2019-05-23, 12:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ett utdrag ur domen:
”Detta mål handlar inte om frågan om människor i allmänhet och barn i synnerhet kan få tillräcklig näring genom vegansk kost. Det får tvärtom anses vara allmänt veterligt att sådan kost räcker för att föda såväl barn som vuxna, låt vara att de restriktioner som den kosthållningen för med sig innebär vissa kunskapskrävande utmaningar, både vad gäller matlagningskonst och näringslära”.

Det verkar inte vara vanliga veganer, det här är något annat.

Vad i helsike är en "luftarian"? Dett låter fullständigt vansinnigt.

Dottern fick varken vaccinationer eller någonting som är kontroller
av ett spädbarn.

Själva kan de få leva så som vuxna individer, men de ska inte få ha barn!

Jag är inte säker på att utredaren läst bloggen. Kvinnan har skrivit om sina fastor där hon kallade sig lufterian, men hon var magsjuk vid dessa tillfällen och försökte alltså fasta sig ur dem och kunde varken äta eller dricka då.
Citera
2019-05-23, 12:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror på att det finns en utländsk socialtjänst i bakgrunden eftersom mamman är utländsk medborgare. Det gör att man kanske kommer att överlämna ansvaret till denna beroende på vad utredningen visar. Verkar också som de hamnar på samma hem som skråmos barn vilket ligger nära farföräldrarnas hem.
Nej, det är svensk socialtjänst som har ansvaret för barnet och ingen annan. Både mamman och pappan är boende i Sverige.
Citera
2019-05-23, 12:33
Medlem
HarryScheinens avatar
Föräldrarna borde steriliseras, så att de två föredömena inte gör om detta...
Citera
2019-05-23, 12:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är svensk socialtjänst som har ansvaret för barnet och ingen annan. Både mamman och pappan är boende i Sverige.

Nej, de är inte skrivna i Sverige. Kvinnan är alltså formellt skriven i utlandet och därför måste alltid socialtjänsten i det landet kontaktas vid sådana ärenden när en svenskt socialtjänst gör ingripanden mot utländska medborgare på besök i landet.

Det är exakt samma sak som när socialen gör ingripanden t.ex. vid barnmisshandel av t.ex. norska turister på besök i Göteborg. Norsk socialtjänst blir kontaktad och får ofta ta över ärendet.
Citera
2019-05-23, 12:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, de är inte skrivna i Sverige. Kvinnan är alltså formellt skriven i utlandet och därför måste alltid socialtjänsten i det landet kontaktas vid sådana ärenden när en svenskt socialtjänst gör ingripanden mot utländska medborgare på besök i landet.

Det är exakt samma sak som när socialen gör ingripanden t.ex. vid barnmisshandel av t.ex. norska turister på besök i Göteborg. Norsk socialtjänst blir kontaktad och får ofta ta över ärendet.
Ok, jag uppfattade dem som boende i landet men utan fast adress utan kringluffande.
Citera
2019-05-23, 13:02
Medlem
HarryScheinens avatar
Ännu ett gäng invandrade hönshjärnor som kostar samhället enorma pengar? Det skulle vara spännande att se vad notan för rättegången landade på, en halv miljon? Tre månader på kåken vardera borde landa på tre till fyrahundratusen per skalle?
Citera
2019-05-23, 13:07
Medlem
Memmajemmas avatar
Från vilket land kommer modern?
Citera
2019-05-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Från vilket land kommer modern?
Indonesien troligen
Citera
2019-05-23, 13:40
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Ännu ett gäng invandrade hönshjärnor som kostar samhället enorma pengar? Det skulle vara spännande att se vad notan för rättegången landade på, en halv miljon? Tre månader på kåken vardera borde landa på tre till fyrahundratusen per skalle?

Aktbilagor 120, 126, 127, 129, 131 är fakturor för tolkar.
Aktbilagor 130, 132 & 132 är fakturor för ombuden

Jag kan inte se i dagboksbladet om vittnena har lämnat in krav på ersättning för förlorad arbetstid och resor men det kanske kommer senare. Vi har utöver det standardersättning till nämndemännen men dom är förhållandevis billiga. Att dom dömdes till tre månader beror nog på att dom satt häktade den tiden, så det blir i så fall standardkostnad för tid i häkte. Utöver det kan man lägga in kostnaden för §7-undersökningen.

Det är lite för många aktbilagor att begära ut för min del då jag inte vill besvära tingsrätten i onödan, så det blir ingen exakt sammanställning. Men nog landar det på över en miljon kronor i alla fall skulle jag tro.

Dagboksblad
https://docdro.id/Qtlt0cv
Citera
2019-05-23, 13:59
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Aktbilagor 120, 126, 127, 129, 131 är fakturor för tolkar.
Aktbilagor 130, 132 & 132 är fakturor för ombuden

Jag kan inte se i dagboksbladet om vittnena har lämnat in krav på ersättning för förlorad arbetstid och resor men det kanske kommer senare. Vi har utöver det standardersättning till nämndemännen men dom är förhållandevis billiga. Att dom dömdes till tre månader beror nog på att dom satt häktade den tiden, så det blir i så fall standardkostnad för tid i häkte. Utöver det kan man lägga in kostnaden för §7-undersökningen.

Det är lite för många aktbilagor att begära ut för min del då jag inte vill besvära tingsrätten i onödan, så det blir ingen exakt sammanställning. Men nog landar det på över en miljon kronor i alla fall skulle jag tro.

Dagboksblad
https://docdro.id/Qtlt0cv

Tack för vänligheten!

Ja, som du säger, många bäckar små får nog slutnotan att landa på dryga miljonen. Sedan tillkommer ju notan från Socialtjänsten gällande familjehemsplaceringen, därpå en kostnad för familjehemmets åtaganden - jag vet inte exakta summor som månatligen utbetalas till familjehemmet för deras tjänster (eller hur man skall uttrycka det).

Det fina i kråksången är dock att barnet får en stabilare uppväxt. Barn som omhändertas i så tidig ålder tenderar ju att utveckla betydligt starkare och sundare band till sina nya föräldrar, än om det hela hade skett i typ 4-5 års åldern.
Citera
2019-05-23, 14:04
Medlem
SvenAbdis avatar
Perfekt med fängelsestraff, nu har de nånstans att bo
Citera
2019-05-23, 14:10
Medlem
Blev de av med vårdnaden av barnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera