2019-06-08, 00:03
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Tyvärr, var hans sovrum finns kan jag inte svara på.
Vems sovrum?
Citera
2019-06-08, 00:04
Medlem
Vilken typ av sprängladdning kan det vara?
Anti tank går bort. De har riktad centrerad verkan och svag tryckvåg.
Var lite inne på sjöbottenmina men de väger ju 130 kg, de små. Det borde varit mer skada då. Men den typen jobbar med tryckvåg.
Brukar inte hemmasnickrat bli ganska stora och ofta flamma upp?
C4 har jag dålig koll på förutom vid stenspräckning.
Idéer?
Citera
2019-06-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vet någon vart bomben var tänkt detonera? Har lite svårt tro det var meningen den skulle smälla där den gjorde. Kan tänka mig 100-döda på rätt plats. 200, 300, mohaha.

Splitter dödar många, en hög ren sprängkraft utan inbyggt splitter skapar ju så klart splitter av materia som slits loss, men är nog mycket mindre farlig än många tror. Medan en truppmina med ett par hundra småhagel sopar ihjäl en herrans massa människor om de står i vägen, trots begränsad sprängkraft.
Citera
2019-06-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringone
Hehe knappast inte, bostadsrätterna bredvid är riktigt dyra och väntetiden hos Stångåstaden bra lång för att hamna i just det området. Rakt över gatan är det dock inte riktigt samma sak. Mer bidragstagare och folk som säljer lite roliga saker... Mr. Fitness😂😂😂

Fel, just vid den porten finns redan en gängledare, plus någon som jag "känner" som också har kriminell bakgrund. Just i den kåken som bomben inträffade vid. Kolla upp på lexbase annars.
Citera
2019-06-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Ja, men det är viktigt att komma ihåg att gas likväl som bensin får optimal sprängkraft vid en relativt låg koncentration i luften. Du kan alltså få riktiga freak-resultat av sådana explosioner om det vill sig riktigt illa och gasen spridit sig optimalt i luften innan den tänts på.

Bensin är exempelvis som farligast om temperaturen ligger lite under nollan, annars blir det för hög koncentration.

Men glöm gas bensin och luft. Polisen har ju sagt att det är avancerade sprängmedel som inte vem som helst har!! Tycker du luft gas och bensin låter som något av det alternativet??
Citera
2019-06-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Plus fucking 1 på den!
Man diskuterar gjutna betongplattor, för att slå upp ett simpelt cykelskjul med plåttak.
Vem fan bryr sig om det var asfalt, trädgårdsplattor eller gräsmatta under cykelskjulet?
Bortsprängt är det i vilket fall som helst.
Mnja men ändå intressant att veta vilket underlag det var under skjulet eftersom det ger ledtrådar om hur explosionen var i detalj.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Stämmer det att det fetade faktumet pekar på en snabb detonation? Och vidare, vad för material har rimligen använts i så fall?

Nu har inte jag sett bilderna runtom, men det kanske folk kan bidra med? Har bara sett Expressens bilder. Men jag gjorde lumpen som brandman och mina vänner därifrån jobbar idag på Arlanda samt som brandingenjörer. Är inte helt obevandrad i frågan.

Men ser du generellt ingen svärta på husfasader, eller en cykelsadel som har smält, är det garanterat inte bensin eller gasol. Du behöver något som genererar mycket hetta på kort tid och samtidigt har en snabb halveringstid/oxidationstid.

Har någon hittat point of origin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Tyvärr, var hans sovrum finns kan jag inte svara på.
Oavsett vartåt sovrumsfönstret vetter så är det en illa vald tidpunkt. Klockan nio på morgonen är det inte givet var man befinner sig i en lägenhet, om man ens befinner sig där alls. GM skulle behöva ha väldigt specifika uppgifter för att utföra ett mord/orsaka djup skada till en enskild på det här viset.
Citera
2019-06-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag vet inte huruvida "öppningen" (gatan + två trottoarer) kan approximeras vara en spalt.

Men det är irrelevant då tryckvågen blir svagare när den tvingas ändra riktning och då borde huset som var betydligt närmare explosionens epicenter vara betydligt mer skadad än trafikskolan.

Har du länk till bilder på trafikskolan?

Hittade bara en bild här:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7237593

Det ser faktiskt konstigt ut, för glassplittret från fönsterrutorna verkar ju ligga på utsidan av lokalen, som om det smällt inomhus... Så du kan vara inne på något intressant... Och några har ju faktiskt påstått att de hört två smällar...

Men om lokalens fönster främst träffats av splitter från explosionen kan det ju vara en förklaring till att glasen krossats och glassplittret ramlat till marken, snarare än att glassplittret trycks inåt av en tryckvåg.
Citera
2019-06-08, 00:12
Medlem
Om man läser vad Bandidos ledare har gjort på senaste, spränga bilar med granater, så låter det som en trolig teori att de har bestält ett mord på någon rival. Det är en skrämmseltaktik de oftast använder i första hand.

Ledare: Mehdi Seyyed
Citera
2019-06-08, 00:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Nej förlåt, det var ju Mohammed som nyligen gått med i ett MC gäng tydligen och utfört dådet.

Så det var inte en svensk alltså? Bandidos har många Muhammeds i sina led. Fast det kanske var MC Karlsson du menade?
Citera
2019-06-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
Om man läser vad Bandidos ledare har gjort på senaste, spränga bilar med granater, så låter det som en trolig teori att de har bestält ett mord på någon rival. Det är en skrämmseltaktik de oftast använder i första hand.

Ledare: Mehdi Seyyed
Om det finns något man kan slå fast vid det här laget så är det att handgranater och andra liknande apparater är leksaker i jämförelse. Det som hände i Biskopsgården i Göteborg cirka sju timmar innan denna händelse var en skrämseloperation i paritet med vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in