2018-10-23, 18:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag är inte säker på att alla som dör hemma eller ute på stan genomgår rättsmedicinska undersökningar. Kraftigt överviktiga personer med kända riskfaktorer för "förtida död" sänds nog inte till RMV som rutin. De landstinsgsanställda patologerna sänder över till rättsläkare enskilda fall där det framkommer misstänkar om oklara dödsorsaker. Det har förts en debatt om att antalet minskat. Jag har en bekant, som är rättsläkare, och hen hade tagit emot ett fall från patologen där en man hade konstaterats död av en jourhavande läkare på vårdcentralen. Denne läkare hade inte upptäckt något misstänkt utan hade sänt den döde till patologen för att polisen och de anhöriga skulle få ett klart besked om dödsorsaken. Patologen hade tydligen vänt på den döde och sett ett kulhål. Kroppen remitterades över till RMV och polisen fick ett nytt besked om att "död av annans handaverkan" var trolig. Mannen var skjuten i ryggen och låg på mage innanför sin ytterdörr. All blödning var samlad inombords och kulan fanns kvar i kroppen. Jag vet inte om det skedde någon rutinändring, men har läst att antalet rättsmedicinska undersökningar minskar.

Polisen kan inte ersättas av försäkringsbolagens anställda. Utan försäkringsbolagen kan komplettera andra uppgifter som läkarna lämnar.

Om det inte är uppenbart hur 55-åringen dog i hemmet är det rutin att polisanmälan görs och oftast rättsmedicinsk undersökning. Det är oftast extremt svårt för jourhavande läkare att, typ på golvet i ett vardagsrum, förstå att personen inte blivit bragd om livet. Det är ett kardinalfel att som jourhavande läkare inte klä av kroppen och undersöka den i detalj, om det, återigen, inte är uppenbart hur personen dött. Att göra en sådan undersökning på ett vardagsrumsgolv i närvaro av anhöriga är inte så vanligt. Det är bättre och säkrare att låta polisen avgöra. Så slipper läkaren missa det där kulhålet också.
Citera
2018-10-23, 18:25
Medlem
Gusselbys avatar
Såg nyss också att det var anhöriga till den döde som begärde en andra obduktion, enligt vad som står i Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-sag-honom-do
Citera
2018-10-23, 18:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Vad jag förstår så avled han av hjärtsvikt. Någonstans framgick det också att han led av hjärt- och cirkulationsproblem redan tidigare. Förutsätter han var inskriven på antingen SÖS eller möjligen Norrtälje sjukhus.

Damen i fråga är för utom allt annat också en del av teamet bakom den Skandinaviska Latin TV-kanalen. Hon är också en hängiven tangodansare och deltagit i en rad tävlingar.
Jag förstår. Var personen svårt sjuk görs inte alltid rättsmedicinsk undersökning. Det är dock många med hjärtsjukdom som lever väldigt aktiva liv. Det är en gradfråga.
Citera
2018-10-23, 18:31
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Kan vara ett långskott, men det finns en JB född 1963 som avled 2018-02-17 på familjesidan.se
Stämmer med 55-årsåldern, kan ju finnas fler men som inte ”hamnar” där...
Kan tyvärr inte länka.

Edit: verkar vara ”fel” anhöriga i själva annonsen. Sökfunktionen från mobilen på familjesidan.se är inte den bästa - gräver vidare

Finns en guldsmed 😱, O** D***, född 1960 med samma dödsdatum - 2018-02-17.

Kan ju vara därifrån ringarna kommer som fick IF på spåren...
Citera
2018-10-23, 18:34
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om det inte är uppenbart hur 55-åringen dog i hemmet är det rutin att polisanmälan görs och oftast rättsmedicinsk undersökning. Det är oftast extremt svårt för jourhavande läkare att, typ på golvet i ett vardagsrum, förstå att personen inte blivit bragd om livet. Det är ett kardinalfel att som jourhavande läkare inte klä av kroppen och undersöka den i detalj, om det, återigen, inte är uppenbart hur personen dött. Att göra en sådan undersökning på ett vardagsrumsgolv i närvaro av anhöriga är inte så vanligt. Det är bättre och säkrare att låta polisen avgöra. Så slipper läkaren missa det där kulhålet också.

