2018-10-07, 12:32
Medlem
Hyddan92s avatar
Hej, nu har jag erbjudits att flytta till Skottland av en vn till mig som precis gjort detsamma, han har en tillfllig lgenhet och sger att bostadsmarknaden och arbetsmarknaden bda r vldigt goda och att vi snabbt kan f en egen lgenhet och fixa jobb.

Min vn r inte svensk utan en Amerikan som ven har EU-medborgarskap.

Jag undrar om det finns ngra hr som bor i Skottland och kan sga ifall detta stmmer? Sen undrar jag hur det ser ut med visum och sdant, UK r medlemmar i EU men inte i Schengen s vad mste jag fixa fr att flytta till Skottland och f jobba och stanna dr?

P lng sikt har jag ett ml att flytta till Australien, en annan vn sa att det r lttare att flytta dit om man r en permanent resident i ett annat land i samvldet. Hur fungerar det och stmmer det?

Tips rent allmnt om jobbmjligheter och annat i Skottland uppskattas. Mlet r Glasgow, men jag utesluter inte att det kan bli Edinburgh eller ngot mindre stlle runtomkring.
Citera
2018-10-07, 15:20
Medlem
Vibeckees avatar
Jag bor inte i Skottland men i nord England men vi r ju bda del av uk.
Flyttade hit 2014 , behvde inget mer n passet med mig.
Fr att kunna arbeta behver du national insurance number , fr att f detta behver du boka tid online och sen fr du en beskstid. Sjlva mtet ( mitt var p jobbcentre i Newcastle ) tar ca 10-15 min dom tar kopia p ditt pass frgar om din adress och varfr du flyttat hit mm
Du fr direkt ett temporrt NI nummer och ditt riktiga kommer med posten efter ca 5 veckor.
Att ppna bankkonto var lite knepigare dr ville dom ha proof of address I utility bill ( typ el rkning ) vilket r svrt nr man r nyinflyttad 😏
Fr att arbeta behver du vara ni nummer och bankkonto sen r det bara att kra p , lycka till 😊
Citera
2018-10-07, 15:34
Medlem
DiagnosABs avatar
Allts, Skottland r ett jvligt trevligt stlle och som ovan sagt r det formella enkelt fixat.

Men bostad och arbetsmarknad jttebra? Eh, nej... Dr du kan f jobb kommer du inte att ha rd med vettig bostad och dr det finns billiga bostder finns det inga jobb...

Om du har nn eftertraktad utbildning eller dyligt s kan du ju f vettig ln, men du mste inse att vanliga skitjobb i affrer, pubar, vrd osv betalar inte bra nog fr att du ska kunna ha en egen etta ens i slumkvarteren. r ni tv s kan det ju funka, men annars blir det uthyrningsrum med strikta regler som gller.

Tnk ven p att det r standard att betala tminstone tv hyror nr du flyttar in och att uppvrmningskostnaderna r horribla iom kass isolering i alla hus.
Citera
2018-10-07, 15:37
Medlem
Bodde 5 r i Skottland, var skall du bo, stor skillnad p de olika stderna.

Jobbade ven ytterligare 8 r i Uk och som tidigare skribent skrev r NI numret oerhrt viktigt.
Citera
2018-10-08, 15:52
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Bodde 5 r i Skottland, var skall du bo, stor skillnad p de olika stderna.

Jobbade ven ytterligare 8 r i Uk och som tidigare skribent skrev r NI numret oerhrt viktigt.

Glasgow r tanken.
Citera
2018-10-08, 15:54
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Allts, Skottland r ett jvligt trevligt stlle och som ovan sagt r det formella enkelt fixat.

Men bostad och arbetsmarknad jttebra? Eh, nej... Dr du kan f jobb kommer du inte att ha rd med vettig bostad och dr det finns billiga bostder finns det inga jobb...

Om du har nn eftertraktad utbildning eller dyligt s kan du ju f vettig ln, men du mste inse att vanliga skitjobb i affrer, pubar, vrd osv betalar inte bra nog fr att du ska kunna ha en egen etta ens i slumkvarteren. r ni tv s kan det ju funka, men annars blir det uthyrningsrum med strikta regler som gller.

Tnk ven p att det r standard att betala tminstone tv hyror nr du flyttar in och att uppvrmningskostnaderna r horribla iom kass isolering i alla hus.

