Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-31, 12:21
Medlem
antoneriks avatar
Han är misstänkt för två våldtäkter, vägrar komma till polisförhör, flyr till och med landet, och Sverige kritiseras av FN för tortyr mot honom?

https://www.expressen.se/nyheter/fn-...sykisk-tortyr/
Citera
2019-05-31, 12:21
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Dejavu !

Dom låste in J.A på ökända Belmarch som är Englands motsvarighet till Gitmo för ett simpelt borgensbrott. J.A:s hälsa störtdök efter inlåsningen där, exakt samma sak hände MI5-agenten David Shayler tidigare som också fängslades, efter att ha avslöjat MI5:s operationer i att bl.a försöka lönnmörda Kadaffi i en operation som gick snett med oskyldigt döda pga en felplacerad bilbomb.

Presentation David Shayler: https://en.wikipedia.org/wiki/David_Shayler
Shayler gick sen samma väg som Manning och blev en "hon".......
3:e gången gillt för J.A ?

Det var inget simpelt borgensbrott. Han dömdes till nära nog maxstraff. Han har gjort två kvinnor rättslösa och kostat brittiska skattebetalare 200 miljoner. Samhället måste svara på så grova handlingar och han är dessutom bevisat EXTREMT rymningsbenägen. Ryssarna vill ha honom, kanske skulle han även kunna bli inblandad i en fritagning från fängelse med lägre säkerhet. Dock tror jag att huvudanledningen till Belmarsh är att han inte ska kunna rymma innan utlämningsärendena mot USA och Sverige är avklarade.
Senast redigerad av Anonymare 2019-05-31 kl. 12:25.
Citera
2019-05-31, 12:24
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Han är misstänkt för två våldtäkter, vägrar komma till polisförhör, flyr till och med landet, och Sverige kritiseras av FN för tortyr mot honom?

Helt absurt. När ska ”FN” sluta göra sig till åtlöje? Förtroendet för FN på detta område urholkas gradvis med liknande uttalanden som är på ren pajasnivå.
Citera
2019-05-31, 12:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det var inget simpelt borgensbrott. Han dömdes till nära nog maxstraff. Han har gjort två kvinnor rättslösa och kostat brittiska skattebetalare 200 miljoner. Samhället måste svara på så grova handlingar och han är dessutom bevisat EXTREMT rymningsbenägen. Ryssarna vill ha honom, kanske skulle han även kunna bli inblandad i en fritagning från fängelse med lägre säkerhet. Dock tror jag att huvudanledningen till Belmarsh är att han inte ska kunna rymma innan utlämningsärendena mot USA och Sverige är avklarade.
Mja. Han kanske aldrig kom på att han bara kunnat hoppa ned från den ecuadorianska balkongen och sprungit iväg. Hade någon dessutom hämtat honom med bil/MC hade vi haft en vattentät flyktplan.
Citera
2019-05-31, 12:34
Medlem
duqus avatar
Citat:
Det var inget simpelt borgensbrott. Han har gjort två kvinnor rättslösa och kostat brittiska skattebetalare 200 miljoner. .....bla..bla....

Citat:
Helt absurt. När ska ”FN” sluta göra sig till åtlöje? Förtroendet för FN på detta område urholkas gradvis med liknande uttalanden som är på ren pajasnivå.

Han har INTE gjort 2 kvinnor rättslösa - det har svenska åklagarmyndigheten gjort genom att inte utföra sitt jobb och enbart påvisat en politisk styrning som inte hör hemma i svensk lagstiftning.

Du borde inse att all skit och lögner som du levererat sen 2010 kommer att slå tillbaka mot dig privat så småningom, du är ett paradexempel på en illa fungerande svensk psykvård.
Citera
2019-05-31, 12:35
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mja. Han kanske aldrig kom på att han bara kunnat hoppa ned från den ecuadorianska balkongen och sprungit iväg. Hade någon dessutom hämtat honom med bil/MC hade vi haft en vattentät flyktplan.

