstyre utan yttrandefrihet.

Nämn en diktator som har tillåtit att folk har en stark yttrandefrihet.
Citera
2018-09-16, 21:48
Medlem
ekerilars avatar
Det finns vissa brister med allmän rösträtt och parlamentarism, men alternativen är fasen så mycket sämre.
Citera
2018-09-16, 21:50
Bannlyst
Citat:
Jag skrev att du inte får yttrandefrihet utan folkstyre och det motsägs inte av att du heller inte får folkstyre utan yttrandefrihet.

Nämn en diktator som har tillåtit att folk har en stark yttrandefrihet.

Citat:
Och rösträtt i en diktatur, hur tänker du nu? Ja man kan få rösta på diktatorn men inte på någon annan.

Men vad tror du folket skriker efter mest i diktaturer - rösträtt eller yttrandefrihet och andra humanitära rättigheter?

Jag vill INTE att Sverige ska bli en diktatur, jag vill att Sverige ska ha 100% yttrandefrihet och att media och engagerade medborgare enkelt ska kunna få en regering att avgå, genom protester etc. Och om det är så i ett land, då är det väldigt långt ifrån en diktatur.
Och rösträtt är onödigt. Det finns ingen rättvisa med rösträtt ändå, det blir en massa missnöjda människor ändå. Så man kan lika gärna strunta i detta kostsamma spektakel, och avskaffa riksdagen.
Citera
2018-09-16, 21:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men vad tror du folket skriker efter mest i diktaturer - rösträtt eller yttrandefrihet och andra humanitära rättigheter?

Jag vill INTE att Sverige ska bli en diktatur, jag vill att Sverige ska ha 100% yttrandefrihet och att media och engagerade medborgare enkelt ska kunna få en regering att avgå, genom protester etc. Och om det är så i ett land, då är det väldigt långt ifrån en diktatur.
Och rösträtt är onödigt. Det finns ingen rättvisa med rösträtt ändå, det blir en massa missnöjda människor ändå. Så man kan lika gärna strunta i detta kostsamma spektakel, och avskaffa riksdagen.

Vad folk skriker efter har inget med det jag skrivit att göra. Försök tänka klart, alla makthavare vill kontrollera det fria ordet eftersom det hotar de makthavare som styr. En diktator har medlen att strypa yttrandefriheten och gör det därför också.

Men även i ett land som Sverige vill makthavarna styra vad folk får säga eftersom det är ett hot mot de makthavare vi har. Endast i en verklig demokrati där folket verkligen styr kan folket stoppa makthavarna från att ta det fria ordet från folk.
Citera
2018-09-16, 21:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det finns vissa brister med allmän rösträtt och parlamentarism, men alternativen är fasen så mycket sämre.

Ja grejen är att det alltid finns någon som styr om om denne någon inte är tillsatt av folket är det naivt att tro att denne vill folkets bästa. Det kan fungera en tid men makt korrumperar med tiden och absolut makt korrumperar absolut.
Citera
2018-09-16, 22:45
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vad du än förespråkar så går ju det ganska enkelt att skita fullständigt i det under en diktatur (Som du tycks förespråka, trots att du av någon outgrundlig anledning förnekar det) och implementera raka motsatsen.

Dessutom så ska du ge fan i att ta ifrån mig rösträtten. Tror att många hade försvarat den förmånen.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-16 kl. 22:48.
Citera
2018-09-16, 23:09
Bannlyst
Citat:
Vad folk skriker efter har inget med det jag skrivit att göra. Försök tänka klart, alla makthavare vill kontrollera det fria ordet eftersom det hotar de makthavare som styr. En diktator har medlen att strypa yttrandefriheten och gör det därför också.

Men även i ett land som Sverige vill makthavarna styra vad folk får säga eftersom det är ett hot mot de makthavare vi har. Endast i en verklig demokrati där folket verkligen styr kan folket stoppa makthavarna från att ta det fria ordet från folk.

Citat:
Ja grejen är att det alltid finns någon som styr om om denne någon inte är tillsatt av folket är det naivt att tro att denne vill folkets bästa. Det kan fungera en tid men makt korrumperar med tiden och absolut makt korrumperar absolut.

Om i princip alla överallt i Sverige, skulle vara överens om att det är en bra idé att avskaffa rösträtten och riksdagen, men att det är viktigt att bevara yttrandefriheten. Och om regeringen skulle fatta beslut om detta om typ en månad. Tror du verkligen att regeringen då skulle strypa yttrandefriheten? Och om regeringen ändå skulle göra det, tror du verkligen att folket, och framför allt polis och militär skulle acceptera det? Är Sveriges poliser och militärer psykopater? Och i så fall, varför stryper inte regeringen yttrandefriheten redan nu? Nu om någonsin är ju rätt läge att göra Sverige till en blodig militärdiktatur, när de riskerar att förlora makten. Så varför sker inte det?

Kan det bero på att svenska poliser och militärer INTE är psykopater, och att regeringen inte heller är psykopater?
Eller tror du att det beror helt och hållet på att regeringen är vald av folket? Är det kanske botemedlet mot psykopati - att bli vald av folket?

Hur som helst så innebär mitt förslag, att folket åtminstone måste acceptera regeringen för att den ska kunna komma till makten och behålla makten. För om regeringen INTE accepteras av folket, då kommer det att märkas. Och omvärlden kommer skicka varningar till regeringen om att avgå. Det säger sig självt att det aldrig ens skulle komma i närheten av att bli så i Sverige, såvida inte en betydande del av svenska folket vill det. Och i så fall hjälper inte allmänna val, eftersom de kommer inte hållas några val då.
Så den bästa antidiktatur-strategin, den är enligt mig att folket är så mycket politiskt engagerat, att politikerna känner att folket är överallt och ser allt. Så att de inser att det är lönlöst att försöka strypa yttrandefriheten eller något liknande.
Senast redigerad av a987 2018-09-16 kl. 23:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in