2017-12-11, 18:19
Medlem
Vill man ha högre pension så får man väl fan spara mer. Detta kan väl inte vara så svårt att räkna ut? Farbror staten kan inte trolla fram pengar (än).
Citera
2017-12-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Storleken på pensionen spelar ingen roll om/när du inte längre kan bo hemma.
Eftersom nivån på avgiften för vårdhemmet sätts precis så att du ändå kommer räknas som fattigpensionär.
Det här är en väldigt viktig aspekt. På flera sätt tror jag att avgifter kommer att nivelleras så att man skinnar de som sitter på alltför mycket pengar.

En annan mycket stor risk är att den allmänna pensionen kommer att behovsprövas på nåt sätt. Om man sitter på för mycket tjänstepension eller eget sparande så kan man kanske räkna med att få mindre allmän pension.

Det är många munnar som ska mättas i Sverige framöver, och pensionärerna är väl den grupp som ligger närmast till hands för att få pröjsa upp.
Citera
2017-12-12, 02:23
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag håller med om mycket i det du skriver, men vem har talat om att gå i pension redan vid 62? Gör man det blir pensionen lägre varje månad, självklart. Jag utgår i mitt resonemang att man jobbar till 65, vilket de allra flesta gör om jag har förstått saken rätt. Plus att merparten av min pension fortfarande är livslång, t ex den allmänna pensionen.
Jag har försökt göra en så realistisk kalkyl som möjligt över hur mitt liv kommer att se ut efter 65. Då har jag kommit fram till att jag är som mest aktiv de första tio åren, men vid 75 har jag t ex svårt att se mig själv åka runt på en tung (och kostsam) mc som jag gör i dag, bara för att ta ett exempel.
Tror man att man ska bli 90-100 år och vara frisk och aktiv många år efter 65 ska man kanske tänka annorlunda än jag, och i stället lägga alla pensionsdelar som går på livslång utbetalning. Man får mindre varje månad, men lika mycket så länge man lever å andra sidan.

Senaste beräkningen jag sett så är genomsnittsåldern 63,8 år för gå i pension i Sverige. Det vill säga, det finns många som går även tidigare än snittet. Sen får du inte glömma bort att varje år extra du jobbar, är ett år mindre att njuta av. Om du säger att du bara ser 10 år som aktiv pensionär, 65-75 år, varför fixar du inte då att du kan gå i pension (leva på egna pengar) redan vid 60? Då har du helt plötsligt 15 aktiva år.

Det jag försöker påpeka är att mycket folk idag är inte helt slut vid 72-73 års ålder. De kan, om de har råd, ha ett aktivt liv många år till. Och aktivt liv betyder ju inte bara bergsklättring, utan det kan vara mindre resor, gå ut och käka, golf mm.
Citera
2017-12-12, 08:14
Medlem
Alla har inte dålig pension.

Farsar tar ut sin tjänstepension på 10 år, han är nu 73 bast och gick i pension vid 65 ungefär. Inget privat pensionssparande.

Han taxerar 550k/år som pensionär så han skattar bort alldeles för mycket av pensionen, men han räknade med att han max blir 75 år p.g.a. sjukdomhistorik så kan inte säga att han gjorde ett taktiskt felaktigt val.

Så han får i runda slängar 28 k netto varje månad och har omkostnader på max 10 k.

Skaffa er ett välavlönat jobb så slipper ni oroa er!
Citera
2017-12-12, 08:15
Medlem
Man kan gå i pension före 65 och ändå ta ut statliga pensionen senare...
Citera
2017-12-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Senaste beräkningen jag sett så är genomsnittsåldern 63,8 år för gå i pension i Sverige. Det vill säga, det finns många som går även tidigare än snittet. Sen får du inte glömma bort att varje år extra du jobbar, är ett år mindre att njuta av. Om du säger att du bara ser 10 år som aktiv pensionär, 65-75 år, varför fixar du inte då att du kan gå i pension (leva på egna pengar) redan vid 60? Då har du helt plötsligt 15 aktiva år.

Det jag försöker påpeka är att mycket folk idag är inte helt slut vid 72-73 års ålder. De kan, om de har råd, ha ett aktivt liv många år till. Och aktivt liv betyder ju inte bara bergsklättring, utan det kan vara mindre resor, gå ut och käka, golf mm.

Numera är det väldigt enkelt att göra en pensionsprognos på minpension.se där man kan laborera med olika uttagsåldrar - och utbetalningsår och direkt se utfallet. Jag rekommenderar alla att göra detta.
Pension redan vid 60 år (vilket faktiskt inte är tillåtet, allmän pension kan man ansöka om först när man har fyllt 61) innebär givetvis betydligt lägre månatlig pension än om man jobbar på till 65. Det har aldrig varit något alternativ för min del att sluta jobba före 65.
Och med "aktiv" menar jag att man fortfarande orkar och har lust att göra olika saker, som man kanske inte längre gör i samma utsträckning efter fyllda 75. Man har inte samma driv helt enkelt, och därmed inte lika stora utgifter.
Jag tycker inte att man ska lägga alla delar av tjänstepensionen på fem eller tio år, men lite mer före 75 år, lite mindre efter.
Men som jag också skrev, detta är ju något som var och en får fundera över efter sina egna förutsättningar. Facit får man inte förrän man lägger näsan i vädret om man ska hårdra det.
"Att göra förutsägelser är svårt, särskilt om framtiden." (Niels Bohr, världsberömd dansk atomfysiker.)
Citera
2017-12-13, 11:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
Alla har inte dålig pension.

