2019-08-28, 18:53
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja då är det väl så. Hon, Malena vill väl ge hela bilden av Greta inte bara den problematiska biten.

Ja, kanske är det bara jag som inte förstår det där behovet av att vara känd, och berätta för hela världen om mina barn?
2019-08-28, 18:56
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja hon har en djup köl, kanske drygt 3 meter som sticker ner

Tackar för credd ja - Ja det är ju inte så där självklart med att en bågminut är lika med en distansminut. Men bågminut är egentligen alltså ett vinkelmått, medans distansminut är ett avståndsmått. Och när man börjar lära sig navigera så behöver man ju inte känna till bakgrunden. Det räcker ju med att veta hur man ska använda navigeringsdatorn, eller appen.

Förr gjordes detta ju för hand ombord på de gamla segelfartygen. Men man hade passare, linjal, färdigräknade nautiska tabeller till hjälp, räknestickor mm. Man behärskade också sk död räkning, dvs att hålla koll på kurs och fart och räkna ut var man befann sig. Det var svårt och tidsödande och kunde kosta både fartyget, dess last och besättningen ifall man navigerade fel. Ja det gick helt enkelt åt helvete och man förliste med man och allt.

Död räkning innebar att man bara hade utgångspositionen, kursen och farten att räkna fram sin aktuella position. Det blev särskilt besvärligt vid kryssning med segelbåtar. Eftersom felet adderades vid varje kursskifte, vid varje "slag" så adderades felet. Således är ju GPS verkligen en otrolig förbättring genom att alltid kunna lämna position och fart med ganska hög noggrannhet
Och man behöver inte hålla reda på en "sk död räkning" längre.

Just svårigheten med "död räkning" innebar att klipperskeppen byggdes och seglades mestadels för att vara medvindsseglare. I och för sig om man nu hade visuell landkontakt och visste var man var så var den döda räkningen överflödig

Fast nu är det så att en bågminut inte är en distansminut.
2019-08-28, 19:14
Medlem
Erosenins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
De båtarna kostar kanske inte 50 miljoner?
Principen är den samma, och de är inga amatörer som seglar båtarna. Jag har sett många stora regattabåtar lägga till med segel. Men det betyder såklart inte att just den här båten gör det. Jag kommenterade bara att det är fullt möjligt.

De har ju även fendrar, eller puttifrånkorvar som du kanske kallar de.
2019-08-28, 19:31
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Principen är den samma, och de är inga amatörer som seglar båtarna. Jag har sett många stora regattabåtar lägga till med segel. Men det betyder såklart inte att just den här båten gör det. Jag kommenterade bara att det är fullt möjligt.

De har ju även fendrar, eller puttifrånkorvar som du kanske kallar de.

Må vara proffs. Men för att jämföra om det nu går, är det jävligt svårt att fickparkera en F1-bil oavsett hur bra förare man är.

Om ordet inte var så långt skulle jag säga puttifrånkorv.
2019-08-28, 20:33
Medlem
Väldigt häftiga bilder med Lady Liberty i bakgrunden! Tänk att en svensk liten flicksnärta på 16 år seglar in i New Yorks hamn på det här viset, ganska så fantastiskt på alla möjliga vis faktiskt. Modig var ordet, sa Bull!
2019-08-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Väldigt häftiga bilder med Lady Liberty i bakgrunden! Tänk att en svensk liten flicksnärta på 16 år seglar in i New Yorks hamn på det här viset, ganska så fantastiskt på alla möjliga vis faktiskt. Modig var ordet, sa Bull!

Jag känner inte den minsta stolthet över att den där pajastjejen kommer från samma land som jag. Greta representerar, om något, så mycket som är snett både med nutidens svenska mentalitet och svensk PK-media.

Hon ska "klimatstrejka" utanför FN-skrapan på fredag. Strejka från vad då?? Hon har ju tagit sabbatsår från skolan, jäntan!
2019-08-28, 20:44
Medlem
Hoppas någon kan räkna ut hur mycket avgaser och utsläpp den här resan har kostat världen jämfört med om hon skulle tagit flyget istället !!!!!

De båtar som tar emot hennes ankomst drivs av motorer. Journalisterna på plats, de har säkert flugit in...eler åkt bil åtminstone. Hon har med denna resa släppt ut betydligt mer avgaser än om hon tagit det minst utsläppande och tagit SAS
2019-08-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu utsätts vi för en napalm-attack igen...

Ja passa på o njut snart är det olagligt
2019-08-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hoppas någon kan räkna ut hur mycket avgaser och utsläpp den här resan har kostat världen jämfört med om hon skulle tagit flyget istället !!!!!

De båtar som tar emot hennes ankomst drivs av motorer. Journalisterna på plats, de har säkert flugit in...eler åkt bil åtminstone. Hon har med denna resa släppt ut betydligt mer avgaser än om hon tagit det minst utsläppande och tagit SAS

Segelbåtens resans avgaser släpper ändå mindre än flyg med tanke på vilken påverkan den här segelresan har för övriga världen. Folk börjar tänka mer på klimatet? Folk bör.
2019-08-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Glöm inte den följebåt som helt säkert har hängt efter Malizia II; och som faktiskt har kunnat spåras av ett par medlemmar här i tråden. Den går garanterat på diesel.
2019-08-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag känner inte den minsta stolthet över att den där pajastjejen kommer från samma land som jag. Greta representerar, om något, så mycket som är snett både med nutidens svenska mentalitet och svensk PK-media.

Hon ska "klimatstrejka" utanför FN-skrapan på fredag. Strejka från vad då?? Hon har ju tagit sabbatsår från skolan, jäntan!

Du har ju turen att vara född i ett fritt land där ingen kommer att tvinga dig att vara, eller låtsas vara, stolt så du slipper!

Jag vet inte om jag är stolt direkt, det är ju en ren slump att vi råkar vara födda i samma land, men fan vet ... jo, ta mig tusan, jag tror jag är lite stolt ändå! Vad man än tycker om hennes budskap annars så måste man väl hålla med om att hon i alla fall är en jävel på att göra entré, tjejtrasan. Svårslaget!
2019-08-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Du har ju turen att vara född i ett fritt land där ingen kommer att tvinga dig att vara, eller låtsas vara, stolt så du slipper!

Jag vet inte om jag är stolt direkt, det är ju en ren slump att vi råkar vara födda i samma land, men fan vet ... jo, ta mig tusan, jag tror jag är lite stolt ändå! Vad man än tycker om hennes budskap annars så måste man väl hålla med om att hon i alla fall är en jävel på att göra entré, tjejtrasan. Svårslaget!

Det brukar inte vara någon svårighet att göra "attityd"-starka entréer om personen backas upp av miljonärer, PR-proffs och prestigemedia, men naturligtvis får kliva in ensam på scenen.

Greta är till 95% en medieprodukt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in