2019-05-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Mjligt ytterligare en dum frga. Men om jag kper BTC fr vrde 1000 kr, gr hela proceduren. Lter BTCn ligga och tugga i plboken och wips s har BTC gtt upp i vrde med 20 %. Om jag d sljer mina BTC, kommer jag d f ut 20 % mer? Allts d 1200 kronor?

Vad r det som styr om valutan gr upp eller ner i vrde? r det s simpelt som desto fler som kper BTC, desto hgre blir vrdet, och desto fler som sljer desto lgre vrde har det?

Vrdet styrs av tillgng och efterfrgan.

Kper du BTC vrt 1000 och sedan sljer till vrde 1200 s betnk att du ska betala skatt p de 200kr du gjort i vinst.
Citera
2019-05-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Hur mycket folk investerat tror jag varierar, framfr allt beroende om man kpte fr flera r sedan eller inte.

Om du vill kpa p en svensk sajt s finns BTCX och Safello som stdjer Swish. Utomlands finns Kraken, Bitstamp och Coinbase vilket stdjer bankverfringar, och det r lgre avgift.

Nr du kpt s ligger bitcoinsen p handelsplatsens plnbok och inte "i dina hnder". Du rekommenderas allts att plocka ut dem genom att skicka dem till en adress i din egna bitcoin-plnbokmjukvara. Du kan ha en plnbok p datorn (rekommenderar Electrum), eller p telefonen (rekommenderar Blockstream Green) eller allra skrast s klart en hrdvaruplnbok (Trezor, Ledger) om du vill vara absolut sker att du inte blir hackad eller tappar bort dina coins.

Nr man installerar en wallet s tvingas man skriva ner en terstllningskod (en rad engelska ord) s att om telefonen/datorn dr eller frsvinner p annat vis s kan alltid coinsen terstllas med hjlp av terstllningskoden.

Det r egentligen s enkelt. Bitcoins lagras p bitcoins blockkedja p publika adresser som din plnbok genererar, och du kommer t coinsen genom privatnyckeln som plnboken samtidigt genereras. S s lnge du sitter p privatnyckeln s r det bara du i vrlden som kan komma t dina coins och det blir som att sitta p sin egna guldtacka dr hemma. Det r ditt eget ansvar att skydda privatnyckeln (plnboken / terstllningskoden) annars r coinsen frsvunna fr evigt.

Tusen tack fr ditt svar! Vilken sida rekommenderar du att kpa ifrn (svensk eller inte spelar ingen roll)?

Kommer till en brjan bara investera en liten summa och d br programmet Electrum duga, right?

Privatnyckeln kan jag frvara vart som helst, typ skriva under en takpanna eller dyl?

Sg att jag kper btc fr 2000kr i mnaden och lter dom vara i min wallet ca 10 r, r det ngot jag behver redovisa fr skatteverket eller gller det bara nr man sljer mot en fiat valuta?
Citera
2019-05-31, 15:21
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJohn
Tusen tack fr ditt svar! Vilken sida rekommenderar du att kpa ifrn (svensk eller inte spelar ingen roll)?

Kommer till en brjan bara investera en liten summa och d br programmet Electrum duga, right?

Privatnyckeln kan jag frvara vart som helst, typ skriva under en takpanna eller dyl?

Sg att jag kper btc fr 2000kr i mnaden och lter dom vara i min wallet ca 10 r, r det ngot jag behver redovisa fr skatteverket eller gller det bara nr man sljer mot en fiat valuta?
Ja, Electrum duger, nr du installerar programmet ombeds du skriva ner koden (huvudprivatnyckeln) och ja du kan spara den under en takpanna s vida den inte regnar bort

Ja, r vid frsljning du behver redovisa. Om du dock sljer fr cash p gatan eller anvnder fr att betala med p ntet s syns det inte att du gjort en frsljning.
Citera
2019-05-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ja, Electrum duger, nr du installerar programmet ombeds du skriva ner koden (huvudprivatnyckeln) och ja du kan spara den under en takpanna s vida den inte regnar bort

Ja, r vid frsljning du behver redovisa. Om du dock sljer fr cash p gatan eller anvnder fr att betala med p ntet s syns det inte att du gjort en frsljning.

Hall! Tnkte att jag kunde skicka ivg ett pm till dig med lite frgor d du verkar veta vad du pratar om, men har inte tillrckligt med posts s frgar hr.

