Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 08:50
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Och vad tror ni "straffet" blir?
Jag skulle chansa på ingenting, om man nu inte tycker prat med socialtant är ett straff.

Fan att man själv inte blev yrkeskriminell de har det ju mycket bättre än alla arbetande Svenssons.

Kan du ge ett exempel på när grovt väpnat rån enbart gett "prat med socialtant"? Nu pratar vi inte om ett personrån utfört av någon finnig arabunge utan ett "Grovt väpnat rån". Är genuint nyfiken...
Citera
2018-07-16, 09:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Inet har ju en del kompenenter som är lätt att avyttra..sen att dom som Genomförde fick punktering är ju maximal otur om man ser det ur deras synvinkel..
Står man och förflyttar varor medan kollegan (eller en själv) pekar på personalen med ett automatkaliber (vilket jag antar är vad som betecknas som grovt vapen i detta fall) & det är första gången, så tror jag att adrenalinet gör att kroppen slås ur fas, gissningsvis så drog de punka på trottoaren (hög fart däck som frontar kanten) eller dylikt, sannolikt något sådant som orsakade punktering.
Citat:
Ursprungligen postat av NyGammmal
Beror helt på vilken ålder förövaren har.
Växte upp med en kille som bestämde sig för att råna posten som 17åring.
Han blev dömd till skyddstillsyn i 3 år.
Socialen tog över efter domen och han fick just ”prat med en socialtant” som straff för grovt väpnat rån.

Han hette faktiskt Svensson i efternamn.
17 års ålder så är man i lagens mening fortfarande barn, således kan man inte få fängelse, att döma till SIS eller annan sluten "vård" kräver att man är en fara för sig själv eller andra, vilket ett rån inte innefattar direkt. Om det var tre stycken, i lagens mening som utfört grovt väpnat rån emot en elektronikbutik med flyktbil, så blir jag mäkta förfärad över hur samhället blivit.
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Alla tre är gripna.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...%A5n-1.7184590

Snabbt och snyggt jobbat av polisen!

Undra om den sista hittades igenom att de kollade telefoner & matchade det enda nummer som stämde med de två telefonerna.
Senast redigerad av GoUoD 2018-07-16 kl. 09:41.
Citera
2018-07-16, 12:56
Medlem
NyGammmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Kan du ge ett exempel på när grovt väpnat rån enbart gett "prat med socialtant"? Nu pratar vi inte om ett personrån utfört av någon finnig arabunge utan ett "Grovt väpnat rån". Är genuint nyfiken...

Jag gav ett tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

17 års ålder så är man i lagens mening fortfarande barn, således kan man inte få fängelse, att döma till SIS eller annan sluten "vård" kräver att man är en fara för sig själv eller andra, vilket ett rån inte innefattar direkt. Om det var tre stycken, i lagens mening som utfört grovt väpnat rån emot en elektronikbutik med flyktbil, så blir jag mäkta förfärad över hur samhället blivit.

Samhället har sett liknande ut under lång tid, tror att det blivit lättare att få insyn i delar av den kriminella världen genom sociala medier och alla kameratelefoner osv. Detta gäller bara en del av det hela för de kriminella som inte är ”kaos” människor har knappast Facebook och om dom finns på sociala medier så ser dom till att det inte ens går att ana vad dom livnär sig på.

Men det är kanske dags att bli förfärad för exemplet jag gav är skrämmande (och ligger många år bakåt i tiden så såhär har det fungerat länge i Sverige), det användes skarpa vapen varav ett avlossades i taket, 3 gärningsmän som flydde i en stulen bil.
Blir knappast mer grovt rån än så..Den äldsta av GM var 19 vid tillfället och fick 6 månader sluten ungdomsvård, de andra två fick som sagt ”prat med socialtant” som straff.
Är du under 20 och inte dömd för något grovt brott innan så blir det inga kännbara straff i Sverige. Undantaget är grova våldsbrott som mord och liknande, då kan man få sitta några år även som 18åring.
Citera
2018-07-16, 13:07
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyGammmal
Jag gav ett tidigare i tråden.

Samhället har sett liknande ut under lång tid, tror att det blivit lättare att få insyn i delar av den kriminella världen genom sociala medier och alla kameratelefoner osv. Detta gäller bara en del av det hela för de kriminella som inte är ”kaos” människor har knappast Facebook och om dom finns på sociala medier så ser dom till att det inte ens går att ana vad dom livnär sig på.

Men det är kanske dags att bli förfärad för exemplet jag gav är skrämmande (och ligger många år bakåt i tiden så såhär har det fungerat länge i Sverige), det användes skarpa vapen varav ett avlossades i taket, 3 gärningsmän som flydde i en stulen bil.
Blir knappast mer grovt rån än så..Den äldsta av GM var 19 vid tillfället och fick 6 månader sluten ungdomsvård, de andra två fick som sagt ”prat med socialtant” som straff.
Är du under 20 och inte dömd för något grovt brott innan så blir det inga kännbara straff i Sverige. Undantaget är grova våldsbrott som mord och liknande, då kan man få sitta några år även som 18åring.

