• 1
  • 2
2018-03-25, 18:41
Medlem
Wotans avatar
Satt och funderade på vilka olika seriemord och mord med kopplingar till seriemördare det funnits i Malmö och dess närhet. Fyll gärna på och kom med namn och detaljer om de olika fallen.

-Sjukhusmördaren som tog död på åldringar med blåsyra, Östra sjukhuset, 70-talet?

-Polacken som mördade nån i sin lägenhet på Holma, men även mördat ett par i Ystad och nån i Stockholm/Södertälje där han jobbade som slaktare.

-Mannen som dömdes nyligen förr nått mord på Docentgatan (?), men begått brott med liknande modus förr. Mördade flickvänner och uppeldade lägenheter.

-Den prostituerade kvinnan på varuhusparkeringen i Arlöv/Burlöv på 80-talet. Samme Ulf Olsson som mördade lilla Helené i Hörby?

-Mord på prostituerad med ursprung i Göteborg tidigt 80-tal, området kring Pilgatan/Värnhem som då var ödetomter men nu är köpcentret Entré mm. Kopplingar till Peter Sutcliffe, The Yorkshire Ripper, som var lastbilschaufför i England men ev. var i Sverige vid den tiden.

-Peter Mangs får väl också räknas som nån typ av seriemördare, även om motiv mm är oklart.

Jag vet att det finns trådar om de olika, enskilda fallen sedan innan, men kunde vara intressant med en sammanfattning. Kommer ni på några fler fall?
Citera
2018-03-25, 20:35
Medlem
hrwdtjs avatar
Vilken definition på seriemördare är det du går efter?
Citera
2018-03-25, 21:08
Medlem
sfrges avatar
En seriemördare skall enligt definitionen ha mördat minst tre personer vid olika tillfällen.
Då kan det väl bara finnas ett par, tre personer sammanlagt i Sverige som kan räknas till denna kategori.

Har funderat varför det finns så få riktigt sjuka mördare i detta land.
Inga som murar in sina offer i huset hemma. Inga kannibaler som kokar delar av sitt offer på spisen och äter.
Allt sånt som finns i England och USA.
Citera
2018-03-27, 00:20
Medlem
Wotans avatar
Ja precis, FBI´s definition är väl minst tre olika offer vid olika tidpunkter bla. Borde väl stämma på åtminstone sjukhusmördaren och polacken? Men jag tänkte inte så strikt, mer mord i den stilen begångna i Malmö. Om Sutcliffe var i Malmö och mördade en kvinna och ev en i Göteborg i samma veva så ingår de ju i en seriemördares skara av offer. Med råge.

Är där något mer mord i Malmö i samma "genre" jag missat?
Citera
2019-03-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Satt och funderade på vilka olika seriemord och mord med kopplingar till seriemördare det funnits i Malmö och dess närhet. Fyll gärna på och kom med namn och detaljer om de olika fallen.
...

-Mord på prostituerad med ursprung i Göteborg tidigt 80-tal, området kring Pilgatan/Värnhem som då var ödetomter men nu är köpcentret Entré mm. Kopplingar till Peter Sutcliffe, The Yorkshire Ripper, som var lastbilschaufför i England men ev. var i Sverige vid den tiden.

....

Jag vet att det finns trådar om de olika, enskilda fallen sedan innan, men kunde vara intressant med en sammanfattning. Kommer ni på några fler fall?

Jag läste lite om ett knivmord på 1980-talet på en ung kvinna från Göteborg. Det hör till "kalla fall" i Skåne (Region Syd), så det måste ha skett efter 1985 då det inte är preskriberat. Hon hittades naken våldtagen och knivhuggen på en byggarbetsplats. Har för mig att det finns en tråd här på Flashback om fallet. Skulle vara bra om någon kan ge en länk till det.
Citera
2019-03-14, 21:08
Medlem
Den mördade kvinna jag tänkte på hette Teresa Törling, 26 år, och hittades mördad 1 september 1980 i en rivningsfastighet. Hon var från Göteborg, men hade släkt och vänner i Malmö.

Tyvärr preskriberat.

Ett tyvärr till för länken här är till en betalartikel.
Citera
2019-03-14, 21:19
Medlem
Margareta Teresa Thörling, 26 år hittades sadistiskt sexmördad i en rivningskåk i Malmö i september 1980.

Mordet preskriberades 2005.

Här är en länk:

https://www.expressen.se/nyheter/hon...-under-mattan/
Citera
2019-03-14, 23:53
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Margareta Teresa Thörling, 26 år hittades sadistiskt sexmördad i en rivningskåk i Malmö i september 1980.

Mordet preskriberades 2005.

Här är en länk:

https://www.expressen.se/nyheter/hon...-under-mattan/

Intressant, tack. Lite märkligt att Thörling som blev mördad i Malmö kom från Göteborg, och att Polisen i Göteborg har ett liknande fall med ett kvinnomord där vid samma tid.

Undrar om Polisen gått vidare med Sutcliffe-spåret? Fallet är ju preskriberat, som sagt, men någon borde ju åka och intervjua honom i England.
Citera
2019-03-15, 03:53
Medlem
Citat:
Intressant, tack. Lite märkligt att Thörling som blev mördad i Malmö kom från Göteborg, och att Polisen i Göteborg har ett liknande fall med ett kvinnomord där vid samma tid.

