Citat:
Ursprungligen postat av
CokeLaRock
Kan du ge ett exempel på när grovt väpnat rån enbart gett "prat med socialtant"? Nu pratar vi inte om ett personrån utfört av någon finnig arabunge utan ett "Grovt väpnat rån". Är genuint nyfiken...
Jag gav ett tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
17 års ålder så är man i lagens mening fortfarande barn, således kan man inte få fängelse, att döma till SIS eller annan sluten "vård" kräver att man är en fara för sig själv eller andra, vilket ett rån inte innefattar direkt. Om det var tre stycken, i lagens mening som utfört grovt väpnat rån emot en elektronikbutik med flyktbil, så blir jag mäkta förfärad över hur samhället blivit.
Samhället har sett liknande ut under lång tid, tror att det blivit lättare att få insyn i delar av den kriminella världen genom sociala medier och alla kameratelefoner osv. Detta gäller bara en del av det hela för de kriminella som inte är ”kaos” människor har knappast Facebook och om dom finns på sociala medier så ser dom till att det inte ens går att ana vad dom livnär sig på.
Men det är kanske dags att bli förfärad för exemplet jag gav är skrämmande (och ligger många år bakåt i tiden så såhär har det fungerat länge i Sverige), det användes skarpa vapen varav ett avlossades i taket, 3 gärningsmän som flydde i en stulen bil.
Blir knappast mer grovt rån än så..Den äldsta av GM var 19 vid tillfället och fick 6 månader sluten ungdomsvård, de andra två fick som sagt ”prat med socialtant” som straff.
Är du under 20 och inte dömd för något grovt brott innan så blir det inga kännbara straff i Sverige. Undantaget är grova våldsbrott som mord och liknande, då kan man få sitta några år även som 18åring.