Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Jag vet att haven blir varmare. Det finns 4000 flöten spridda som mäter temperaturer på olika djup.
Om inte haven ackumulerat värme hade det varit 5 grader högre temperatur i atmosfären.
http://www.argo.ucsd.edu/pictures.html
Nej, det hade strålat ut från jorden. Att detta sker kan den vetenskapligt intresserade iakta på natten. Då blir det kallare pga denna utstrålning av värme. 4000 bojar skulle vara adekvat att mäta Vättern kanske, knappast ens Östersjön. Mäta hela världens hav med 4000 bojar är ju ett skämt.
Jordens omkr är 4000 mil så även om bojarna låg som ett pärlband skulle det vara 1 mil mellan varje boj. Nu är ju jorden inte ett snöre utan ett klot.
Hade massa uträkningar här i onödan, litar inte på dom så jag slår upp fakta istället.
Havens area 500 miljoner kvkm.
500 milj/4000 är 125000 kvkm per boj.
125000=pi×r×r betyder r=kvr(40000)= 200km
Varje boj ska alltså mäta temperaturen i ett område med radien 175km, eller 17mil.
20mil norr, 20 mil söder, 20 mil väster, 20 mil öster, 20 mil nordnordväst....
Ja, allt sånt här har förstås geniet Greta kontemplerat noga och funnit att bojar som mäter temperaturer med en fantastisk precision, ja hundradels grader C med lätthet finner jhavens totala energimängd.
Har greta funderat över nyttan att bojen mäta hundradels grader av när den bara mäter en enstaka punkt i en radie av 20 mil vars temperaturer i övrigt är helt okända.
Greta, lehs och andra barn borde få räkna den uppgift jag här gjorde och sedan fundera över vilka slutsatser man kan dra av någon tiondels grad rapporterad ökning, när man mäter en punkt i en radie av 20 mil.
(förutsatt att min matte höll, gjorde den på mobilen och orkade inte dra fram penna osv)