Farsar tar ut sin tjänstepension på 10 år, han är nu 73 bast och gick i pension vid 65 ungefär. Inget privat pensionssparande.

Han taxerar 550k/år som pensionär så han skattar bort alldeles för mycket av pensionen, men han räknade med att han max blir 75 år p.g.a. sjukdomhistorik så kan inte säga att han gjorde ett taktiskt felaktigt val.

Så han får i runda slängar 28 k netto varje månad och har omkostnader på max 10 k.

Skaffa er ett välavlönat jobb så slipper ni oroa er!

Säg det till alla undersköterskor. Samt de med 20~k i månadslön.
Citera
2017-12-13, 11:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Numera är det väldigt enkelt att göra en pensionsprognos på minpension.se där man kan laborera med olika uttagsåldrar - och utbetalningsår och direkt se utfallet. Jag rekommenderar alla att göra detta.
Pension redan vid 60 år (vilket faktiskt inte är tillåtet, allmän pension kan man ansöka om först när man har fyllt 61) innebär givetvis betydligt lägre månatlig pension än om man jobbar på till 65. Det har aldrig varit något alternativ för min del att sluta jobba före 65.
Och med "aktiv" menar jag att man fortfarande orkar och har lust att göra olika saker, som man kanske inte längre gör i samma utsträckning efter fyllda 75. Man har inte samma driv helt enkelt, och därmed inte lika stora utgifter.
Jag tycker inte att man ska lägga alla delar av tjänstepensionen på fem eller tio år, men lite mer före 75 år, lite mindre efter.
Men som jag också skrev, detta är ju något som var och en får fundera över efter sina egna förutsättningar. Facit får man inte förrän man lägger näsan i vädret om man ska hårdra det.
"Att göra förutsägelser är svårt, särskilt om framtiden." (Niels Bohr, världsberömd dansk atomfysiker.)

Nja, man kan söka pension när man är 60 men man kan inte få pension förrän man fyllt 61, 61 kommer antagligen att höjas till 63 under en femårsperiod... Förslag kommer nog att läggas snart.
Citera
2017-12-14, 01:20
Medlem
nins avatar
Citat:

Jag skrev "(leva på egna pengar)". Du kan sluta jobba och "gå i pension" och leva på eget kapital tills du blir 65, då kan du ta ut pensionen. Jag har tänkt själv att "gå i pension" absolut senast vid 55 år, helst vid 50 år. Då ska jag leva på eget kapital (avkastningen + ev äta lite av kapitalet, under kontrollerade former) tills jag kan ta ut pensionen. Jag hoppas då på 25-30 friska år som pensionär, förhoppningsvis även frisk och med ork som 80åring.
Citera
2017-12-14, 09:04
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Farbror staten kan inte trolla fram pengar (än).

Men farbror staten är jäkligt duktiga på att trolla bort pengar.

Eller "Slarva bort" kanske är mer rätt benämning...
Citera
2017-12-21, 16:50
Medlem
Jag gick i pension vid 60, det är 9 år sedan. Då fick jag 63% av den dåvarande lönen. Idag har läget försämrats eftersom löneökningarna har vida överstigit pensionsökningarna. Det är typ 40-45% idag om jag jämför med mina kollegor som fortfarande arbetar.
Reinfeld och Borg såg också till att beskatta pensionärer hårdare än anställda. Vid senaste valet lovade S att återställa skillnaden mellan lön och pension, men det visar sig att det bara gäller dem med låga pensioner och bostadsbidrag.
Jag tittade på 2018 års skattetabell idag och ser att skillnaden mellan lön och pension har ökat för min del.
Med min pension (35.000), som till stor del är eget sparande så blir minskningen av skatten 37:-, men för en löntagare så blir minskningen 45:-. Skillnaden mellan beskattningen på min pension och en löntagares var 2017 1399:-. År 2018 blir skillnaden 1407:-/månad.
Det är inte rättvist!
Citera
2019-04-08, 19:32
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag vill hävda att man som ung idag, bör tänka på att man antagligen kommer vara en relativt frisk 80-åring i framtiden. Då bör man även planera ekonomin utifrån det.

Förutsatt att man lever över huvud taget d.v.s. Och då menar jag inte "Carpe diem, lev i nuet och spara ingenting till pensionen. #YOLO!", utan snarare att det spontant känns som att mänskligheten till stor del kommer att utrota sig själv under det kommande seklet.

Jag är oerhört pessimistisk angående hur Sverige och övriga världen kommer se ut 2050+. Med det sagt sparar jag som en smålänning just p.g.a det... Inte för att tyna bort i en solstol i Thailand när jag är 65+, utan för att över huvud taget ha råd att fly till en beboelig plats och ha mat i magen.

P.S Ursäkta för en super-nekropost. Glömde att jag tittade på en gammal tråd.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2019-04-08 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in