Citat:
Ursprungligen postat av
nin
Senaste beräkningen jag sett så är genomsnittsåldern 63,8 år för gå i pension i Sverige. Det vill säga, det finns många som går även tidigare än snittet. Sen får du inte glömma bort att varje år extra du jobbar, är ett år mindre att njuta av. Om du säger att du bara ser 10 år som aktiv pensionär, 65-75 år, varför fixar du inte då att du kan gå i pension (leva på egna pengar) redan vid 60? Då har du helt plötsligt 15 aktiva år.
Det jag försöker påpeka är att mycket folk idag är inte helt slut vid 72-73 års ålder. De kan, om de har råd, ha ett aktivt liv många år till. Och aktivt liv betyder ju inte bara bergsklättring, utan det kan vara mindre resor, gå ut och käka, golf mm.
Numera är det väldigt enkelt att göra en pensionsprognos på minpension.se där man kan laborera med olika uttagsåldrar - och utbetalningsår och direkt se utfallet. Jag rekommenderar alla att göra detta.
Pension redan vid 60 år (vilket faktiskt inte är tillåtet, allmän pension kan man ansöka om först när man har fyllt 61) innebär givetvis betydligt lägre månatlig pension än om man jobbar på till 65. Det har aldrig varit något alternativ för min del att sluta jobba före 65.
Och med "aktiv" menar jag att man fortfarande orkar och har lust att göra olika saker, som man kanske inte längre gör i samma utsträckning efter fyllda 75. Man har inte samma driv helt enkelt, och därmed inte lika stora utgifter.
Jag tycker inte att man ska lägga alla delar av tjänstepensionen på fem eller tio år, men lite mer före 75 år, lite mindre efter.
Men som jag också skrev, detta är ju något som var och en får fundera över efter sina egna förutsättningar. Facit får man inte förrän man lägger näsan i vädret om man ska hårdra det.
"Att göra förutsägelser är svårt, särskilt om framtiden." (Niels Bohr, världsberömd dansk atomfysiker.)