Han hade inte ens behövt hoppa. Bara springa ut genom dörren om någon hjälpt till med att hålla ytterdörren uppe och synkat med bil/mc utanför. Med lämpliga fordonsbyten och avledningsmanövrar borde detta haft rätt stora chanser att lyckas. Kanske passade det hans syften att stanna på ambassaden så att svansen och ”FN” skulle tycka synd om honom. Klassiskt självskadebeteende.
Citera
2019-05-31, 13:29
Medlem
Anonymares avatar
Visst är det tragiskt hur det blivit för JA och det är uppenbart att det är psykvård som behövs:

Citat:
“Physically there were ailments but that side of things are being addressed by the prison health service and there was nothing urgent or dangerous in that way,” Melzer said.

“What was worrying was the psychological side and his constant anxiety. It was perceptible that he had a sense of being under threat from everyone. He understood what my function was but it’s more that he was extremely agitated and busy with his own thoughts. It was difficult to have a very structured conversation with him.”

https://www.google.se/amp/s/amp.theg...says-un-expert

Jag tycker att det är fel att lägga all skuld på Sverige, UK, USA och Ecuador. Och ingen skuld alls på JA. Ländernas rättssystem svarar på hans handlingar och hans flyktbeteende. Man kan inte låta brottslingar med självskadebeteende löpa för att det är synd om personerna men givetvis kan man väga in psykisk hälsa när man utdömer straff för brott.

Av de utpekade länderna lägger jag en mycket stor skuld på Ecuador som har hyst honom i 7 år. Det är uppenbart att deras passivitet och oförmåga att avhysa i ett tidigare skede är huvudorsaken till JA:s nuvarande hälsostatus.
Senast redigerad av Anonymare 2019-05-31 kl. 13:41.
Citera
2019-05-31, 13:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Visst är det tragiskt hur det blivit för JA och det är uppenbart att det är psykvård som behövs:

https://www.google.se/amp/s/amp.theg...says-un-expert

Jag tycker att det är fel att lägga all skuld på Sverige, UK, USA och Ecuador. Och ingen skuld alls på JA. Ländernas rättssystem svarar på hans handlingar och hans flyktbeteende. Man kan inte låta brottslingar med självskadebeteende löpa för att det är synd om personerna men givetvis kan man väga in psykisk hälsa när man utdömer straff för brott.

Av de utpekade länderna lägger jag en mycket stor skuld på Ecuador som har hyst honom i 7 år. Det är uppenbart att deras passivitet och oförmåga att avhysa i ett tidigare skede är huvudorsaken till JA:s nuvarande hälsostatus.
Jag medger att jag inte kunnat förutsäga denna utveckling. The Guardian stöder Assanges begäran om att inte bli utlämnad, på humanitär grund.

Men jag menar att det passar med hur jag ser fallet. Han har fyllt sin funktion som agent på ambassaden. Nu gäller det att avsluta ärendet. Att låsa/stänga in honom mer fyller ingen funktion, annat än att försöka låta påskina att han inte skulle jobba för USA.

Huruvida han verkligen blivit mentalt gravt påverkad under de sju åren är nog svårt att säga ännu. Det borde ha framgått tidigare om han blivit gravt påverkad. Smetandet av avföring var, menar jag, ett sätt att tvinga fram en avhysning vid rätt tidpunkt (tajmat för att koppla till Bini). Flera andra saker skedde då, t.ex. hotade WL att stämma Ecuadors regering. WL hade även reklamkampanj med Pamela, läcka om extraordinary rendition US transportplan I London etc.

Preliminär bedömning är att den psykiska påverkan överdrivits för att finna ett snabbare slut på ärendet. Men det är bara en gissning just nu. (Självklart har han påverkats.)
Senast redigerad av wwr 2019-05-31 kl. 14:18.
Citera
2019-05-31, 14:29
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag medger att jag inte kunnat förutsäga denna utveckling. The Guardian stöder Assanges begäran om att inte bli utlämnad, på humanitär grund.

