2019-08-31, 11:21
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
[i]Grta[/I

säger att vi skall lyssna på forskarna. 1* Men vilka forskare skall vi lyssna på? Skall vi lyssna på seriösa forskare som säger att klimatet genomgår förändringar, men att vi inte vet hur mycket som är naturligt och hur mycket som beror på mänsklig påverkan? Eller skall vi lyssna på alarmistiska forskare som påstår att vi är på väg mot en katastrof, trots att de saknar empiriska belägg för underbygga det påståendet? Greta™ väljer de senare, antagligen för att det är lättare att övertyga barn med ett enkelt budskap. Förklaringar om alla osäkerheter och felmarginaler blir för svåra att ta in för någon vars mentala funktioner inte är färdigutvecklade. Autistens tänkande i svart och vitt gör det heller inte lättare att förstå nyanserna, eller att vetenskaplig forskning till stor del går ut på skeptiskt ifrågasättande av rådande "sanningar". Så det blir alarmismen som vinner. Att det sedan finns en mängd vuxna som har gått med i kulten av Greta™ är en annan femma. Var det inte Iehs som hänvisade till normalfördelningen av intelligens? Den som avgudar en liten flicka för att hon har bra betyg från grundskolan är kanske inget läshuvud själv.

I* Det Greta säger är att vi ska lyssna på forskarna. Det är ett solklart besked Greta framför. LYSSNA PÅ VETESKAPEN. Låt rörelsens kraft få behålla energin, samtidgt som "Gretas" får fortsätta att välja många olika vägar att gå. Men det viktiga är det är ett movement, ett dån, och att det är ett viktigt movement. som ges plats. Från det som var, till det som blir.
2019-08-31, 11:29
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Greta™ säger att vi skall lyssna på forskarna. Men vilka forskare skall vi lyssna på? Skall vi lyssna på seriösa forskare som säger att klimatet genomgår förändringar, men att vi inte vet hur mycket som är naturligt och hur mycket som beror på mänsklig påverkan? Eller skall vi lyssna på alarmistiska forskare som påstår att vi är på väg mot en katastrof, trots att de saknar empiriska belägg för underbygga det påståendet? Greta™ väljer de senare, antagligen för att det är lättare att övertyga barn med ett enkelt budskap. Förklaringar om alla osäkerheter och felmarginaler blir för svåra att ta in för någon vars mentala funktioner inte är färdigutvecklade. Autistens tänkande i svart och vitt gör det heller inte lättare att förstå nyanserna, eller att vetenskaplig forskning till stor del går ut på skeptiskt ifrågasättande av rådande "sanningar". Så det blir alarmismen som vinner. Att det sedan finns en mängd vuxna som har gått med i kulten av Greta™ är en annan femma. Var det inte Iehs som hänvisade till normalfördelningen av intelligens? Den som avgudar en liten flicka för att hon har bra betyg från grundskolan är kanske inget läshuvud själv.
Väldigt bra skrivet. Varför ska det bara skrivas positivt om Gretasekten som en del försöker med. Det är ett forum med olika åsikter. Kan man inte ta det, så ska man i alla fall inte bemästra andra. Fråga trådens nya egenutnämnda moderator som försöker tysta dom negativa och ifrågasättande.
Senast redigerad av Framme 2019-08-31 kl. 11:31.
2019-08-31, 12:06
Medlem
ingetbranicks avatar

Oj, så många ord i onödan. För det är ju självklart så att Gretas lilla båttur inte bara handlar om att HON ville resa till USA så miljövänligt som möjligt utan även för att visa på att det finns alternativ till flygresor och förhoppningsvis kunna påverka andra i samma riktning. Därav att man gjorde det till ett mediajippo. Denna gång var det båt, tidigare har det varit tåg. Så Åkesson gör inte alls en så felaktig tolkning som du vill göra gällande.

Åkesson ignorerar inte problemen, men inser också hur komplicerad hela processen är och att det inte går att lösa med en quickfix för att förhindra att jorden går under 2030. Åkesson insåg också att man inte kunde ta den varma sommaren 2018 som "bevis" för hur allvarligt läget var, så som vissa andra mindre nogräknade politiker gjorde och använde som slagträ i valdebatten. Forskare, politiker och debattörer som vill tas på allvar utgår naturligtvis utifrån statistiskt säkerställda förändringar över tid, inte enstaka varma/kalla perioder.
2019-08-31, 12:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ja, vem fan var Clausius? Och jag är hellre grandios än att jag är en devot tillbedjare av ett okunnigt barn.

Tveksamt om ditt inlägg tillför något i denna tråd om GRETA. Klimattrådar finns!

Någon som listat ut var Greta bor? Hotell eller kanske hos någon klimatvän?
2019-08-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast jag tycker att den där texten bekräftar ännu mer att jag har rätt. Jimmie Åkesson upprepar ju sitt påstående:

Eller för att förtydliga:

Detta ska sättas i sitt sammanhang, som är hans tal:

Han hänvisar inte till något som Greta sagt utan han hänvisar enbart till hennes segelbåtsresa. Som han sedan angriper. T.ex "hur skulle vi klara en sådan omställning". Ordet "omställning" säger han direkt efter han nämnt hennes segelbåtsresa. Så det är uppenbart vad han hänvisar till och vad han syftar på. Lägg sedan även till denna mening: "Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt". Det förstärker hans budskap ännu mer.

