2019-06-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tror du verkligen att gemene svensk kommer att studera klimatfrågor?
Idealet är att gemene jordbo gör det, men de som gör det kan diskutera med sin omgivning. Egentligen behöver man inte förstå, det räcker att man tror och att man anammar en tradition att inte konsumera mer än nödvändigt.

Om det ändå är försent eller om det hela tiden har varit försent, så har man ändå försökt och om människor kommer att överleva så är det de saktmodiga, som lärde sig att leva enkelt.
2019-06-07, 21:07
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Är det någon som vet om det har blivit varmare i Atlanten dom senaste åren?
Nej, ingen vet. Det finns några tusen bojar som mäter temperaturer i havet. Det skulle behövas miljontals för att få en bra koll på våra enorma hav.
2019-06-07, 21:38
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag ger mig fan på att denna lilla flicka blir till "toppolitiker" snart, OM hon nu inte gör sig tillräckligt med miljoner med hjälp av böcker och priser dvs... RIK blir hon nog, så skolgången behöver hon inte längre.

Men skamligt hur vuxna tagit ann detta..........

Jag minns när jag var liten och jag hittade någon information som jag då trodde att ingen annan visste..... Man sa sin lilla information till alla vuxna och de nickade och sa ja vad bra att du sa det, men fortsätt nu med ditt.

Det är exakt vad som hänt här.
Hon har insett något som vi alla har vetat men struntat i eftersom lösningen på det hela inte är utstakad.. Nu går tösen omkring och TROR att HON har sagt något NYTT till oss alla.... Hemskt, jag känner fan mig dumförklarad när alla hoppar på tåget som att det hon säger är något nytt.... Varför sa ingen JA LILLA GRETA VI VET ATT SAKER INTE ÄR PERFEKTA NÄR DET GÄLLER MILJÖN.
2019-06-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nej, ingen vet. Det finns några tusen bojar som mäter temperaturer i havet. Det skulle behövas miljontals för att få en bra koll på våra enorma hav.
Jag vet att haven blir varmare. Det finns 4000 flöten spridda som mäter temperaturer på olika djup.

Om inte haven ackumulerat värme hade det varit 5 grader högre temperatur i atmosfären.

http://www.argo.ucsd.edu/pictures.html
2019-06-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
har hon blitt av med oskulden tro?

Vem skulle egentligen vilja göra det med henne? Det är frågan. Hon saknar ju bröst, så kanske hon attraherar någon som gillar pre-teens?
2019-06-07, 22:17
Medlem
Det är väl bra med en ung människa som är engagerad i något väldigt viktigt. Jag tror inte hon
är intresserad av pengar
2019-06-07, 22:18
Bannlyst
Greta analyserar sitt nästa smarta drag: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=h...-March.jpg&f=1

Förresten, alla ni som mobbar henne för hennes diagnoser, det är ju verkligen inte som att hon själv har erkänt att hon har dem och att vissa mera personliga hyllningar, själv ser jag helst och främst henne som ett miljögeni, just kretsar kring att hon bär upp sina diagnoser med stolthet.
2019-06-07, 22:20
Medlem
Beata Thunberg (13) hos Malou

https://youtu.be/CCny15bOucQ
2019-06-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Säkert. Det är vänsterakademiker som delar ut priser och skriver historieböckerna. Får de bestämma så finns det bara Greta, Zara Larsson och Linnéa Claeson med i historiaboken.
Man får väl inte glömma Anna Book och Blondinbella
2019-06-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Idealet är att gemene jordbo gör det, men de som gör det kan diskutera med sin omgivning. Egentligen behöver man inte förstå, det räcker att man tror och att man anammar en tradition att inte konsumera mer än nödvändigt.

Om det ändå är försent eller om det hela tiden har varit försent, så har man ändå försökt och om människor kommer att överleva så är det de saktmodiga, som lärde sig att leva enkelt.

”Man behöver inte förstå, det räcker att man tror”.
Jösses, vilka hjärntvättade sektmänniskor ni är!
2019-06-07, 23:18
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag vet att haven blir varmare. Det finns 4000 flöten spridda som mäter temperaturer på olika djup.

