Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-27, 10:16
Medlem
browneyes avatar
Om nu praxis är att andre vice talman ska gå till tredje största parti, borde inte S då ha fått talmansposten? 🤔
Citera
2018-09-27, 10:31
Medlem
Stridsvagnarna står framrullade på torgen, sporadiska eldstrider hörs mellan kuppmakare och regeringstrogna styrkor. Stridsflygplan hörs högt över staden..
Citera
2018-09-27, 10:56
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Om nu praxis är att andre vice talman ska gå till tredje största parti, borde inte S då ha fått talmansposten? 🤔

Nja, praxis är väl att regeringspartiet ska ha talmansposten, men att de 4 talmansposterna i övrigt ska fördelas efter storlek. S var störst även under Reinfeldtregimen, men fick då nöja sig med vice talmansposten. Så visst har man nu frångått praxis.

Hursomhelst, att S släpper in kommunisterna i finrummet är magstarkt. De har ju en direkt koppling till Lenin/Stalin (och har fortfarande deras porträtt hängandes i partilokalerna), önskade avskaffa demokration för proletariatets diktatur så sent som för 20 år sedan osv osv. Dehar mer blod på sina händer än ngt annat parti i sverige. och då grundade ändå S rasbiologiska institutet, skickade tillbaka balter till sovjet osv osv

Hursomhelst, statskupp är nog att ta i, men vad detta jävligt tydligt visar är att sverige i allra högsta grad har egna problem med 'deep state'.
Citera
2018-09-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
Men det är helt i sin ordning när ännu värre partier som ex V har typ 5% och kräver gentjänster för att S ska få igenom sina önskemål? Jag röstade inte på SD men jag börjar ångra mig när jag läser ovanstående där man inte vet vad demokrati innebär. Mängder av de 82% av väljarna du hänvisar till vill nog dessutom se att SD får lite inflytande.

Att partier vill ha gentjänster för stöd är inte konstigt. Det vill både SD och V.

Om S låter V få visst inflytande är det sedan upp till väljarna att straffa eller belöna S för det vid nästa val. Precis som det är upp till M/KD att välja hur man vill förhålla sig till SD. Och sedan ta konsekvensen vid nästa val.

Vad jag försöker säga är att det inte är i princip odemokratiskt av parti X att - i enlighet med givna vallöften - välja att inte ge inflytande till parti Y.

De 82% av väljarna jag syftar på vill förstås en massa olika saker. Men de ville inte rösta på SD.
Senast redigerad av Shunruy 2018-09-27 kl. 11:05.
Citera
2018-09-27, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
SD har mindre än 18% av väljarstödet. Att riksdagsledamoter som representerar 82% av väljarna utestänger SD från inflytande är både i sin ordning och helt demokratiskt.

Rösträtt och åsiktsfrihet är redan värnad eftersom SD fick både ställa upp i valet och göra sin röst hörd.

Gäller det även om myndigheter/den offentliga förvaltningen vägrar följa politiska beslut? Eller rättare sagt: fattar sina egna beslut oavsett politiker/väljare?

Det är väl det jag ser som en intressant diskussionsämne i denna tråd.

Sen att vi lever under majoritetens diktatur är en annan fråga, även om den är intressant i sig (e.g. jämlikhet, mänskliga rättigheter, allas lika värde etc finns inte heller i en demokrati).
Citera
2018-09-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibal Hippie
Så för att värna demokratin måste vi hindra demokratiskt valda partier...?

Kanske är bäst då om det bara finns ett enda parti som är tillåtet att rösta på så att dom där otäcka oliktänkande människorna inte får nåt gehör för sina åsikter?
SD får den makt som 17% förtjänar. De kan sitta på läktaren och applådera de andra, det räcker 17% till
Citera
2018-09-27, 11:15
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
"Statskupp" ska det vara annars berör händelsen bara Stockholm

Men det här välkomnar jag, nu börjar politik äntligen bli intressant, Löfven visar sina egentliga färger, han skiter i vilken färg som väljs bara han får bestämma

-
Nu börjar den riktiga diktaturen bildas, vad tror ni? Inbördeskrig nästa sommar?
Definitionen av Decemberöverenskommelsen, "jaja rösta ni, men vi bestämmer"
Citera
2018-09-27, 11:16
Medlem
Citat:
Men det är helt i sin ordning när ännu värre partier som ex V har typ 5% och kräver gentjänster för att S ska få igenom sina önskemål? Jag röstade inte på SD men jag börjar ångra mig när jag läser ovanstående där man inte vet vad demokrati innebär. Mängder av de 82% av väljarna du hänvisar till vill nog dessutom se att SD får lite inflytande.
83% av väljarna tycker inte att v är värre än SD. Jag har aldrig hört V säga att vi skall hindra/ kasta ut människor pga fel religon eller hudfärg så vem som är värst är ett lätt val.
Citera
2018-09-27, 11:18
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad0122
83% av väljarna tycker inte att v är värre än SD. Jag har aldrig hört V säga att vi skall hindra/ kasta ut människor pga fel religon eller hudfärg så vem som är värst är ett lätt val.

Har du någon länk/bevis där SD säger att de ska kasta ut folk beroende på hudfärg eller religion?
Citera
2018-09-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
En stadskupp genomfördes igår. Rödgröna tänker enbart godkänna en rödgrön regering även om talmannen skulle utse en Allians som mest lämpliga regeringsalternativ.

Detta är ingen statskupp utan helt i sin ordning. De rödgröna har ingen skyldighet att rösta ja till vad talmannen ger som alternativ för en regering.

Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
De godkänner även genom dekret att deras fotfolk på regeringskansliet ( 261 underskrifter ) vägrar lyda order från varje tänkbar alliansregering som väljer att föra samtal på andra premisser än de rödgröna.

Det går förmodligen att sparka dessa anställda om de vägrar lyda order. Jag tror inte att detta kommer vara något långvarigt problem. Även dessa anställda behöver sin lön och vill inte förstöra hela sin karriär genom att vägra lyda order.
Citera
2018-09-27, 11:25
Medlem
Citat:
Har du någon länk/bevis där SD säger att de ska kasta ut folk beroende på hudfärg eller religion?
Vad tror du att”de (invandrarna) är inte Svenska och hör inte hemma här” betyder
Citera
2018-09-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
SD har mindre än 18% av väljarstödet. Att riksdagsledamoter som representerar 82% av väljarna utestänger SD från inflytande är både i sin ordning och helt demokratiskt.

Rösträtt och åsiktsfrihet är redan värnad eftersom SD fick både ställa upp i valet och göra sin röst hörd.

miljöpartiklarna har mindre än 4,5% av väljarstödet. Att denna lilla minoritet utestängs från inflytande vore helt i sin ordning och helt demokratiskt, men så sker dessvärre inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in