Tycker du jag ska kpa bitcoin via bt.cx eller rekommenderar du ngon annan sida? Lste nnstans att det var dyrare att kpa dr n p annat hll?

Vart kan jag kpa Eos och Pundi X, har du ngon aning?

Br jag tnka p ngot speciellt innan jag ger mig p detta?

Tusen tack fr tidigare svar i trden, det uppskattas!
Citera
2019-06-01, 03:24
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJohn
Hall! Tnkte att jag kunde skicka ivg ett pm till dig med lite frgor d du verkar veta vad du pratar om, men har inte tillrckligt med posts s frgar hr.

Tycker du jag ska kpa bitcoin via bt.cx eller rekommenderar du ngon annan sida? Lste nnstans att det var dyrare att kpa dr n p annat hll?

Vart kan jag kpa Eos och Pundi X, har du ngon aning?

Br jag tnka p ngot speciellt innan jag ger mig p detta?

Tusen tack fr tidigare svar i trden, det uppskattas!
De svenska sidorna jag knner till r Safello och BTCX. Jag har fr mig avgifterna r lite lgre p Kraken, Bitstamp eller Coinbase om man ska kpa lite strre summor via bankverfring.

Jag r intresserad av Bitcoin och hade aldrig kpt EOS eller PundiX och jag kan frklara varfr.

Bitcoin har samma egenskaper som guld fast bttre och konkurrerar med guld om att bli global sparform, reservvaluta och hedge emot inflation. Allt guld r vrd $8 trillion och Bitcoin r vrt $150 billion s det finns fortfarande flera tusen procent potentiell uppsida kommande 2, 5, 10 ren om man sakta men skert kper Bitcoin fr sparande.

EOS och PundiX r spekulation i att dessa "fretag" fortfarande kommer finnas kvar, att det som de erbjuder kommer anvndas och att deras "token" p ngot stt ska f vrde ifrn detta. Frn en dag till den andra kan de ndra inflationen s ens innehav urgrps. Man r helt i hnderna p ett centraliserat projekt.

Bitcoin r ett helt decentraliserat protokoll dr inflationen r skrivet i sten. Utan central organisation som dikterar frndringar i grundprotokollet. Det finns ett github-repo dr open source utvecklingen sker, och det sker konstanta s kallade soft-fork uppgraderingar vilka alltid r baktkompatibla och opt-in.

Jag sger inte att det inte finns en chans att EOS eller Pundix har en chans att verprestera Bitcoin i avkastning kommande 3, 5, 10 ren men det finns en skillnad mellan dessa "produkter" Bitcoin vs resten. Det gr se hur mycket vrde som verfrs i Bitcoin-ntverket dagligen och Bitcoin utklassar allting just nu och troligtvis i framtiden. Det finns fundamenta.
Citera
2019-06-01, 08:43
Medlem
Bitcoin r endast en fluga. Nr Bitcoin har ftt leka av sig ngra r till s kommer stormakterna se till att strta den.
Citera
2019-06-01, 11:45
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Bitcoin r endast en fluga. Nr Bitcoin har ftt leka av sig ngra r till s kommer stormakterna se till att strta den.

Det sa man om internet ocks.
Citera
2019-06-01, 12:33
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Det sa man om internet ocks.
Det r intressant faktiskt. En ny revolutionerande teknik kommer till vrlden och alla proffstyckare och media avfrdar det som en fluga.

Det r absolut revolutionerande att istllet fr att lita p banker eller betalningsfrmedlare som Paypal att de ska ta hand om dina pengar utan att frysa verfringar eller ta hutlsa avgifter s skts allt p en decentraliserad blockkedja som ntverket som helhet driver utan central punkt. Det byter ut fiatsystemet helt till ett system byggt p sunda pengar vilket genom historien leder lnder till vlstnd, motsatsen r easy money och hyperinflation som r katastrofalt men sker hela tiden.

Jag har upplevt anvndandet av Bitcoin "first hand". Jag vet knslan av att sitta p sin privatnyckel som ger tillgng till mina pengar, (inte bankens pengar), jag kan bra dem med i telefonen ver hela vrlden, jag kan skicka vilken summa nr som helst globalt.

Marknaden har bara inte frsttt det nnu. Att folk sger att det r en fluga,, eller tror att "nsta Bitcoin" r runt hrnet eller bara ser Bitcoin som ett pyramidspel som de "missat tget p"...., allt detta visar p hur undervrderat Bitcoin r. Om 10 r r det kanske vrldens mest likvida globala valuta s mycket kapital som fldar in i Bitcoin r efter r d det r vrldens bsta Store of value d det r begrnsad mngd coins... (0% inflation p sikt).
Citera
2019-06-01, 12:50
Medlem
Citat:
Det r intressant faktiskt. En ny revolutionerande teknik kommer till vrlden och alla proffstyckare och media avfrdar det som en fluga.

