2019-04-05, 00:48
Medlem
Man kan lätt tycka att mordet verkar amatörmässigt, att mördaren hade tur osv

Men faktum är det har gått trettiotre år sedan mordet skedde och vi diskuterar fortfarande Skandiamannen, Christer P, Christer A eller högerextrema poliser osv

Mördaren tryckte nästan in pipan i ryggen på OP utan att han märkte något, LP hann inte se så mycket och förmodligen blev hon ganska snabbt chockad.
Det verkar finnas en del vittnen till händelsen men det enda man riktigt verkar kunna säkerställa är att gm är cirka 180 cm lång, förmodligen i 40 årsåldern och hade en relativt lång mörk rock eller jacka.

Är det inte relativt skickligt på sitt sätt att kunna skjuta en tämligen kontroversiell statsminister på en fredagkväll samtidigt som han är medveten om att han saknar livvaktsskydd.

Spekulation på hög nivå, var mannen som sköt någon som OP kände igen och litade på ?
Blev Lisbet Palme snabbt utsatt för påtryckningar om vad hon kunde säga och inte kunde säga?
Citera
2019-04-05, 00:50
Medlem
Basfaktas avatar
En liten fråga i all försiktighet .

Så här säger Inge M i förhöret 860314:

Jag uppfattade det som att han sköt honom två gånger.

Är det någon mer än jag som upptäcker undertexten i det uttalandet?
Citera
2019-04-05, 00:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Men faktum är det har gått trettiotre år sedan mordet skedde och vi diskuterar fortfarande Skandiamannen, Christer P, Christer A eller högerextrema poliser osv

Mördaren tryckte nästan in pipan i ryggen på OP utan att han märkte något, LP hann inte se så mycket och förmodligen blev hon ganska snabbt chockad.
Det verkar finnas en del vittnen till händelsen men det enda man riktigt verkar kunna säkerställa är att gm är cirka 180 cm lång, förmodligen i 40 årsåldern och hade en relativt lång mörk rock eller jacka.

Är det inte relativt skickligt på sitt sätt att kunna skjuta en tämligen kontroversiell statsminister på en fredagkväll samtidigt som han är medveten om att han saknar livvaktsskydd.

Spekulation på hög nivå, var mannen som sköt någon som OP kände igen och litade på ?
Blev Lisbet Palme snabbt utsatt för påtryckningar om vad hon kunde säga och inte kunde säga?

RRV-experterna i GRK är inne på samma tankegång. Istället för att "trassla till saker i onödan" drar de samma slutsats:

GM lyckades med konststycket att avrätta statsministern med ett enda mycket välplacerat skott. Han kom nära sitt offer utan att offret (eller hans hustru) upptäckte att han var där. Han var försvunnen inom loppet av ca 60 sek. Han har varit försvunnen i 33 år. Inget mordplatsvittne kunde identifiera honom.

Det är med andra ord inte så svårt att tänka sig att GM var förhållandevis kompetent om nu uppdraget var att mörda Palme (vilket jag tror att det var).

Osvuret är som vanligt bäst, men för mig ligger det en sanning här.
Citera
2019-04-05, 01:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja men Lindh mördas av en oberäknelig livsfarlig galning, eller ser du tecken på sammanslutning?

Carlsson sitter på fel plan, ELLER är målet för galen terror.

Folke har jag inte ens koll på, tack för tipset.

Det här med Anna Lindh är lite intressant att studera.

Mihajlo Mihajlovic (hoppas stavningen är rätt) skyllde inledningsvis på att han "hörde röster". Efter en tid framkom att det inte alls var så.

Istället var det så att han menade att Sveriges politiker var ansvariga för hans misslyckade liv. Han ville därför mörda en politiker.

Några dagar innan han upptäckte Anna Lindh på NK hade han besökt ett torgmöte där Lars Leijonborg talade.

MM berättade för polisen att Leijonborg mycket väl kunde ha blivit hans offer - om han hade haft sin kniv med sig.

Mordet "på en politiker" var med andra ord planerat. Det handlade inte just om Anna Lindh utan om en ledande politiker vem som helst. Han var hatisk mot politiker och ville mörda en av dem, vem som helst.
Senast redigerad av Basfakta 2019-04-05 kl. 01:11.
Citera
2019-04-05, 07:11
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Lena Andersson är ju inne på att paret inte skulle släppa en obekant in på skinnet. Hon säger vidare att det finns en person i utredningsmaterialet, som man inte kommer runt. LGWP gottar sig och grymtar bredvid.

Går det räkna ut vem hon åsyftar?

Hon närmar ju sig Walls möte, på många sätt, när hon med kvinnlig intuition säger att AB uppfattar dom tre som ett sällskap. Och för att uppfatta folk undermedvetet som ett sällskap krävs mer än att dom går tätt.
Citera
2019-04-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Lena Andersson är ju inne på att paret inte skulle släppa en obekant in på skinnet. Hon säger vidare att det finns en person i utredningsmaterialet, som man inte kommer runt. LGWP gottar sig och grymtar bredvid.

Går det räkna ut vem hon åsyftar?

Hon närmar ju sig Walls möte, på många sätt, när hon med kvinnlig intuition säger att AB uppfattar dom tre som ett sällskap. Och för att uppfatta folk undermedvetet som ett sällskap krävs mer än att dom går tätt.

Hon syftar på LP naturligtvis. En person som inte är utredd; en person som uppenbarligen står över allt.
Citera
2019-04-05, 08:16
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Antyder inte det att första skottet var riktat mot OP
och att andra skottet var riktat mot hopkrupna
figurer och kunde tolkas som ett skott mot OP.
Citera
2019-04-05, 08:31
Medlem
Citat:

Inte jag iallafall Vad är det du ser?
Citera
2019-04-05, 08:42
Medlem
p.norths avatar
sköt 2 gånger= en avrättning
Citera
2019-04-05, 08:43
Medlem
p.norths avatar
...och att Olof var bara målet!
Tack
Citera
2019-04-05, 09:14
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det här med Anna Lindh är lite intressant att studera.

Snart utanför ämnet men chefsåklagare Krister Peterson(nuvarande PU) närvarar faktiskt vid förhöret av Mihajlos mor.
Om man vill spekulera om att knyta en enskild gärningsman till ett politiskt mord?
Det man kan konstatera är att Mijailo lämnat väldigt motsägelsefulla uppgifter. Bland annat påstår han att han även kände ett förakt mot Serbiska politiker men vill ändå avtjäna sitt straff i Serbiskt fängelse.
Och att han med lätthet lurade många för att komma med en helt annan förklaring/erkännande senare i Expressen.
Möjligt att han fick bra betalt för den intervjun?
Den dömde i Palmerättegången och sedan frikände Christer Pettersson vidhöll sin version med några få undantag då han medverkade i spännande TV-program mot ersättning.
http://www.legalscandal.info/FUP/4.Protokollbilaga.pdf
Citera
2019-04-05, 09:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Ja, det är ju inte lätt att skjuta 2 gånger mot en person när en kula träffar OP och en LP. Skottvinkeln mot den ena personen är väsentligt annorlunda än den mot den andra personen.

Sedan går det inte att skjuta mot OP mer än en gång i stående position om han sköts med första.

Som jag tolkar det så såg han också två mynningsflammor/blixtar bakom ryggen på OP. Ingenting om att två personer föll samtidigt. Alltså ytterligare ett tecken på att Palme dödades med andra skottet. Och att Lisbet inte drogs med i fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in