Nej det gör de inte. De bara rapporterar vad Nils Melzer säger. Nog för att JA verkar vara extra snurrig just nu men dina teorier är sju resor mer snurriga än verkligheten.
Citera
2019-05-31, 14:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nej det gör de inte. De bara rapporterar vad Nils Melzer säger.
Men nyligen svängde The Guardian mycket överraskande och stödde Assange. Jag skall se om jag hittar den artikeln. Möjligen var det en op-ed. De skrev att JA inte borde utlämnas.

Och denna artikel är ju ett stöd på det sätt den rapporteras. FN står ju dessutom på samma sida.

Jag läser inte DN regelbundet. Men jag tror jag såg i tråden att någon skrev att DN, åtminstone under någon period, fokuserat rapporteringen på JA:s "dåliga hälsa".

Så här i efterhand kan man nog säga att det vore ett logiskt "slut" på fallet, att spela "psyk-kortet".
Citera
2019-05-31, 14:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
The Guardian view on Assange and extradition: say no to the US
The WikiLeaks founder must be held accountable for skipping bail. But extradition to America over this case would be wrong
https://theguardian.com/commentisfre...y-no-to-the-us

Detta är ju en mycket överraskande vändning av The Guardian. Det är en äkta editorial, inte ens op-ed. The Guardian ger plötsligt stöd till sin tidigare ärkefiende!

Assange har gjort sitt som agent på ambassaden. Nu blir det kanske pension från CIA för honom.
Senast redigerad av wwr 2019-05-31 kl. 14:47.
Citera
2019-05-31, 15:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

Nej, bara en. Och åklagaren Marianne kallade honom aldrig till förhör utan verkade mest bara schabbla bort de många möjligheter hon hade att förhöra. Han är förhörd två gånger, i augusti 2010, helt friviligt och utan att vara häktad, i Stockholm, och i november 2016 i London.

Han flydde aldrig landet. I själva verket stannade han i cirka 5 veckor efter kvinnornas anmälan, och frågade sen åklagaren om det var OK att resa utomlands. Han fick klartecken och åkte till ett sedan länge inplanerat möte i Berlin och vidare till en debatt i London där han var en av deltagarna. Inget gjordes i hemlighet, och han kollade som sagt med åklagaren i förväg.

Först efter tre månader ville Marianne häkta honom. Hon gav honom inte ens reseförbud innan dess. Hur lyckas du förvränga det till att han flydde? Du är illa påläst och hitta bara på.

Sverige har blivit kritiserade för att hålla honom godtyckligt frihetsberövad i och med att den svenska åklagaren höll honom häktad så länge utan att utnyttja de möjligheter som fanns för att för fallet framåt. Svensk polis och åklagare genomförde förhör över 40 gånger under den tid Marianne vägrade utnyttja den möjligheten. Och när hon till sist pressades (av svenska domstolar bl a.) att göra något, så lät hon inte Assange svenska advokat närvara vid förhöret!

Så visst har hon kränkt hans mänskliga rättigheter. Han har enligt nuvarande åklagare inte ens delgivits misstanke för våldtäkt! Trots att det gått nästan nio år.

Nio år som misstänkt, häktad, godtyckligt frihetsberövad, nekad sin svensk advokat närvaro, och nu isolerad med ytterst begränsas möjlighet att diskutera sin situation med sin advokat.

Och under den flera år långa belägringen av ambassaden blev brittisk polis så närgångna att han knappt kunde tala med sina advokater utan att brittisk polis kunde avlyssna samtalen.

Och detta för ett fall som är då tunt att en åklagare la ner för att hon ansåg att inget brott begåtts.

När det blir så oproportionerligt så handlar det om ren förföljelse.

Anna och Sofia har fått sin hämnd, men vill ha mer. Hans huvud på ett fat, tack!
Senast redigerad av outoftheblue 2019-05-31 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in