Det r absolut revolutionerande att istllet fr att lita p banker eller betalningsfrmedlare som Paypal att de ska ta hand om dina pengar utan att frysa verfringar eller ta hutlsa avgifter s skts allt p en decentraliserad blockkedja som ntverket som helhet driver utan central punkt. Det byter ut fiatsystemet helt till ett system byggt p sunda pengar vilket genom historien leder lnder till vlstnd, motsatsen r easy money och hyperinflation som r katastrofalt men sker hela tiden.

Jag har upplevt anvndandet av Bitcoin "first hand". Jag vet knslan av att sitta p sin privatnyckel som ger tillgng till mina pengar, (inte bankens pengar), jag kan bra dem med i telefonen ver hela vrlden, jag kan skicka vilken summa nr som helst globalt.

Marknaden har bara inte frsttt det nnu. Att folk sger att det r en fluga,, eller tror att "nsta Bitcoin" r runt hrnet eller bara ser Bitcoin som ett pyramidspel som de "missat tget p"...., allt detta visar p hur undervrderat Bitcoin r. Om 10 r r det kanske vrldens mest likvida globala valuta s mycket kapital som fldar in i Bitcoin r efter r d det r vrldens bsta Store of value d det r begrnsad mngd coins... (0% inflation p sikt).

Vad r det som sger att inte andra kryptovalutor skapas som ocks i sin tur att har en begrnsad mngd?
Citera
2019-06-01, 14:05
Medlem
Sados avatar
Citat:
Vad r det som sger att inte andra kryptovalutor skapas som ocks i sin tur att har en begrnsad mngd?
Det r vl inget som sger det. Det finns redan tusentals andra.
Citera
2019-06-01, 15:21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovietdoge
Av det jag lst s r det en s lnge fortfarande bara 1 sak som saknas fr att de erfarna bitcoin investerarna ska va helt vertygade att det e dags det r att btten alltid frut har knnts klar igenom att det blir en dubbel bottom pattern dvs vi ska ner till runt 3405 igen 1 gng till och bounca
Inte p ngot vis ett fan av TA osv, men ja, precis detta. kningen vi har haft senaste mnaderna r ocks p tok fr aggressiv. Jag kan tminstone strcka mig s lngt att jag blir extremt frvnad om vi inte fr en rejl resa ned och en marknad dr den svaga delen hinner terg till "fan allts, det var allts ingen bullrun, detta gr t helvete, im out".
Citera
2019-06-01, 15:30
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Det finns de som har begrnsad mngd. Men vldigt mnga har det inte i formen av att projekten r s pass centralstyrda att du aldrig kan vara sker p inflationen. I Bitcoin sattes inflationen i sten frn frsta brjan och grundreglerna i protokollet Bitcoin har aldrig frndrats sedan dess, alla frsk att frndra protokollet leder till en hard fork, ny separat kedja (se Bitcoin Cash osv).

Ethereum r ett exempel p ett projekt som har vldigt politisk centralisering och det r i princip Ethereum Foundation som i slutndan dikterar vad inflationen ska vara, och vad den ligger p om 10 r r det ingen som vet, fr de ska ndra om hela ntverket och byta konsensusalgoritm vilket ndrar hela inflationsschemat.

Bitcoin Cash fr den delen r ocks vldigt centraliserat, de hard forkar och ndrar reglerna i grundprotokollet enligt ett schema var 6e mnad. Det kan se ut som de har fast inflation idag men man vet aldrig om 10 eller 20 r eftersom denna coin (med flera) tar bort mjligheten fr anvndare att sjlv kunna kra en nod och validera konsensusreglerna inklusive inflation genom att blockkedjan vxer fr snabbt och fr stort.

terigen, Bitcoin har ALDRIG ndrat dessa regler, det r i princip omjligt, och det r en feature. Det tar r fr Bitcoin att rulla ut nya features fr det sker genom opt-in soft forks. Det r mjligt fr alla att synkronisera en Bitcoin fullnod och sjlv validera historiken s alla transaktioner och inflationen stmmer.
Senast redigerad av DigitalNomadX 2019-06-01 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in