• 1
  • 2
2019-06-20, 04:51
Medlem
Min far sitter just nu förståndshandikappad och handlingsförlamad i rullstol. Just nu sitter hans förmögenhet i ett 0-ränte-konto och är överförmyndarspärrade. Det har gått 8 år nu. Vi i familjen vill att överförmyndarspärren ska lyftas så att familjen kan ta del av förmögenheten. Jag tycker att det borde finnas en tidsbegränsning på hur länge överförymndarspärren kan finnas och föreslår 10 år. Jag menar har man inte fått sitt förstånd tillbaka inom 10 år så kommer man aldrig få tillbaka det. Vi i familjen förväntar oss att pappa med medicinvetenskapen i Sverige kommer att överleva i 25 år till som en mänsklig grönsak. Det är säkert många i Sverige som har samma problem. Inte något som folk vill prata om troligtvis.
Citera
2019-06-20, 06:53
Medlem
Pungterings avatar
Så det viktigaste när din far är så pass sjuk är att plundra hans tillgångar?
Citera
2019-06-20, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX
Min far sitter just nu förståndshandikappad och handlingsförlamad i rullstol. Just nu sitter hans förmögenhet i ett 0-ränte-konto och är överförmyndarspärrade. Det har gått 8 år nu. Vi i familjen vill att överförmyndarspärren ska lyftas så att familjen kan ta del av förmögenheten. Jag tycker att det borde finnas en tidsbegränsning på hur länge överförymndarspärren kan finnas och föreslår 10 år. Jag menar har man inte fått sitt förstånd tillbaka inom 10 år så kommer man aldrig få tillbaka det. Vi i familjen förväntar oss att pappa med medicinvetenskapen i Sverige kommer att överleva i 25 år till som en mänsklig grönsak. Det är säkert många i Sverige som har samma problem. Inte något som folk vill prata om troligtvis.

Har alltid undrat varför föräldrarnas tillgångar är intressanta för barnen. Min personliga reflektion är att man inte ska behöva bry sig om det. Har själv sagt till mor och far att de ska leva loppan till pengarna är slut. MAO vill jag inget av deras ha, förutom personliga arv med affektionsvärden.

1. Säg mig hur du hade känt om dina barn hade plundrat dinabtillgångar och sen återgår du från en grönsak till livskraftig individ med förståndet åter? Du vet inte vad den medicinska utvecklingen är imorgon.

2. Är tillgångarna så viktiga för dig och din familj är det nog dig själv du behöver rannsaka. Varför behöver du stålarna och hur kan du då undvika att behöva dem?

Väl mött!
Citera
2019-06-20, 08:08
Medlem
Med tanke på frågan TS ställer känns det som en bra idé med en överförmyndare. Men ni kan ju alltid diskutera just kontot som pengarna sitter på och föreslå en flytt till ett konto med bättre ränta.
Citera
2019-06-20, 08:19
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Så det viktigaste när din far är så pass sjuk är att plundra hans tillgångar?

Detta! Överförmyndaren och "spärren" är till just för att skydda faderns tillgångar i detta läge!

Pengarna är pappans så länge han lever och han kan mycket väl ha testamenterat dem till någon annan så att hans barn bara får hälften.

Och en fråga till TS, hur stort belopp rör det sig om?
Citera
2019-06-20, 08:23
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Har alltid undrat varför föräldrarnas tillgångar är intressanta för barnen. Min personliga reflektion är att man inte ska behöva bry sig om det. Har själv sagt till mor och far att de ska leva loppan till pengarna är slut. MAO vill jag inget av deras ha, förutom personliga arv med affektionsvärden.

1. Säg mig hur du hade känt om dina barn hade plundrat dinabtillgångar och sen återgår du från en grönsak till livskraftig individ med förståndet åter? Du vet inte vad den medicinska utvecklingen är imorgon.

2. Är tillgångarna så viktiga för dig och din familj är det nog dig själv du behöver rannsaka. Varför behöver du stålarna och hur kan du då undvika att behöva dem?

Väl mött!

Helt rätt! Jag har också sagt till min ömma moder att jag blir grymt besviken på henne om hon efterlämnar sig något arv!

Undrar hur stort belopp som det handlar om i trådstartarens fall? 10.000 kr? 100.000 kr? 100.000.000 kr?
Citera
2019-06-20, 08:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Är det möjligt att skriva testamente som gäller inte bara efter ens död, utan även om man tappar förmågan att göra X och Y?

TS, skulle dödshjälp vara mer intressant än en överförmyndarspärr på 10 år? För om det inte stör dig att din pappa kommer vara en grönsak i 25 år, då kanske din pappa inte är så sugen på att skänka sitt arv i förskott?
Citera
2019-06-20, 08:32
TS får väl ta ett snack med den gode man som är utsedd om att flytta pengarna till ett konto med ränta? (OBS var trevlig)
Citera
2019-06-20, 08:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det verkar inte bättre.

Oavsett så verkar både du och ts lite väl förtjusta i era föräldrars pengar och lite väl kalla mot era familjemedlemmar.

Jag tycker ni är klara exempel på varför man kanske borde ta bort arvsrätten och låta de stackars rika föräldrarna testamentera bort hela förmögenheten.

Ta det lugnt, mina föräldrar är på fattiggård. Jag är enig med dig kring juridiken men ser inget moraliskt problem i ts fall och fattar att dom vill plundra pappa.
Citera
2019-06-20, 13:25
Medlem
Eftersom aktier och annat är långsiktiga investeringar så kan man ju inte ha dem i detta om man sköter ekonomi till en svårt sjuk person.

Du kommer få ditt arv tids nog, sluta dregla när människan fortfarande lever.
Citera
2019-06-25, 13:19
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Stackars TS! Han fick inte mycket gehör för sin åsikt i tråden!
Citera
2020-06-10, 23:25
Medlem
Alltså tror folk inte fattar pappa alltid satt familjen och pengarna först Han skulle aldrig någonsin använda sina egna pengar och bränna bort de i nåt riggat system med sin fria vilja. Pengarna förlorar värde varje dag pga inflation. Men jag tror inte folk här kan räkna. De flesta här på Flashback skulle bara röka upp pengarna om de kunde. Men inte pappa för familjen kommer först han har inget vettigare att investera de i. När era föräldrar blir grönsaker en dag ta en funderare på vad de faktiskt vill om de kunde säga nåt.
Senast redigerad av ColacX 2020-06-10 kl. 23:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in