Citat:
Ursprungligen postat av
kaminocho
Man skjuter inte händerna som hjälper till med att distribuera avlatsbreven och ta emot syndernas förlåtelse i form av skatt och mer uppmärksamhet i de kommersiella kanalerna.
Att knäcka några ägg är ett måste för att skapa Greta ett varumärke som en leverantör av god klimatomelett.
+1
Bra med ordet ”avlatsbrev”. Det är ju många som försöker visa likheterna mellan Gretas rörelse och t.ex kristendomen. CO2-utsläpp är syndafloden och Greta själv profeten. T.o.m. frälsaren, enligt några i svenska kyrkan. (Sorry for OT men det förtjänar att diskuteras.)
Gretas föräldrar har slutat flyga och blivit veganer, men för övrigt då?
Att man säger att ”vi ska lyssna på Greta” och ”Greta har ju rätt” och yada yada spelar för f-n ingen roll. Inte att man öser priser och utmärkelser över henne heller.
Jag tror absolut att många känner dåligt samvete och skulle vilja sluta flyga och köra bil, det är bara det att...
Det är mycket möjligt att jag har fel.
Men jag tror Greta kommer bli grymt besviken de närmaste åren.
Då har Arlanda byggts ut kraftigt, hennes jämnåriga fortsätter att konsumera teknik och kläder för fullt och hajpen kring henne lagt sig.
Fast hennes mamma slutade i alla fall att flyga runt till operahus över världen när Greta ätstrejkade och började tillbringa mer tid med familjen.
Så visst har hon haft makt.