2019-03-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så om någon vann säg 200m löpning på VM med 4 sekunder skulle du inte bli misstänksam? Man kan ju dopa sig just för att kunna bli bättre på spurt!

Du kan inte jämföra två totalt olika sporter så där.
Kan till 99% säkerhet säga att Stina är renare en dricksvatten.
Att ha en stark spurt är inte suspekt så som att vinna med minuter och inte ens vara trött när man kommer i mål. T.o.m en dopad Johann Mühlegg va trött på 5 milen när han vann både 2001 på VM och OS 2002.
Citera
2019-03-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Du kan inte jämföra två totalt olika sporter så där.
Kan till 99% säkerhet säga att Stina är renare en dricksvatten.
Att ha en stark spurt är inte suspekt så som att vinna med minuter och inte ens vara trött när man kommer i mål. T.o.m en dopad Johann Mühlegg va trött på 5 milen när han vann både 2001 på VM och OS 2002.
jag skrev ju inledningsvis att det är inte Johaug som egentligen är bra ,att hon kan vara överlägsen beror på att världseliten är för smal och att en eller två åkare kan sticka ut när urvalet är ganska snävt ,om hon är dopad måste man ju misstänka så klart alla som är överlägsna vilket Stina har varit i år, att vinna en sprint med 5, 10 20 sekunder måste anses vara lika iögonfallande som att någon vinner 3 mil med 1minut.
Citera
2019-03-10, 17:22
Medlem
Citat:
jag skrev ju inledningsvis att det är inte Johaug som egentligen är bra ,att hon kan vara överlägsen beror på att världseliten är för smal och att en eller två åkare kan sticka ut när urvalet är ganska snävt ,om hon är dopad måste man ju misstänka så klart alla som är överlägsna vilket Stina har varit i år, att vinna en sprint med 5, 10 20 sekunder måste anses vara lika iögonfallande som att någon vinner 3 mil med 1minut.

Om du jämför Stina och Johaugs resultat och karriärer är det väl en enorm skillnad. Tror du att Kalla, Frida, Ebba, Haga, Östberg, Weng och Falla är dopade också?
Citera
2019-03-10, 17:24
Medlem
Citat:

Stora seger marginaler i sprint, är ofta pga stavbrott, fall eller andra incidenser.
Citera
2019-03-10, 17:26
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:

Och när vann Stina en sprint med 20 sekunder..???
Citera
2019-03-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Om du jämför Stina och Johaugs resultat och karriärer är det väl en enorm skillnad. Tror du att Kalla, Frida, Ebba, Haga, Östberg, Weng och Falla är dopade också?
Jag har inte sagt att någon är dopad, jag sa att om man säger att Johaug är dopad för hon vinner allt på distans överlägset så får man ju ha samma inställning till någon som vinner allt i sprint överlägset.
Citera
2019-03-10, 17:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det tankefel hos alla som per automatik pekar ut »överlägsenhet« som dopning. Kraftig förbättring borde vara den starkaste markören. Ungefär som när Flo Jo gick från en medelmåtta till den bästa. Johaug har ju varit i topp sedan hon började och var ju minst lika dominerande före avstängningen som nu.

Det är skrattretande hus vissa i tråden verkar tro att dopning skulle göra flera minuter och att Johaug bara är en dopningprodukt.

Ursäkta att jag använde ditt inlägg som ansats. Det är inte dig jag pekar ut, men det passade bra i diskussionen att haka på från din utgångspunkt.
Citera
2019-03-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Ingen anledning att skrika, Johaug började vara bra på sprint innan hon blev avstängd. Att hon suger stämmer inte, en topp-10 placering tar hon lätt.

Da kan du sikkert vise til Therese Johaugs topp 10-plasseringer på sprint da. For det er vel ikke sånn at snakker om ting du ikke har kunnskap om vel?
Citera
2019-03-10, 17:35
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att någon är dopad, jag sa att om man säger att Johaug är dopad för hon vinner allt på distans överlägset så får man ju ha samma inställning till någon som vinner allt i sprint överlägset.

Men det gör ju inte Stina.

Lägg på Johaug avstängning, så är det en enorm skillnad.

Det ät väl inte någon som skriker dopad, när Falla vann sprintguldet lätt. Hon har lagt upp säsongen så att hon skulle vara bäst nu. Hade en Stina i form slagit henne, det tror jag. Tänk på att i år blir troligtvis första året Stina vinner sprintcupen, hur det ser ut nästa år vet vi inte, det kan bli Stina det kan bli Falla. Vem som vinner distanscupen nästa år, det vet vi redan.
Citera
2019-03-10, 17:36
Medlem
Citat:

Kan inte minnas att jag sett Stina vinna en sprint med över 5 sekunder. Däremot kan jag minnas att Stina förlorat lopp mot t.ex. Jonna Sundling. Hon har även haft flera tajta lopp som hon inte dominerat i spurten. Jag ser absolut inget som indikerar på att hon skulle ta något.
Precis som Northug så har hon en fördel i spurt mot dom flesta, men det är ju inte så pass att man börjar fundera.
Det gjorde man ju inte ens när Northug vann så mycket.