Givetvis tycker jag att även ungdomar över 15 bör dömas till fängelse alt sluten ungdomsvård men det ska sättas i rätt kontext. En förstagångsförbrytare som även är under 18 år ska givetvis få en till chans av samhället då inlåsning gör inget gott för någon och det finns flertalet fall där vård gett betydligt bättre resultat för ungdomar än inlåsning.

Hör har du exempel på ungdomar som INTE fått "prat med socialtant" efter att ha utfört riktiga grova rån.

https://www.svd.se/16-aring-domd-for-grovt-ran
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...r-serie-av-ran
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...let-i-lycksele
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6879422

Det verkar snarare vara nästintill praxis att dela ut sluten ungdomsvård vid GROVA rån och prat med socialt verkar man döma ut enbart när det rör sig om förstagångsfall.
Citera
2018-07-16, 13:09
Medlem
paras0nics avatar
Ryktas om lokala förmågor från närliggande ghettot Backa...
Citera
2018-07-16, 14:41
Medlem
NyGammmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Givetvis tycker jag att även ungdomar över 15 bör dömas till fängelse alt sluten ungdomsvård men det ska sättas i rätt kontext. En förstagångsförbrytare som även är under 18 år ska givetvis få en till chans av samhället då inlåsning gör inget gott för någon och det finns flertalet fall där vård gett betydligt bättre resultat för ungdomar än inlåsning.

Hör har du exempel på ungdomar som INTE fått "prat med socialtant" efter att ha utfört riktiga grova rån.

https://www.svd.se/16-aring-domd-for-grovt-ran
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...r-serie-av-ran
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...let-i-lycksele
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6879422

Det verkar snarare vara nästintill praxis att dela ut sluten ungdomsvård vid GROVA rån och prat med socialt verkar man döma ut enbart när det rör sig om förstagångsfall.

Trevlig läsning, då hoppas jag att mitt exempel tillhör ovanligheterna!
Sen håller jag med dig helt att alla förtjänar en chans till, dom som är 15-18år och begår grova våldsbrott och liknande är sällan förstagångsförbrytare och ska dömmas till ungdomsvård som efter fyllda 18år övergår i ett fängelsestraff.
Sen måste ju straffrabatten för grova brott tas bort..Är man 18-19 år och tar en annan människas liv så ska man inte komma billigt undan! Kanske inte livstid till en 18 åring men då kan man ju höja längden på ett tidsbegränsat straff till kanske 20-30 år..då är 2/3 av tiden bra många år på lådan.
Citera
2018-07-17, 12:04
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaxxxiZ
Känns ju i min mening lite dumt att sno grafikkort, relativt stora lådor i förhållande till pris. Hade väl varit smartare att sno en massa processorer i bra mycket mindre lådor med liknande pris.

De kanske hade fått en "beställning" på just grafikkort?

Ni som vet hur det fungerar i den kriminella världen, får man i regel först en beställning eller brukar man först stjäla och sen försöka sälja av?
Citera
2018-07-17, 13:19
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Punktering på bilen. Springer mot Stigs Center. Två av tre fångas in ganska omgående, och i närområdet.

Får inte intrycket av att detta är de skarpaste knivarna i lådan. Beställningsrån? - Nej, knappast. Snarare
att de stal något de trodde var värt några hundra på Stigs Center.

Men vilka är dessa tre som idag begick detta grovt väpnade råd mot Inet på Hisingen i Göteborg?

Själv tror jag att de var tillräckligt kapabla till att inse att grafikkort är eftertraktade då priserna har gått upp pga bl.a. cryptomining.
Citera
2018-07-17, 21:14
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ja, jag säger inte att det inte är Inet. Jag säger att Inet inte finns på Lergodsgatan.
Stämmer, bara att googla, skylten om flytt syns.

Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Snuten borde ha antagligen ha avlivat åtminstone den sist gripne direkt (”våldsamt motstånd”) som en varningsflagga till slöddret.
Det skulle utan tvekan få en effekt på brottsligheten men vissa känsliga personer kan uppfatta det negativt.

Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Själv tror jag att de var tillräckligt kapabla till att inse att grafikkort är eftertraktade då priserna har gått upp pga bl.a. cryptomining.
Om mining är syftet med rånet är det knappast förövarna som planerat det så.

OnT: En eloge till polisen för ingripandet.
Citera
2018-07-18, 22:07
Medlem
Borka88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Bara vänta och se, ungdomar som mördar får oftast 2-3 års ungdomsvård vilket är som att bo på en fritidsgård.

Ungdomsvård är inte en "fritidsgård" är på vissa ställen tom värre än Anstalterna.
Citera
2018-07-20, 11:51
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Kan spontant tycka att det är lite övervåld att använda vapen för att få ett gott råd
Citera
2018-10-13, 11:12
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/vä...&aId=1.9931473

"Det väpnade rånet gav datorkomponenter för 100 000 kronor. På golvet i butiken låg livrädda säljare och kunder utspridda.
Gärningsmännens flykt stoppades dock av en krock och en punktering.
Nu åtalas tre unga män för kuppen, varav den utpekade ledaren erkänner brottet."

Ingen som sitter på FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in