Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Arjen Kamphuis-forsvinningen var tema på Åsted Norge for litt siden.
Politifolkene som deltok mente at funnet av kajakken (som visstnok "ikke så ut til å ha vært på sjøen") og ID-papirene, skulle skape mistanke om at AK hadde forulykket. Og at mobilsignalene fra Rogaland ti dager senere var et signal til familie og nære om at AK var i live og hadde valgt å forsvinne frivillig.
Det ble nevnt at AK kunne risikere erstatningskrav for kostnader ved politiets etterforskning. Om han skulle dukke opp igjen.
Kanoten återfanns på land. Senare information är osäker. Förmodligen hade försvinnandet upptäckts snabbare om "mördarna" skjutit ut kanoten i fjorden. Därför lämnades den på land.
Att Arjen skulle kommunicera med familjen genom att slå på mobilen tror jag inte. Andra kan ha gjort det. Han borde ha ordnat andra sätt att meddela vad som pågick, förmodligen redan innan försvinnandet.
Men jag börjar tro att han kan vara i livet. Ingen sorg eller rättsliga krav från familjen. Mycket få kommentarer från företaget. En av medgrundarna tweetade ganska nyligen allmänt om fallet, vad jag vet för första gången.
Att Arjen själv skulle ha resurser och motiv att försvinna verkar tveksamt. Polisen mörklägger dessutom och skyddar andra myndigheter. Det skulle man inte göra om man inte visste vad som hänt.
Jag börjar tro myndigheter kan ha hjälpt honom försvinna. Men hans ansikte är känt och han kan inte jobba under cover. Datajobb kan dessutom ske varifrån som helst. Han var föreläsare som givits en hög profil som motståndare till massövervakning. Han använde t.o.m. USA-stämplad munkavle på bildmontage liknande den man använder när man gör proffsig reklam för Assange och Manning.
Varför skulle man låta honom försvinna?
Jag kan främst tänka mig att man fejkade ett mord på honom och gav honom en ny identitet för att vi andra skulle lära oss att om man agerar mot massövervakning så kan man försvinna. Bäst att låta massövervakningen fortsätta. Myndigheterna genomför både massövervakningen och kritiken mot den.
Som kineserna säger: Döda kycklingen för att skrämma apan