Nej har ingen utbildning ver gymnasial, och ingen yrkes dr heller. Jag har inte jtte mycket arbetserfarenhet frn Sverige heller fr den delen.

Jag har jobbat temporra jobb inom metallindustri, slakteri, hemtjnsten och som skolvikarie.
Citera
2018-10-08, 19:10
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Nej har ingen utbildning ver gymnasial, och ingen yrkes dr heller. Jag har inte jtte mycket arbetserfarenhet frn Sverige heller fr den delen.

Jag har jobbat temporra jobb inom metallindustri, slakteri, hemtjnsten och som skolvikarie.

D ska du nog titta lite p jobbskarsiter och kolla vilka lner som gller. Sen kollar du vad lgenheter kostar i samma omrden. Du kan f lite av en chock... Tnk ocks p att ven om bilar r billiga att kpa s kostar frskringen skjortan (och byxorna!) fr yngre personer. S du mste kunna ta dig till jobbet utan bil.

S visst kan det bli stenhrt att f det att funka, men jag mste nd sga att Skottland r underbart med de trevligaste mnniskor jag trffat. Kan du s k!
Citera
2018-11-18, 15:31
Medlem
Dagazs avatar
Om du ska bo i Glasgow kan jag rekommendera att leta efter en lgenhet i Southside istllet fr West End som r trendigt och dyrt. Shawland r trevligt, nra tv stora parker och lgenheterna r billigare. Drifrn gr det buss och tg in till city och bil r knappast ndvndigt. West End och Southside r de trevligaste omrdena i Glasgow, i mitt tycke. Vlj Glasgow istllet fr Edinburgh! Det r inte lika estetiskt vackert i Glasgow, men det r skotskt p riktigt. Rightmove.co.uk och gumtree.co.uk r ltt att hitta lgenheter igenom.

Lnerna i Skottland r dliga, speciellt om man inte har ngon utbildning. Det r dock relativt ltt att f jobb. Anvnd gumtree och indeed fr att hitta jobb. Ett tips r att skriva in "swedish" i skfltet, fr det finns en del call centers och snt som anstller svenskar i Glasgow. En bra brjan och du lr knna mnga! Vill du tjna mer n s kan du jobba i bar eller som servitris dr man fr dricks. Det finns ven vldigt mnga slaktare i Skottland, sm familjefretag som r utspridda verallt. Man betalar inte skatt p 11,850 varje r (personal allowance) vilket r nice frsts.

Men ja, det r relativt enkelt att hitta jobb och boende. Speciellt boende. Nr du kollar efter lgenheter fr du komma ihg att det tillkommer council tax p hyran och att elen r snordyr i Skottland. Har en lgenhet council tax B blir det cirka 100 pund extra i mnaden och det mste man betala, s lgg p minst det. Jag bor i en jttestor lgenhet med tv sovrum och betalar 650 pund i mnaden i ren hyra. Sedan council tax 100 pund i mnaden p det. Elen r 220 pund i mnaden! Men det kan vara billigare i stderna, minns inte. Leta efter lgenheter med tvglasfnster annars kommer det bli kallt och dyrt. Alla lgenheter har ven sina egna varmvattenberedare och det kan kosta en del i el.

Depositionen ligger p en hyra, s frsta mnaden mste man betala deposition + frsta hyran. Depositionen ska hllas skert hos en tredje part enligt lagen, men tyvrr brukar det vara svrt att f tillbaka den d mnga hyresvrdar ser det som en extra bonus. Speciellt i Glasgow.

Jag bor lngt ute i norra delarnas obygd, s det r dyrt hr. Ni kan nog dock rkna med att ni fr lgga 500 pund var fr alla lgenhetskostnader om ni delar och hittar ngot fr 600 pund/mnad. En ln fr okvalificerat arbete kan landa p cirka 1200 pund efter skatt tror jag. S det r inte mycket som blir ver, men det gr om man r tv! r ju billigare med mat, alkohol etc n i Sverige.

Visum behvs ej fr svenskar, fr se vad som gller efter Brexit men just nu r det fritt fram att komma och g som man vill. Att ppna bankkonto r krngligt, men din arbetsgivare kan hjlpa dig med snt. Fr du en lgenhet skickar din council snart brev till dig och det rknas som ett officiellt dokument och kan anvndas fr alla andra saker som att ppna bankkonto.
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2982905

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in