Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Jag sökte på mig själv på Mrkoll för att se vad de tar med och jag fann att mrkoll bla. hittade min lärarlegitimation. Däremot har inte dessa siter upptäckt att man kan få ut och sprida:
MrKoll hämtar sin info från Vivalto (dvs Verifiera/Lexbase). Vivalto har bland annat register över läkar/tandläkar/sjuksköterske-legitimationer och lärarlegitimationer. Möjligt att de också har register över körkortsbehörigheter, det vet jag inte (jag har tillgång till Verifiera men har inte extratjänster), InfoTorg har ju tex körkort och bilinnehav.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Beslut gällande LPT,LVM, LOB, LVU, bygglov, miljöbrott, brandfarlig verksamhet etc. etc.
Domar gällande LPT, LVM, LVU
Beslut gällande legitimationer såsom yrkesleg, lärarleg, godkännande från Länsstyrelsen (vilket även kan peka på att personen i fråga har ett säk jobb)
Beslut gällande disciplinära straff i högskola/universitet eller i vanliga grund/gymnasium.
Beslut gällande placering av barn i skola.
Körkort, beslut från Försäkrningskassan, AMF,
Yrkestrafikstillstånd, YKB.
Skolorna åtgärdsprogram(!)
Beslut och dom på vårdnad av barn, skilsmässa, dödsbo, fadersskapsbeslut osv.
Beslut i AD, beslut hos Arbetsmiljöverket.
etc.etc.
Många av de där görs redan, ex har alla rättsdatabaser domar från AD, alla har också domar från förvaltningsdomstolarna där LVM/LVU och RPT beslutas om. Tror Acta Publica har bygglov och beslut från länsstyrelserna också. Men bra idéer du kom med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Vill mrkoll och lexbase vara riktigt djävliga med sitt utgivningsbevis (som riksdagen så tillåter då de kringgår den ordinarie GPDR med sin tolkning) kan dessa sidor totalt kartlägga alla människor i detta land, även BARN!.
Jag tycker MrKoll (som hämtar sin info från Verifiera) och Lexbase (som också hämtar från Verifiera) är bra jämfört med de andra rättsdatabaserna. För de andra rättsdatabaserna låter inte mig få insyn i vad de har. Jag vet inte vad Acta Publica har om mig. Jag vet inte vad JPInfonet eller Karnov har om mig. Jag kan däremot enkelt kontrollera vad Lexbase har om mig och när jag vet så kan jag också hantera det gentemot de som kan tänkas beröras, tex arbetsgivare. Alla rättsdatabaser hämtar givetvis allt, även sådant som rör barn. Så ja, det går enkelt att kartlägga barn. Jag har förresten för mig att InfoTorg faktiskt har satt en spärr så att man inte ska kunna kolla den som har skyddade personuppgifter, unikt i så fall, de andra rättsdatabaserna bryr sig inte om sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Ni som gillar Lexbase, hur kul är det att ha alla myndighetsbeslut gällande hela familjen och släkten på en enda site, listat på ditt personummer och namn, öppet för allmän beskådan för vem som helst? Hur kul är det att era barn fläks ut, att den tragiska incidenten med socialen läggs ut på nätet, att barnets betyg och disciplinära straff läggs ut. Är det roligt när alla vet att du blev inlaggd för ett självmordsförsök för 20 år sedan, det innan du skaffade barn? Är det kul att folk vet att du själv omhändertogs av socialen för att din familj inte kunde ta hand om dig? Kanske förolyckades i en olycka som också finns i din lista på siter som Mrkoll eller Lexbase?
Du kanske har ett skyddat säkjobb på ett företag, men vem som helst kan se att du har detta jobb via Länsstyrelsens beslut om godkännande och RPS beslut om säkerhetsprövning? Är det bra att det öppet står var dina barn är placerade i för skola (för det är en offentlig handling)?
Är det bra att jag som arbetsgivare kan gå in och se att du vabbar för mycket, samt att du har ett barn som är i behov av särskilt stöd och då har tedens att vara mycket krävande och sjuk (Skolornas åtgärdsprogram är offentliga)?
Allt det du skriver i det här stycket ovan är sant. Skälet varför ingen bryr sig är att allmänheten inte vet om att de här databaserna finns. På sin höjd känner folk till Lexbase och Lexbase är en fis i rymden jämfört med andra rättsdatabaser. Betänk också att de flesta rättsdatabaserna inte har så lång historik, Acta Publica skryter om att ha vissa domar ända in på 90-talet men just så långt tillbaka handlar det om dömda nazister och dessa är inlagda för att vissa upphovsmän till Acta Publica samlat på sig sådant.
Just nu har de här databaserna bara fullständig historik runt 10-15 år tillbaka. Många som är 35 år och över berörs inte om de begått brott eller LVU/LVM-ats i ungdomen. Vi går dock mot ett samhälle där allt blir mer transparant, dagens tonåringar kommer få hela sitt liv kartlagt kontinuerligt. Det kommer påverka deras möjligheter till arbete, partner och annat. De här rättsdatabaserna kommer flytta fram sina positioner alltmer, vi kommer få se fler sådana tjänster som vänder sig till den breda allmänheten. Arbetssökande kan redan idag väljas bort av rekryteringsfirmor som kollat kandidaten mot rättsdatabaserna och där funnit något ofördelaktigt om denne, utan att kandidaten någonsin får reda på varför. Och tro inte att enbart brottsdömda väljs bort vid en kandidatsortering, även den som kanske haft dålig uppväxt (och det finns socialbidragsärende på denne) eller kanske snattat som ung eller på annat sätt haft en instabil uppväxt kan också väljas bort till förmån för någon med "stabil bakgrund". I slutändan kommer allt mer omfattande rättsdatabaser leda till att folket vill undvika att ha med myndigheter att göra. Vårdnadstvister kommer kanske göras upp med privata skiljemän då parterna inte vill att deras tvist ska finnas i rättsdatabaserna för all tid och evighet, vissa kanske drar sig för att lägga in sig för psykiatrisk vård då det kommer förfölja dem resten av livet osv.
När vi är någonstans 30 år framåt i tiden, om politikerna tillåtit utvecklingen att fortsätta så kommer nog även samhällets attityd ändras, det kommer bli uppenbart att en ganska stor del av befolkningen någon gång dömts för brott, lagt in sig för psykiatrisk vård, legat i vårdnadstvist osv. Kanske blir det i slutändan ett mer tolerant samhälle...men innan dess kommer det blir rejält mycket mindre tolerant och vissa människor kommer stängas ute från kvalificerade arbeten för all framtid.