Påfallande ofta görs inga rättsmedicinska undersökningar. Har jobbat ett par år med att hämta avlidna och transportera dem till bårhuset. Många läkare är riktiga pappskallar och vill helst åka hem och krypa i säng igen. Det blir många hafsverk. Min uppfattning är att det är lätt att komma undan med mord i Sverige. Jag vill gå så långt att jag påstår att många gärningsmän är rara gamla damer.
Senast redigerad av flesh-flute 2018-10-23 kl. 18:37.
Citera
2018-10-23, 18:34
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Vad jag förstår så avled han av hjärtsvikt. Någonstans framgick det också att han led av hjärt- och cirkulationsproblem redan tidigare. Förutsätter han var inskriven på antingen SÖS eller möjligen Norrtälje sjukhus.

Damen i fråga är för utom allt annat också en del av teamet bakom den Skandinaviska Latin TV-kanalen. Hon är också en hängiven tangodansare och deltagit i en rad tävlingar.
Var har du sett (eller hört) information om att han hade hjärt- och cirkulationsproblem sedan tidigare? Kan ha missat det om det har stått om det i media.
Citera
2018-10-23, 18:43
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Kan vara ett långskott, men det finns en JB född 1963 som avled 2018-02-17 på familjesidan.se
Stämmer med 55-årsåldern, kan ju finnas fler men som inte ”hamnar” där...
Kan tyvärr inte länka.

Edit: verkar vara ”fel” anhöriga i själva annonsen. Sökfunktionen från mobilen på familjesidan.se är inte den bästa - gräver vidare
Jag måste ha missat något, vad skulle JB stå för? Finns det något annat än datumet som pekar mot Furulundsvägen i Norrtälje, dvs FP (fyndplatsen, jag skriver inte mordpl. för vi vet ju inget om vad som faktiskt hänt.)
Vem är J B ?
Citera
2018-10-23, 18:43
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Kvinna häktad misstänkt för mord på man - ska ha använt arsenik (2018-10-23) -► "Kvinna häktad, misstänkt för giftmord på man (2018-10-23)".

/Mod
Citera
2018-10-23, 18:48
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag måste ha missat något, vad skulle JB stå för? Finns det något annat än datumet som pekar mot Furulundsvägen i Norrtälje, dvs FP (fyndplatsen, jag skriver inte mordpl. för vi vet ju inget om vad som faktiskt hänt.)
Vem är J B ?

Glöm JB, har redigerat mitt inlägg. Gick endast på fakta, dvs dödsdatum 2018-02-17 i min sökning. Tror snarare på OD född 1960, se inlägg ovan.
Under förutsättning att BO finns på familjesidan...
Citera
2018-10-23, 18:50
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Jag bor i trakterna och sambon är deltidsbrandman, han åkte på detta larm. Det var mitt i natten.

Det han berättat var att han haft hjärtproblem och att han var rätt fet.. Dvs ingen misstanke från brandisarna heller.. Död när de kom dit och påbörjade HLR tills ambulans kom och frakta bort kroppen.
Kan du bekräfta om det är Hysingsvik vi har att göra med ?
Fldsv 110?
Citera
2018-10-23, 18:52
Medlem
McMays avatar
Någon som vet vad för giftiga preparat en guldsmed kan tänkas använda i sitt arbete🤔
Citera
2018-10-23, 18:53
Medlem
Proras avatar
Citat:
Finns en guldsmed 😱, O** D***, född 1960 med samma dödsdatum - 2018-02-17.

Kan ju vara därifrån ringarna kommer som fick IF på spåren...

När jag läste arsenik var min första tanke just guldsmide. Kanske inte i ren form men ingående i något salt. Har ett svagt minne av att ämnet användes i denna bransch.

Googlade lite och såg att om detta nu inte stämmer så används andra bra mycket farliga kemikalier, såsom blåsyra, inom detta hantverk.

Den kryptiska anmärkningen om ett gift som han kom i kontakt med genom sitt jobb skulle således kunna förklaras.

Självklart är tillgängligenheten vad gäller farliga substanser större om man jobbar inom vården, men inte för den närstående, som i det här fallet gissningsvis ostört kunde kila ner i offrets verkstad och botanisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in