Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Det är ingen vanföreställning att tycka sig ana hur koldioxiden från skorstenar och avgasrör förändrar atmosfären och klimatet. Det är på riktigt. Det krävs bara lite föreställningsförmåga för att själv kunna se det.
Fast "tycka sig ana" och att hävda att man är "en av få som kan se med blotta ögat" är två olika saker. Hade Malena skrivit som dig hade jag ju direkt förstått
hur hon menar.
Jämför med om jag skulle skriva:
BaraVaraSams tillhörde det lilla fåtal som kunde se Gretas ord med blotta ögat...
Det är en heltokig mening som inte går att begripa. Alltså väldigt otydligt, det är dåligt författande helt enkelt. Såhär skulle man kunna skriva istället, för att inte förvirra folk:
BaraVaraSams tillhörde det lilla fåtal som kunde se Gretas ord för vad de var. Flashbackmedlemmen såg hur skiten strömmade ut från Gretas mun, övergick till gasform och svävade upp mot taket som det förvandlade till en gigantisk osynlig bajshög.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det är inte alltid lätt att analysera en dålig författare. De kan ha ett visst grepp om av vad de är ute efter men slutresultatet blir inte helt bra. Dock läser man hela texten så förstår man ändå syftet:
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Högre upp i texten så ser Greta något som ingen annan ser också. Köttbiten eller biffen, som de andra eleverna ser som just en köttbit eller en biff, ser Greta som en del av någon som har ett medvetande, själ och känslor. Hon känner det med hela sin själ. Hon
ser det som inte de andra ser.
Skorstenen och utsläppen ska ses i ljuset av detta. Där ser hon också något som inte andra ser.
Man ska läsa
hela texten och bedöma helheten. Plockar man bara ut en mening så blir det fel.
Eller så ska man acceptera tanken att Malena tror att Greta är en del av X-men och ser det som ingen annan ser, med sina biologiskt sett annorlunda ögon. Muterade superhjälteögon.
Det du skriver i inledningen är väl den bästa summeringen av det hela, men enligt det jag skrev ovan håller jag inte med dig fullt ut. Helheten hjälper inte alls här därför att problemet är att Malena väljer att använda uttrycket "med blotta ögat" på ett totalt felaktigt sätt. Detta gör det väldigt svårt att förstå vad hon menar. Samma uttryck användes även i boken på samma felaktiga sätt.
"Blotta ögat är ett uttryck som används speciellt inom astronomin, som ett uttryck för när man observerar ett objekt utan optiska hjälpmedel annat än möjligen glasögon."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blotta_%C3%B6gat
Vad hon kan ha menat, om det nu ska vara en metafor, är kanske "för vad de var". Men detta är
inte vad "med blotta ögat" betyder - som ovan synes syftar uttrycket inte på
vad man ser utan
hur man ser det - utan hjälpmedel. Det är därför folk blivit så förvillade - därför att man inte tolkar det som en metafor utan som att Malena menar att Greta faktiskt kan se koldioxid.
Någon borde definitivt korrekturläst boken (tillika artikeln) och hon borde bett om ursäkt istället för att kalla det för en "metafor" - något det inte är i mina ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Här tvättar Svante håret i den blå hinken. En hinkskandal kanske? Hur ska det nu gå för Greta?
https://pbs.twimg.com/media/ECbQqcUX...jpg&name=small
Skrev om detta tidigare i tråden. Tydligen har de flera hinkar som ser likadana ut - eller ja skillnaden är att den ena har texten "Poos only please". Borde varit mer praktiskt att ha olika färger på tvätt- och skithinken... Hade blivit ett ganska festligt lyxyachtsprank om Greta bytt plats på hinkarna innan Svante började tvätta håret.