Det är skillnad på att vinna och att vinna.
Citera
2019-03-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Sprint är en helt annan sport, lite svårare att genom doping bli helt outstanding.

Är det? Östtyskorna förbättrade sin sprintprestation med 10% enligt dopingexperten Werner Franke som gått igenom dokument från DDR.

https://i2.wp.com/www.sportsscientis...provements.jpg

Det är givetvis inte relevant för dagens situation, men BALCOs Victor Conte uppskattar att kvinnliga sprinters kan sänka sitt personbästa på 100 meter med 4 tiondelar.

"Steroids can help a female sprinter to lower her 100m time by about four tenths of a second or four metres faster. The effects of steroids upon male 100m sprinters are about two tenths of a second or two metres faster."

Kelli White gick från 11.19->10.85 dopad (-0.34s). Alla som följer friidrott vet att det är en halv evighet.

Kvinnor får alltså större effekt av testosterondoping än män får.
Citera
2019-03-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Denna tråds veritabla ogräs Herr G, har senaste veckan otaliga gånger upprepat att dopning endast ger 1-2% effekt. Ibland har signaturen talat om bloddopning och ibland endast om dopning. Detta har understötts av akademiskt stringenta uttalanden likt (nota bene: inte en enda referens till någon artikel):
”Jag förstår att du har svårt att acceptera att forskningen visar på mycket mindre effekt från bloddopning än du uppenbarligen trodde och fortfarande vill tro.”
”Jag har refererat till vad forskningen visar och är fullständigt ointresserad av ditt fabulerande. Håll dig till vetenskapliga rön istället för att yra, då blir diskussionen mycket bättre”
”Ur den fysiologiska aspekten har man forskningsbelägg som säger 1-3 % för eliten.”
”Enligt en max-bedömning borde två minuter vad som går att förbättra över 30 km”

För det första: Om någon korsar Rubicon och med berått mod dopar sig, får man förutsätta att den personen knappast stannar vid en metod. En kombination av mikrodopning med EPO och steroider gärna i kombination med vidlyftigt gråzonsanvändande av tillåten astmamedicinering och generösa lagläkares beviljade TUEs. Den sammantagna effekten blir svåröverblickbar, i synnerhet som preparat skapar korseffekter. Exempelvis är det sedan lång tid vida känt bland kroppsbyggare att Clostebol skapar gynnsamma effekter ihop med astmapreparatet Salbutamol.
https://anabolika.de/en/clostebol

För det andra, effekten av bloddopning är rikligt dokumenterad i den vetenskapliga litteraturen. Mycket av forskningen är äldre, då det idag anses etiskt problematiskt att i experimentellt syfte låta elitidrottare under en period använda exempelvis EPO. Dess studier är exempel på relevant forskning. Det tycks finnas en konsensus om att effekten åtminstone ligger i häradet 3-5%. Vilka studier Herr G relaterar till har jag ingen aning om. Här är några relevanta studier:
VO2MAX, blood doping, and erythropoietin https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1724644/
Blood doping--a literature review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1478635/
Effect of erythopoietin administration on mammal aerobic power https://www.researchgate.net/publica..._aerobic_power
Effects of erythropoietin administration in training athletes and possible indirect detection in doping control https://www.researchgate.net/publica...doping_control
Effect of induced erythrocythemia on aerobic work capacity https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7380690
Och ja, jag har tillgång till de prenumerationer som krävs för att läsa dessa i sin helhet.

Annat tyder på betydligt större effekt. Skidåkning är svårbedömt då väder, slipning och valla är viktiga faktorer. Inom proffscykling är de yttre villkoren mer likartade. Vi känner idag till hur nedlusad cykelsporten var av dopning under 1990- och 2000 talet. l'Alpe d'Huez under Tour de France är cykelsportens motsvarighet till Alpe Cermis i Tour de Ski - en backe där Johaug krossat konkurrensen de gånger hon har ställt upp. Denna sammanställning över de snabbaste sluttiderna uppför l'Alpe d'Huez är rätt talande:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...08#post2041608 Dopningsdömda åkare eller sådana som senare erkänt dominerar listan.
År 2010 skrev NY Times följande artikel (innan det var konstaterat att även Armstrong var en simpel fuskare) https://www.nytimes.com/2010/07/11/s...g/11climb.html

Som ni ser går utvecklingen bakåt. Sluttiderna idag är mycket långsammare än på 1990-talet då EPO var fritt att använda och inga blodpass var införda. De snabbaste tiderna för 25 år sedan var drygt 9% snabbare än de är idag. Som jämförelse var Johaug 2016 (senaste gången hon åkte) drygt 9% snabbare upp för Alpe Cermis än Charlotte Kalla, som hade 5 bästa tid.

En slik sammenligning er selvsagt fullstendig meningsløs uten å ta hensyn til kroppsfasong og vekt. I en så bratt bakke har selvsagt en person med en kroppsfasong som Therese Johaug en enorm fordel sammenlignet med en løper som Charlotte Kalla fra naturens side. Dette blir bare cherry-picking. Sammenlign heller med løpere som Ebba Andersson eller Frida Karlsson, så har du i det minst en fair sammenligning og ikke en sammenligning tilpasset poenget ditt.
Senast redigerad av bergen28 2019-03-10 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in