Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
Jag har fått berättat för mig att en man skall ha erkänt mordet på Thörling för sin läkare på rättspsyk. Denne man är i dag avliden sedan flera år. Om detta är sant vet jag förstås inte, men när jag fick det berättat för mig bedömde jag källan som trovärdig. Denne man skulle, enligt min källa, ej ha gjort sig sjyldig till några ytterligare mord.
Mannen var väl inte inskriven på rättspsykiatrisk klinik utan anledning? Så han var inskriven av en orsak och så under vårdtiden erkänner han detta mord. Det här mordet var ett sadistiskt sexualmord där mördaren använde kniv och ströp sitt offer. Sådana mördare brukar knappast vara nöjda med ett "nummer" under hela sitt liv utan vill, som andra, ha ett regelbundet sexliv. Fast på sina villkor. Sådana personer är psykopater och vet precis vad som passar sig i sociala sammanhang. De erkänner aldrig något om det inte har något syfte för dem själva. Erkännanden måste ha ett mål och en mening som t.ex. fortsatt boende på kliniken. Ett erkännande av preskriberade mord kan vara ett billigt "besvär" för en sådan man.
Just Teresa Thörling var ingen högoddsare, som skulle väcka särskilt mycket allmänt intresse kanske. Vi vet att hon ibland levde ett tufft liv i prostitutionsvärlden med narkotikamissbruk. Ett mycket lätt offer för en man som faktiskt också besökte samma värld.
Om patienter erkänner så allvarliga grova brott som våldtäkter och mord så är läkarna skyldiga att meddela polisen, som ska göra en utredning. Hela Quick-affären bygger på den skyldigheten och inte på att läkarna på den kliniken ville "skapa en seriemördare". Vårdpersonalen inom psykiatrin har hela tiden att ta ställning till olika fantasier, påhitt och föreställningar patienter har och som de beskriver. Morderkännande är av en annan karaktär än vanföreställning om att man är tsaritsan Anastasia av huset Romanov, som alla sjukhus har haft sina inskrivna. Psykiatrikerna ringer inte polisen när det dyker upp nya "försvunna" prinsar och prinsessor.
Men en patient som erkänner mord (brott som kan leda till fängelse mer än två år) måste läkare bryta tystnadsplikten och anmäla. Tala med din kontakt igen! För hen måste veta mer om den hädangångne RPV-patienten och visa mer respekt för mordoffret. Hennes grav har "återgått till kyrkogårdsförvaltningen" så det framstår som om hon inte alls funnits.