Detta samtidigt som Greta själv säger att resa med segelbåt är ju inget som hon kräver att andra ska göra:

Hon kräver inte ens att alla ska sluta flyga:

Med andra ord så har Jimmie Åkesson skapat en halmgubbe som han angrep. Greta kräver inte att alla ska åka segelbåt istället för att flyga över Atlanten. Det var ju inte därför hon reste över Atlanten. Varför hon reste över Atlanten förklarar DN bra:

Men snälla -Info-, Jimmie Åkesson talar ju om flygresor generellt. Bland annat med formuleringen "ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt". Det får du och Greta till att han diskuterar och angriper just hennes resa.

Det är bara ytterligare ett exempel på ert svartvita tunnelseende och Gretas egenskap att sätta sig själv i alltings mittpunkt. Oförmågan att förstå att allting inte kretsar kring henne. Att folk kan problematisera transportväsendet utan att utgå ifrån hennes jäkla båtresa.

Varför slösar jag tid på att hälla vatten på en gås ...?
2019-08-31, 12:46
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men snälla -Info-, Jimmie Åkesson talar ju om flygresor generellt. Bland annat med formuleringen "ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt". Det får du och Greta till att han diskuterar och angriper just hennes resa.

Det är bara ytterligare ett exempel på ert svartvita tunnelseende och Gretas egenskap att sätta sig själv i alltings mittpunkt. Oförmågan att förstå att allting inte kretsar kring henne. Att folk kan problematisera transportväsendet utan att utgå ifrån hennes jäkla båtresa.

Varför slösar jag tid på att hälla vatten på en gås ...?
Alla som inte avgudar Greta är nazister
2019-08-31, 12:48
Medlem
Giant Squids avatar
På frågan vad hon ska göra och hur hennes resschema ser ut så svarar hon - jag ska göra lite som jag känner för.
Klockrent Gretasvar, ingen press ingen stress.
Hon har blivit inbjuden till demo i Montreal Canada dem 27, som hon gärna skulle kunna tänka sig men ännu inte lämnat någon bekräftelse.
Vad jag förstått så är Canada FFFs stronghold.
Och i Montreal hölls tidigare den största FFF demonstrationen i världen med tens of thousands (fri tolkning) anhängare.

Många amerikanska anhängare ser dessutom ha riggat klimatstrjeksdagarna och klimat action veckan på ett synnerligt välordnat sätt med schemalagda happenings hela veckan. Där ligger ivf, info om detta i sverige i lä.
2019-08-31, 12:49
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Aha. Det var en förfalskning.

Originalbilden finns även hos Time (tredje bilden uppifrån):

https://time.com/5663534/greta-thunb...sail-atlantic/

Äsch! Jag som hoppades så på följebåten.
2019-08-31, 13:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nörd är du fortfarande.

Varken Al Gore eller Greta är för övrigt några forskare, och så vitt jag vet har Al Gore blivit sågad av "etablissemanget" efter sina tvivelaktiga metoder. Om du vill kan jag gärna ge dig namnet på ett dussin riktiga forskare, även med anknytning till IPCC, som inte håller med Greta om varje sig Parisavtalets storhet eller the upcoming tipping point around year 2030.

Jag skulle till och med kunna lägga ner en timme på att googla fram vederhäftiga länkar men inser att det bara är bortkastad tid. Du skulle ändå bara vifta undan dem som "broschyrmaterial" eller "intressenter i oljebolag".
Snälla ta det i lämplig tråd då, här fokuserar vi på och vill veta mer om det globala fenomenet Greta. Så slipper vi massa irrelevant spammande.
2019-08-31, 13:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hon verkar inte må bra, hon såg inte ut att bara vara trött efter seglatsen (bara det är en stor grej för vem som helst), hon såg utbrunnen" ut, tänkte jag när jag såg hennes ankomst till NY på TV...
2019-08-31, 13:09
Medlem
Frammes avatar
Det är tydligt att tjejen inte mår bra. Hon behöver inte allt det här. Bli utnyttjad på detta hemska sätt. Låt henne få lugn och ro och satsa och tänka på sin framtid istället. Hon pratar som en nickedocka och upprepar vad andra har sagt. Sant eller inte, det spelar ingen roll. Hon själv har inte kapacitet att avgöra det.
Senast redigerad av Framme 2019-08-31 kl. 13:12.
2019-08-31, 13:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hon verkar inte må bra, hon såg inte ut att bara vara trött efter seglatsen (bara det är en stor grej för vem som helst), hon såg utbrunnen" ut, tänkte jag när jag såg hennes ankomst till NY på TV...
Förhoppningsvis är hon bara aktiv på fredagarna utanför FN byggnaden och tar sig lite fritid imellan, finns ju en del o se i NY.
FNs klimatmöte är den 23 sep och Montrealeventet var den 27de, kort restid därimellan. Sen är det väl förhoppningsvis lite lugnt ett tag.
Chile grejen håller på 2-13 december.
Sen var det något planerat i Mexico också, vad var det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in