Om inte haven ackumulerat värme hade det varit 5 grader högre temperatur i atmosfären.

http://www.argo.ucsd.edu/pictures.html
Nej, det hade strålat ut från jorden. Att detta sker kan den vetenskapligt intresserade iakta på natten. Då blir det kallare pga denna utstrålning av värme. 4000 bojar skulle vara adekvat att mäta Vättern kanske, knappast ens Östersjön. Mäta hela världens hav med 4000 bojar är ju ett skämt.
Jordens omkr är 4000 mil så även om bojarna låg som ett pärlband skulle det vara 1 mil mellan varje boj. Nu är ju jorden inte ett snöre utan ett klot.

Hade massa uträkningar här i onödan, litar inte på dom så jag slår upp fakta istället.
Havens area 500 miljoner kvkm.
500 milj/4000 är 125000 kvkm per boj.
125000=pi×r×r betyder r=kvr(40000)= 200km
Varje boj ska alltså mäta temperaturen i ett område med radien 175km, eller 17mil.
20mil norr, 20 mil söder, 20 mil väster, 20 mil öster, 20 mil nordnordväst....

Ja, allt sånt här har förstås geniet Greta kontemplerat noga och funnit att bojar som mäter temperaturer med en fantastisk precision, ja hundradels grader C med lätthet finner jhavens totala energimängd.
Har greta funderat över nyttan att bojen mäta hundradels grader av när den bara mäter en enstaka punkt i en radie av 20 mil vars temperaturer i övrigt är helt okända.

Greta, lehs och andra barn borde få räkna den uppgift jag här gjorde och sedan fundera över vilka slutsatser man kan dra av någon tiondels grad rapporterad ökning, när man mäter en punkt i en radie av 20 mil.
(förutsatt att min matte höll, gjorde den på mobilen och orkade inte dra fram penna osv)
Senast redigerad av belf 2019-06-07 kl. 23:48.
2019-06-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nej, det hade strålat ut från jorden. Att detta sker kan den vetenskapligt intresserade iakta på natten. Då blir det kallare pga denna utstrålning av värme. 4000 bojar skulle vara adekvat att mäta Vättern kanske, knappast ens Östersjön. Mäta hela världens hav med 4000 bojar är ju ett skämt.
Jordens omkr är 4000 mil så även om bojarna låg som ett pärlband skulle det vara 1 mil mellan varje boj. Nu är ju jorden inte ett snöre utan ett klot. Så o=pi×d och a=pi×d×d. Då är a=pi×o×o/(pi×pi)=o×o/pi=16milj/3.15=5 miljoner kvmil eller 500milj kvkm. Kontrollräkna, länge sen jag räknade matte.
500 milj/4000= 500/4×1000= 125 000kvkm/boj. Ok, låter som ett stort upptagningsområde för en liten boj.
Som om vi skulle mäta sveriges temperatur med 4 termometrar.
Ok mer pi. a=pi×r×r r=kvr(125000/pi)=kvr(40000)=200
Varje boj ska alltså mäta temperaturen i ett område med radien 200km, eller 20 mil.
20mil norr, 20 mil söder, 20 mil väster, 20 mil öster, 20 mil nordnordväst....

Ja, allt sånt här har förstås geniet Greta kontemplerat noga och funnit att bojar som mäter temperaturer med en fantastisk precision, ja hundradels grader C med lätthet finner jhavens totala energimängd.
Har greta funderat över nyttan att bojen mäta hundradels grader av när den bara mäter en enstaka punkt i en radie av 20 mil vars temperaturer i övrigt är helt okända.

Greta, lehs och andra barn borde få räkna den uppgift jag här gjorde och sedan fundera över vilka slutsatser man kan dra av någon tiondels grad rapporterad ökning, när man mäter en punkt i en radie av 20 mil.
(förutsatt att min matte höll, gjorde den på mobilen och orkade inte dra fram penna osv)
Vetenskapsmännen verkar anse att antalet flöten är relevant, men byfånar brukar ju vara vääldigt duktiga med siffror...

https://upload.wikimedia.org/wikiped...by_country.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in