Undrar om Polisen gått vidare med Sutcliffe-spåret? Fallet är ju preskriberat, som sagt, men någon borde ju åka och intervjua honom i England.

Mamman hade flyttat till Malmö och Teresa rörde sig mellan Malmö och Göteborg. Teresa blev begravd 6/11 1980 på Östra kyrkogården i Göteborg i sina farföräldrars grav.

Jag tror att man utredde Sutcliffe-hypotesen och avförde den helt. Sutcliffe hade ett helt säkert alibi. Så faktiskt kan det ha varit en svensk gärningsman, som lyckades hålla sig undan till preskriptionstiden räddat honom även om han hade erkänt.

Kanske en sadistisk seriemördare? En som rörde sig landet kring och letade upp offer som var lätta att övermanna, våldta och mörda. Eller som man sa förr: en lustmördare. En väninna till Teresa lämnade vittnesmål om att Teresa hade fått en kund som hon talade med och följde med. Väninnan tyckte att han gav ett obehagligt intryck.

Eftersom det är så länge sen det hände så kan vi väl skriva ganska fritt om fallet. Eller fallen om du hittar det samtida Göteborgs-fallet du nämner.
Citera
2019-03-15, 06:22
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jag har fått berättat för mig att en man skall ha erkänt mordet på Thörling för sin läkare på rättspsyk. Denne man är i dag avliden sedan flera år. Om detta är sant vet jag förstås inte, men när jag fick det berättat för mig bedömde jag källan som trovärdig. Denne man skulle, enligt min källa, ej ha gjort sig sjyldig till några ytterligare mord.
Citera
2019-03-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag har fått berättat för mig att en man skall ha erkänt mordet på Thörling för sin läkare på rättspsyk. Denne man är i dag avliden sedan flera år. Om detta är sant vet jag förstås inte, men när jag fick det berättat för mig bedömde jag källan som trovärdig. Denne man skulle, enligt min källa, ej ha gjort sig sjyldig till några ytterligare mord.

Mannen var väl inte inskriven på rättspsykiatrisk klinik utan anledning? Så han var inskriven av en orsak och så under vårdtiden erkänner han detta mord. Det här mordet var ett sadistiskt sexualmord där mördaren använde kniv och ströp sitt offer. Sådana mördare brukar knappast vara nöjda med ett "nummer" under hela sitt liv utan vill, som andra, ha ett regelbundet sexliv. Fast på sina villkor. Sådana personer är psykopater och vet precis vad som passar sig i sociala sammanhang. De erkänner aldrig något om det inte har något syfte för dem själva. Erkännanden måste ha ett mål och en mening som t.ex. fortsatt boende på kliniken. Ett erkännande av preskriberade mord kan vara ett billigt "besvär" för en sådan man.

Just Teresa Thörling var ingen högoddsare, som skulle väcka särskilt mycket allmänt intresse kanske. Vi vet att hon ibland levde ett tufft liv i prostitutionsvärlden med narkotikamissbruk. Ett mycket lätt offer för en man som faktiskt också besökte samma värld.

Om patienter erkänner så allvarliga grova brott som våldtäkter och mord så är läkarna skyldiga att meddela polisen, som ska göra en utredning. Hela Quick-affären bygger på den skyldigheten och inte på att läkarna på den kliniken ville "skapa en seriemördare". Vårdpersonalen inom psykiatrin har hela tiden att ta ställning till olika fantasier, påhitt och föreställningar patienter har och som de beskriver. Morderkännande är av en annan karaktär än vanföreställning om att man är tsaritsan Anastasia av huset Romanov, som alla sjukhus har haft sina inskrivna. Psykiatrikerna ringer inte polisen när det dyker upp nya "försvunna" prinsar och prinsessor.

Men en patient som erkänner mord (brott som kan leda till fängelse mer än två år) måste läkare bryta tystnadsplikten och anmäla. Tala med din kontakt igen! För hen måste veta mer om den hädangångne RPV-patienten och visa mer respekt för mordoffret. Hennes grav har "återgått till kyrkogårdsförvaltningen" så det framstår som om hon inte alls funnits.
Citera
2019-03-15, 10:08
Medlem
BossModes avatar
Citat:

-Sjukhusmördaren som tog död på åldringar med blåsyra, Östra sjukhuset, 70-talet?

-Polacken som mördade nån i sin lägenhet på Holma, men även mördat ett par i Ystad och nån i Stockholm/Södertälje där han jobbade som slaktare.

-Mannen som dömdes nyligen förr nått mord på Docentgatan (?), men begått brott med liknande modus förr. Mördade flickvänner och uppeldade lägenheter.

-Den prostituerade kvinnan på varuhusparkeringen i Arlöv/Burlöv på 80-talet. Samme Ulf Olsson som mördade lilla Helené i Hörby?

-Peter Mangs får väl också räknas som nån typ av seriemördare, även om motiv mm är oklart.

Var kan jag hitta info om fallet där polacken mörda någon i sin lägenhet i holma??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in